Baletní soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni uvede Smrt v Benátkách
zprávy
Choreograf a režisér Ondrej Šoth, který zpracoval před rokem Smrt v Benátkách ve Státním divadle Košice, připravuje nyní se svým týmem i plzeňskou inscenaci. Hlavní postava Smrti v Benátkách, spisovatel Gustav von Aschenbach, v Mannově novele vykazuje některé autobiografické rysy svého tvůrce a nepopírá ani inspiraci smrtí Gustava Mahlera. Libreto, které vytvořil Šoth spolu s dramaturgyní Zuzanou Mistríkovou, zachovává věrnost literární předloze a sleduje osud spisovatele, který se na sklonku života pokusí zbořit všechny svazující konvence. Šothem vytvořená hudební koláž zahrnuje vedle děl Gustava Mahlera mj. také skladby Phillipa Glasse, Wima Martense a Arva Pärta.
„Smrt v Benátkách pro mne byla vždy neuvěřitelným příběhem o pravdě, o symbolech, o lásce,“ vyznává se Ondrej Šoth. Ve snaze vyhnout se přílišné ilustrativnosti zvolil jako východisko prolínání vnějších okolností s nejniternějšími pocity a hnutími: „S dramaturgyní Zuzanou Mistríkovou a výtvarníkem Andriem Sukhanovem jsme vytvořili příběh, který je třetím rozměrem Mannovy knihy s její tajemností a záhadností – nic se neděje náhodou, všechno je osud a člověk před ním nemůže utéci.“
V atmosféře epidemií ohrožených Benátek, osamělý a na marném útěku sám před sebou, je spisovatel nečekaně zasažen krásou – efébským zjevem chlapce Tadzia. Křehký, těžko postižitelný vztah poskytuje zajímavou látku právě pro taneční zpracování. „Uchopit neuchopitelné a povýšit prostřednictvím symbolů, to je úkol, který mě fascinoval,“ říká Ondrej Šoth.
S plzeňským divadlem spolupracuje poprvé, přestože své umělecké i pedagogické působení dělí rovnoměrně mezi české a slovenské scény a školy. „Vyrostl jsem v Čechách na obrovských osobnostech, jsem velmi vděčný, že jsem měl možnost jako choreograf pracovat s lidmi, jako byl Josef Svoboda, Evald Schorm, Jaroslav Kučera, Jan Grossman, Boris Hybner a Ctibor Turba. Stále se cítím jako československý občan a pozváním do Plzně jsem byl velmi poctěný. A jsem velmi zvědavý, zda se mi i tady podaří oslovit diváky stejně jako v Košicích.“
V ústřední roli spisovatele Gustava von Aschenbacha alternují Miroslav Hradil a Martin Šinták, osudového Tadzia ztvární studenti Taneční konzervatoř Praha David Lampart a Kristián Pokorný. Aschenbachovu ztracenou rodinu představují Jarmila Dycková a Zuzana Hradilová v roli Manželky, postava dcery je úkolem pro žákyně Baletní školy DJKT Emu Landovou a Lucii Obytovou. Dále tančí Martina Diblíková, Nela Mrázová, Kristýna Peštová, Kateřina Ševčíková, Nataliia Shchegliuk, Kristýna Piechaczková, Monika Mašterová, Michal Kováč, Petr Laštovka, Richard Ševčík, Aleš Lindovský, Grzegorz Mołoniewicz a Pavel Tručka.
Zdroj: DJKT Plzeň
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 39 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 41 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 42 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 43 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 57 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 59 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?