Alena Skálová očima jejích tanečníků
zprávy
Narodila se jako Alena Špačková v Ostravě, do rodiny stavebního inženýra. V rodném městě vychodila základní školu a započala se studiem na gymnáziu, které bylo násilně přerušeno v průběhu druhé světové války. Maturitu proto složila až roku 1945 v Uherském Brodě. Vedle klasického vzdělání měla řadu koníčků, které jí postupně směrovaly k jejímu budoucímu povolání. Byla sportovně založená, hrála ale také na housle a na klavír, navštěvovala kurzy rytmiky. Její vášeň pro tanec se naplno projevila až v Praze, kam se v roce 1945 přestěhovala, a kde začala studovat pedagogiku a choreografii novodobého tance u další neobyčejně důležité osobnosti naší taneční historie – paní Jarmily Kröschlové.
Z počátku to vypadalo, že svůj život zasvětí povolání učitele. Mezi roky 1947 – 1950 složila řadu státních zkoušek a absolvovala mnoho kurzů, které ji opravňovaly vyučovat gymnastiku, pohybovou rytmiku, rytmiku novodobého tance, rehabilitační a léčebný tělocvik. Pedagogicky působit začala na hudební škole v Čáslavi, zároveň byla cvičitelkou léčebného tělocviku ve Státním ústavu léčebného tělocviku a v roce 1950 se na rok stala asistentkou pohybové výchovy herců na DAMU. V letech 1951 – 1956 pak působila jako odborná referentka pro choreografii Ústředního domu lidové tvořivosti, kde později vedla taneční oddělení. Po roce 1956 byla lektorkou pohybové výchovy Ústředního kulturního domu dopravy a spojů.
K pedagogice se vrátila v 70. letech minulého století. V letech 1972 – 1975 převzala ročníky Věry Urbánkové na tanečním odd. Pražské konzervatoře a od roku 1975 až téměř do své smrti působila na LŠU (později ZUŠ) v Praze 8, Linderově ulici. Jakkoliv byla její pedagogická práce významná, stejně jako její působení na poli amatérského tance včetně její rozsáhlé činnosti publikační, nejhlubší stopu zanechala Alena Skálová na poli choreografickém.
Její cesta k tanci vedla přes Soubor Josefa Vycpálka, jehož členkou byla od roku 1948. V letech 1959 – 1961 vedla jeho taneční složku, ale už od roku 1951 byla choreografkou souboru. Důležitým letopočtem se v jejím životě stal rok 1967. Tehdy s Jaroslavem Krčkem a dalšími kolegy založila vlastní soubor Skupina českého folklóru, který dnes známe pod jménem Chorea Bohemica. Soubor, s nímž byla a vždycky bude její tvorba neodmyslitelně spjata.
Alena Skálová vytvořila jedinečný a zcela nezaměnitelný choreografický styl založený na poetice lidového divadla. Jako tvůrce byla pokračovatelkou ve světě výjimečného spojení avantgardního divadla, české taneční moderny a českého lidového umění.
Zemřela v Praze, 3. února 2003.
Zdroj: KDCL – knihovna HAMU
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?