3 otázky pro... Attilu Egerháziho, choreografa a uměleckého šéfa baletu Jihočeského divadla

3 otázky pro... Attilu Egerháziho, choreografa a uměleckého šéfa baletu Jihočeského divadla

3 otázky pro... Attilu Egerháziho, choreografa a uměleckého šéfa baletu Jihočeského divadla

Sezóna 2011/2012 je již minulostí, jak byste ji z pozice uměleckého šéfa jihočeského baletu zhodnotil? Co při ohlédnutí zpět vnímáte jako největší úspěch a naopak, je něco, co podle vás mohlo dopadnout lépe? Za největší úspěch uplynulé sezony považuji naše představení o třech dějstvích Romeo a Julie, které mělo premiéru 13. dubna 2012 v DK Metropol  v Českých Budějovicích a 5. července 2012 před otáčivým hledištěm v Českém Krumlově. Diváci ocenili představení  velkým potleskem a velmi pozitivními ohlasy, což je pro nás nejlepší odměnou.  Jedná se zatím o největší produkci a věřím, že má regionální přesah. Na přípravách se podíleli i zahraniční hosté - jako asistentka Shiley Esseboom, která působí v souboru Nederlands Dans Theater Jiřího Kyliána, jako kostýmní návrhářka  Bregje van Balen a scénografii a světelný design připravila Loes Schakenbos.  Děkuji všem za spolupráci a též tanečníkům, neboť takové dílo může vzniknou jedině týmovou prací. Nedá mi to ještě  nevzpomenout naše Taneční Delikatesy, které sice měly premiéru 19. listopadu 2010, ale tento komponovaný večer považuji za náš veliký úspěch. Jako jedinému regionálnímu souboru v České republice se nám podařilo tančit Un Ballo v choreografii  světově uznávaného umělce  a ikony současného tance Jiřího Kyliána. Součástí večera je i dílo Neen-Ya od Václava Kuneše, spoluzakladatele tanečního souboru 420 PEOPLE a má choreografie In and Out. Co mohlo dopadnout lépe? Tato otázka v sobě má více odpovědí, ale hodně se to točí kolem finančního zabezpečení a proto pevně věřím, že se nám v budoucnu podaří oslovit více partnerů, kteří by nás chtěli podpořit. S touto otázkou zápasí určitě všichni z uměleckého světa a proto bych jim popřál též větší finanční podporu. Co pro vás osobně bylo nejdůležitější událostí minulé sezóny ve světě tance obecně (ať již u nás nebo v zahraničí) a proč? V první řadě bych chtěl zmínit galavečer NULOVÁ GRAVITACE, pořádaný u příležitosti jubilejních stých narozením paní Markéty Kyliánové, matky Jiřího Kyliána ve Stavovském divadle 27. a 30. března 2012 v Praze. V rámci programu se představilo Taneční centrum Praha – konzervatoř, pořadatel akce a balet Jihočeského divadla. Přítomná byla paní Kyliánová i pan Kylián, který po představení poděkoval za skvělé provedení své choreografie Un Ballo a popřál našemu souboru mnoho dalších úspěchů, co je pro mě velice cenné. Další zajímavá událost, teď pro změnu v maďarském Györu, byl  8. ročník Maďarského tanečního festivalu (19. – 23. 6. 2012), který má za cíl prezentovat různé žánry tance od klasického baletu, folkloru až po alternativní, moderní a současné formy tance. Jedná se o přehlídku maďarských tanečních souborů, kde se vždy zve jeden zahraniční soubor a letos mne pan János Kiss, ředitel festivalu, oslovil s nabídkou prezentovat náš soubor. Jeho nabídka mě velice potěšila a tak jsme měli tu příležitost vystoupit na zahajovacím galavečeru společně s Maďarským národním baletem a Baletním souborem v Györu.  V závěru bych ještě chtěl poznamenat, že by mne potěšilo, kdyby  se festival podobného charakteru pořádal i v České republice a důležité baletní soubory Národního divadla v Praze, Národního divadla v Brně, Národního divadla Moravskoslezského a další se mohli společně prezentovat na jedné akci. Váš soubor svým divákům v příští sezoně představí dvě premiéry – inscenace Bez gravitace a Na scénu! Co nám o těchto titulech můžete prozradit a proč by si je divák neměl nechat ujít? Nejbližší premiéra inscenace Bez gravitace nás čeká 12. října v DK Metropol. Jedná se o komponovaný večer, kde diváci zhlédnou choreografie od portugalské hvězdy taneční postmoderny Ruie Horty, šéfa baletu ND v Praze Petra Zusky a ode mě. Petr Zuska přiveze romantické retro Mariin sen - krmení labutí, které se změní v baletní sci–fi absurdních rozměrů; choreografie Běžné případy od Ruie Horty se skvělou dynamickou hudbou vám ještě i další den bude udávat životní tempo.  Druhá premiéra 19. 4. 2013 Na scénu! představí kromě mých choreografii i práci Maria Radačovského, bývalého uměleckého šéfa baletu SND v Bratislavě. Mým cílem je vytvářet pomyslný most mezi soubory a to prostřednictvím spolupráce s mezinárodně uznávanými choreografy jako jsou výše zmiňované jména. Inscenace představí práce uznávaných umělců a vytvoří různorodou přehlídku, která určitě nenechá nikoho chladným. Foto: Jihočeské divadlo

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: