Ceny Thálie 2015
zprávy
Kristýna Němečková
Role: sólo
Název inscenace: Reflections on the Fate of Human Forms (v rámci programu Ballettissimo)
Hudba: Ulrich Müller, Siegfried Rössert
Choreografie: Jacopo Godani
Režie: Jacopo Godani
Premiéry: 5. a 6. 3. 2015
Národní divadlo Praha
Výjimečný výkon. Tanečnice jako by vyrůstala v jiném uměleckém prostředí než v pražském Národním divadle. Působí spíše jako tanečnice ze souboru Williama Forsytha, známého neobyčejným, extravagantním jazykem. Je přesná v technice a expresivní ve výrazu. Němečková diváky neustále přitahuje i v nové inscenaci Decadance Ohada Naharina.
Nominována dále byla Andrea Opavská (Lenka Vagnerová and Company Praha) za sólo v inscenaci Gossip a Amelia Waller ((Národní divadlo moravskoslezské) za roli Tuláka v baletu Chaplin.
širší nominace:
Klára Slaná Jelínková - sólo v inscenaci Decadance (Národní divadlo Praha)
Yui Kyotani - role Marguerite Gautier v inscenaci Dáma s kaméliemi (Moravské divadlo Olomouc)
Julie De Meulemeester - role Rothbart & Odilie v inscenaci Labutí jezero (Jihočeské divadlo České Budějovice)
Nataša Novotná - sólo v inscenaci Phrasing the Pain (420people Praha)
Emilia Vuorio - role Bílá v inscenaci Black and White (Národní divadlo Brno)
Viktor Konvalinka
Role: sólo
Název inscenace: Decadance
Hudba: koláž
Choreografie: Ohad Naharin
Režie: Ohad Naharin
Premiéry: 4. a 5. 6. 2015
Národní divadlo Praha
V Decadance se Viktor Konvalinka potkal s choreografem své krevní skupiny. V dlouhém, částečně improvizovaném úvodním sólu uplatňuje svou kreativitu; i tou nejkrajnější periferií těla si užívá hudební podkres. Svou hravou energií infikuje diváky.
Dále byli nominováni Koki Nishioka (Národní divadlo moravskoslezské) za roli Chaplina v baletu Chaplin a Martin Svobodník (Národní divadlo Brno) za roli Rotbarta v baletu Black and White.
širší nominace:
Miroslav Hradil - role Gustav von Aschenbach v inscenaci Smrt v Benátkách (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Jaroslav Kolář - role Mánek v inscenaci Gazdina roba (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Sergio Méndez Romero - role Princ v inscenaci Popelka (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Ivo Sedláček - sólo v inscenaci Gossip (Lenka Vagnerová and Company Praha)
Viktor Svidró - role Siegfried v inscenaci Labutí jezero (Jihočeské divadlo České Budějovice)
Cenu za celoživotní mistrovství získal tanečník a pedagog Pavel Ždichynec (*5. 9. 1941). Absolvoval TKP 1961. Po vojenské prezenční službě v AUS VN 1961-1963 byl v celoživotním angažmá v Národním divadle Praha 1963-1990 (od roku 1967 jako sólista). Výrazný, dynamický tanečník s širokou škálou technických i hereckých prostředků, byl čelním sólistou, interpretem, který se uplatnil především v dramatických a charakterních postavách: Myší král v Louskáčkovi (1964), Švec v Popelce (1966), Rudovous v Labutím jezeře (1967, 1971, 1982), Jago v Othellovi (1968), Démon ve Hrách o Marii (1969), Hilarion v Giselle (1969), Písař v Signorině Gioventu (1970), Tybalt v Romeovi a Julii (1971), Vezír v Šeherezádě (1971), Chán v Poloveckých tancích (1973), titulní role v Ondrášovi (1974), Čert ve Stvoření světa (1975), Don José a Escamillo ve Vášni/Carmen (1976), Faun ve Faunově odpoledni (1976), titulní role ve Spartakovi (1976), Vévoda v Doktoru Faustovi (1977), titulní role v Tarasi Bulbovi (1978), Nurali v Bachčisarajské fontáně (1978), Matka Simona v Marné opatrnosti L. Hertela (1980), Severjan v Kamenném kvítku (1981), čtyřrole Lindorfa v Hoffmannových povídkách J. Offenbacha / J. Lanchberyho (1981), Macduff v Macbethovi (1985), Malatesa v Labyrintu (1985), Garderobiér v Sylvii (1985), Camacho v Donu Quijotovi (1986), titulní role v Petruškovi (1987), Carabosse ve Spící krasavici (1990) aj. V Plzni nastudoval původní choreografii Faunova odpoledne V. Nižinského (1993). Byl pedagogem na TKP od 1986 a v Laterně magice (vedoucí baletního souboru 1990/91). Zasloužilý umělec 1993. Syn Věry Ždichyncové.
Zdroj: Ceny Thálie, Český taneční slovník
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?