Balet v kině uvede dnes večer Marnou opatrnost
zprávy
V ústřední milenecké dvojici se představí Natalia Osipova jako Lise, jediná dcera ovdovělé a rozhodné majitelky farmy Simone, a Steven McRae coby mladý farmář Colas.
Na choreografickou práci Fredericka Ashtona vzpomíná v současnosti stále hostující baletní mistr Královského baletu Christopher Carr. „Poprvé jsme se setkali, když tvořil baletní inscenaci Stvoření Prometheova.“ Carr se k souboru Královského baletu připojil v pozdních 60. letech minulého století a jako tanečník prošel bezpočtem Ashtonových baletních děl. „Tehdy to byl plachý muž bez jakéhokoli ega, což není u choreografů vůbec obvyklé,“ pokračuje Carr a dodává: „Měl o sobě velké pochybnosti a před přípravou každého nového díla byl plný úzkostí, ale vždy jste cítili kolem něho neutuchající energii a auru, že vytvoří něco nádherného. A ono to tak vždy nakonec i bylo.“
Frederick Ashton jako zakládající choreograf Královského baletu se stal záhy významným choreografem a definoval britské pojetí baletního umění na několik dekád. Mnohé jeho práce patří dlouhodobě ke stálicím repertoáru Královského baletu. Ani v Marné opatrnosti např. nechybí proslulý taneční krok zvaný Fred Step, pro Ashtona signifikantní umělecká poklona předchozím mistrům, který užil takřka ve všech svých baletech.
„To byl taneční krok, který Frederick viděl u Anny Pavlovové, když byl hodně malý,“ vysvětluje Christopher Carr. „Takovéto rané divácké zážitky z dětství si dokázal při vlastní práci vizualizovat a byl to pro něj nevyčerpatelný inspirační zdroj, když s námi vytvářel nové baletní inscenace,“ uzavírá.
„Příběh z venkova o nahánění ke vdavkám a ženitbám, o autoritě rodičů a svéhlavosti mladé krve uprostřed jarních a letních tradic a obyčejů, v němž Frederick Ashton mimochodem dodal svému tanečnímu kroku Fred Step nevídanou komičnost, když členy souboru obul v daném scénickém čísle do dřeváků, přímo vybízí k podobným komediálním číslům a ztřeštěné hravosti. Z díla navíc prýští Ashtonova láska ke krajině i lidovým tancům, jejichž prvky do baletu také nápaditě převedl a dodal jim zcela specifický, anglicky chytře elegantní punc. I to jsou důvody, proč je londýnská adaptace přes 220 let staré francouzské Marné opatrnosti od své premiéry v Královském baletu v roce 1960 jedním z nejúspěšnějších a nejmilovanějších Ashtonových baletních počinů na této scéně a stále se vrací do tamního repertoáru,“ uzavírají organizátoři.
Přímý přenos Marné opatrnosti uvidíte v těchto kinech:
Praha – Bio Oko , Brno – kino Scala , Hradec Králové – Bio Central, Písek – kino Portyč , Kopřivnice – kino Puls , Semily – kino Jitřenka , Humpolec – kino Humpolec , Domažlice – kino Čakan , Sušice – kino Sušice , Břeclav – kino Koruna , Havířov – kino Centrum, Vsetín – kino Vatra, Uherské Hradiště – kino Hvězda , Olomouc – kino Metropol , Rýmařov – kino Rýmařov.
Záznam představení:
10. května 17:00 – Ostrava – kino Art
10. května 17:00 – Jablonec nad Nisou – kino Radnice
Zdroj: Balet v kině
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?