Balet v kině uvede dnes večer Marnou opatrnost

Balet v kině uvede dnes večer Marnou opatrnost

Balet v kině uvede dnes večer Marnou opatrnost

Přímý přenos baletu Marná opatrnost v choreografii Fredericka Ashtona z Královského baletu v Londýně uvedou 5. května pražské Bio Oko a patnáctka mimopražských kin jako jsou brněnská Scala, královehradecké Bio Central, kino Puls v Kopřivnici či semilské kino Jitřenka. Jen o pět dní později uvidí Marnou opatrnost ze záznamu také diváci ostravského kina Art nebo návštěvníci kina Radnice v Jablonci nad Nisou.
V ústřední milenecké dvojici se představí Natalia Osipova jako Lise, jediná dcera ovdovělé a rozhodné majitelky farmy Simone, a Steven McRae coby mladý farmář Colas.
Na choreografickou práci Fredericka Ashtona vzpomíná v současnosti stále hostující baletní mistr Královského baletu Christopher Carr. „Poprvé jsme se setkali, když tvořil baletní inscenaci Stvoření Prometheova.“ Carr se k souboru Královského baletu připojil v pozdních 60. letech minulého století a jako tanečník prošel bezpočtem Ashtonových baletních děl. „Tehdy to byl plachý muž bez jakéhokoli ega, což není u choreografů vůbec obvyklé,“ pokračuje Carr a dodává: „Měl o sobě velké pochybnosti a před přípravou každého nového díla byl plný úzkostí, ale vždy jste cítili kolem něho neutuchající energii a auru, že vytvoří něco nádherného. A ono to tak vždy nakonec i bylo.“
Frederick Ashton jako zakládající choreograf Královského baletu se stal záhy významným choreografem a definoval britské pojetí baletního umění na několik dekád. Mnohé jeho práce patří dlouhodobě ke stálicím repertoáru Královského baletu. Ani v Marné opatrnosti např. nechybí proslulý taneční krok zvaný Fred Step, pro Ashtona signifikantní umělecká poklona předchozím mistrům, který užil takřka ve všech svých baletech.
„To byl taneční krok, který Frederick viděl u Anny Pavlovové, když byl hodně malý,“ vysvětluje Christopher Carr. „Takovéto rané divácké zážitky z dětství si dokázal při vlastní práci vizualizovat a byl to pro něj nevyčerpatelný inspirační zdroj, když s námi vytvářel nové baletní inscenace,“ uzavírá.
„Příběh z venkova o nahánění ke vdavkám a ženitbám, o autoritě rodičů a svéhlavosti mladé krve uprostřed jarních a letních tradic a obyčejů, v němž Frederick Ashton mimochodem dodal svému tanečnímu kroku Fred Step nevídanou komičnost, když členy souboru obul v daném scénickém čísle do dřeváků, přímo vybízí k podobným komediálním číslům a ztřeštěné hravosti. Z díla navíc prýští Ashtonova láska ke krajině i lidovým tancům, jejichž prvky do baletu také nápaditě převedl a dodal jim zcela specifický, anglicky chytře elegantní punc. I to jsou důvody, proč je londýnská adaptace přes 220 let staré francouzské Marné opatrnosti od své premiéry v Královském baletu v roce 1960 jedním z nejúspěšnějších a nejmilovanějších Ashtonových baletních počinů na této scéně a stále se vrací do tamního repertoáru,“ uzavírají organizátoři.

Přímý přenos Marné opatrnosti uvidíte v těchto kinech:
Praha – Bio Oko , Brno – kino Scala , Hradec Králové – Bio Central, Písek – kino Portyč , Kopřivnice – kino Puls , Semily – kino Jitřenka , Humpolec – kino Humpolec , Domažlice – kino Čakan , Sušice – kino Sušice , Břeclav – kino Koruna , Havířov – kino Centrum, Vsetín – kino Vatra, Uherské Hradiště – kino Hvězda , Olomouc – kino Metropol , Rýmařov – kino Rýmařov.

Záznam představení:
10. května 17:00 – Ostrava – kino Art
10. května 17:00 – Jablonec nad Nisou – kino Radnice

Zdroj: Balet v kině

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: