Registrace

Carmen Mária Radačovského bude mít za dva dny svou premiéru v Plzni

Inzerce
Plzeňský baletní soubor uvede balet Carmen, který bude mít premiéru 26. března 2016 na scéně Nového divadla v Plzni. Poprvé zde Carmen nastudoval Gustav Voborník (1967) s baletní hudbou Rodiona Ščedrina. V roce 1996 pak balet uvedl Robert Balogh, který – nepochybně inspirován filmem Carlose Saury – zkombinoval Bizetovu hudbu s flamenkovými kreacemi skladatele a kytaristy Paca de Lucíi. Pro nové zpracování příběhu dle literární předlohy Prospera Mérimeéa vytvořil nyní choreograf a režisér Mário Radačovský vlastní hudební koláž z Bizetovy opery a Ščedrinovy baletní hudby, která z Bizeta rovněž vychází.
Drama vášnivé lásky, smrtící a sebezničující, ale i lásky něžné a hluboce oddané zasazuje Mário Radačovský do současného světa nelítostného byznysu: „José je byznysmen, majitel firmy se spoustou zaměstnanců, Carmen je jeho sekretářka. Escamillo je finanční žralok, jemuž se zlíbí Josého firmu spolknout – a Carmen se zachová ryze pragmaticky. Samozřejmě bych chtěl ukázat, že José Carmen opravdu miloval. To, že zoufalý výbuch jeho žárlivosti způsobí její smrt, je u mě spíš nešťastná náhoda, ne vražda. Láska i vášeň zůstávají, jen jsem je chtěl zasadit do soudobých reálií, aby poselství inscenace směřovalo především k mladým lidem. Chtěl bych jim říct, ať si hlavně hledají povolání, kde mohou být sami sebou. Ať nepodléhají prázdným ambicím a nenechají se ošálit leskem kvazi světa, kde si všichni na něco hrají.“Režisér dále komentuje scénickou stránku díla: „Snažíme se, aby inscenace byla nejen pohybově, ale celkově vizuálně zajímavá. Marek Hollý vytvořil nádhernou scénu, krásné budou i kostýmy Ludmily Várossové, která si ověřovala v autentickém prostředí velké firmy, jaký dress code tam vládne a jak se projevuje v detailech.“V postavách ústřední čtveřice se budou střídat Jarmila DyckováKristýna PotužníkováLýdie Švojgerová (Carmen), Corinne CoxKristýna Piechaczková a Anna Srncová (Micaela), Miroslav HradilRichard Ševčík a Martin Šinták (Don José), Michal KováčGrzegorz MołoniewiczArchie Sladen a Richard Ševčík (Escamillo).
Mário Radačovský se krátce po absolutoriu konzervatoře se stal sólistou Slovenského národního divadla v Bratislavě (mj. tu ve Ščedrinově Carmen tančil Josého i Escamilla). Sedm let (od r. 1992) pracoval v souboru Jiřího Kyliána v Netherlands Dance Theater v Haagu. Své první choreografie realizoval během následujícího angažmá v Grand Ballets Canadiens v Montrealu. Choreograficky se poté uplatnil jako umělecký šéf baletu SND, stejně jako v současné době coby umělecký šéf baletu Národního divadla v Brně. S Divadlem J. K. Tyla spolupracuje poprvé.

Zdroj: Divadlo J. K. Tyla v Plzni
Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.