3 otázky pro... Mina Tanaku
rozhovory
To je těžké říct, protože jsem v Asii tančil hlavně venku, před neznámými lidmi. Jsem rád, když chtějí vidět můj tanec. S Prahou mám ale specifický vztah, neboť zde se přijdou se podívat lidé, se kterými jsem v kontaktu už od 80. let. Takoví diváci přijdou, protože chtějí vidět mě, a tak je atmosféra úplně odlišná. V Paříži je to také tak. Pokud mě zná jen jeden divák z obecenstva, hned je cítit rozdíl. A já ho cítím také. Nedá se to srovnávat s tím, když tančíte před někým, kdo o vás neví zhola nic.
Takže představení se asi liší také, že?
Ano, přestože mám koncepci, představení se vždy všude liší. Ačkoli s jedním projektem objedu celý svět, pokaždé jsem nervózní. Vůbec, hlavně je to jiná doba. To, co si představují lidé ve svých myslích, když tančím, se liší podle místa, kultury a hlavně doby.
Jste nervózní i v Praze?
Jsem. A hodně. Ale mám pocit, že mi v Praze rozumí víc než předtím, neumím to pojmenovat slovy.
2) Jaký obraz se skrývá za svíčkou a lanem? Použil jste je jak v sólu Locus Focus, tak duetu Step into Shadow...
Myslím, že společnost má dnes tendenci ukazovat vše tak, aby bylo vše jasně viditelné. Japonské hi-vision televize se snaží o zachycení pohledu tak, jak člověk svět opravdu vidí – ale je tomu skutečně tak? Opravdu vidí lidé takto a ne jinak? To mě vždycky zajímalo. Opravdu lidé věří jen těm věcem, které na vlastní oči vidí, a tomu, co nevidí, nevěří? Není svět tvořen převážně věcmi, které lidské oko nevidí? Jak vidíme lásku? Nebo víru?
Pro ztvárnění této otázky si myslím, že je svíčka vhodným nástrojem. Dokáže ztvárnit na jevišti hranici viděného a tušeného.
A lano? Je pojítkem?
Lano je prostě lano. Ale dokáže symbolizovat různé věci. Pro rybáře, farmáře, námořníky, pro lidi z města – pro každého může znamenat něco jiného. Kdo z diváků si během mého představení myslel, že je to pouze lano? Každý v něm vidí symbol... a každý může vidět jiný.
Ve druhém představení, duetu, naznačujete lanem hranici vnějšího a vnitřního světa rodinného vztahu?
Ano, je to jako se závěsem, kterým se lidé v pokoji uzavírají do soukromí. Hranice, i když je uměle vytvořená, dává našemu životu dynamiku, rozměr. Tvoříme hranice, abychom je překračovali. Pokud nemáme co překračovat, stane se prostor kolem nás nudný a přitom cizí.
3) Vaše partnerka Šiho Išihara je jednou z vašich studentek? Kolik studentů teď ve skupině máte?
Ano, známe se už přes dvacet let. Skupinu jsem rozpustil, na farmě pracuji sám. A tancuji také převážně sám nebo s Šiho. Jezdilo za mnou hodně lidí z celého světa, všichni se chtěli naučit tančit a stát se slavnými, nebo se chvilku učili a pak odjeli… už jsem toho měl dost. Já jsem taky všechno vytvořil sám, ať se učí a hledají taky sami.
Kdy se chystáte zavítat zase do Čech?
Já se nechystám. Mám opravdu hodně práce, veškerý svůj volný čas chci věnovat farmě. A farmáři moc volného času nemají. Jsem na všechno sám.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 32 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 34 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 35 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 36 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 50 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 52 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?