Aktualizováno 19. 4. 2018V sobotu 7. dubna 2018 vyvrcholil 24. ročník festivalu Česká taneční platforma slavnostním zakončením v divadle Ponec. Mezinárodní porota ocenila Taneční inscenaci roku a Tanečnici roku, k tomu byl podesáté oceněn světelný design a již potřetí také manažerská osobnost, která se zasloužila o rozvoj současného tance. Taneční inscenací a zároveň Objevem roku 2018 se stal projekt Martina Talagy SOMA #8. Ocenění Tanečnice roku 2018 získala francouzská performerka Cécile da Costa za výkon v inscenaci souboru Spitfire Company Vypravěč. Na platformu v neděli a v pondělí navázal Ateliér European Dancehouse Networku (EDN) zaměřený na téma „postsovětské tělo.“
I letos se do Prahy sjela téměř stovka prezentérů, novinářů, umělců, příznivců, dramaturgů tanečních domů i festivalů z celého světa, aby zhlédli výběr českých tanečních a pohybových představení převážně z loňského roku. Čeští umělci hojně využili prostor pro networking a zapojili se také do doprovodného programu. Účast zahraničních expertů v Mezinárodní porotě je velkou příležitostí pro reflexi naší taneční scény. Kritický a nezatížený pohled zahraničních hostů nabízí úplně nové perspektivy nahlížení na tuzemskou tvorbu. V závěru platformy se opět udělovala ocenění. Ta vyvolala velkou diskusi pěti zahraničních a pěti českých expertů o směřování našich tvůrců, ať již etablovaných souborů, nebo mladých tváří. Mezinárodní porota se nakonec rozhodla udělit ocenění Taneční inscenace roku a zároveň Objev roku 2018 projektu choreografa a tanečníka Martina TalagySOMA #8. Je to taneční esej na téma mužského těla. To je pro mladého choreografa sochařskou hmotou k vytváření bizarních tvarů. Nejsou samoúčelné, spíše průzkumné a kochají se svou vlastní absurditou. Jury ocenila jak originalitu a kvalitu díla jako celku, tak interpretační výkony všech tří tanečníků. Podobně tomu bylo u představení souboru Spitfire CompanyVypravěč. Komplexnost díla a kvalita interpretace přinesla ocenění Tanečnice roku 2018 francouzské performerce Cécile da Costa. „Velmi si vážíme zájmu významných osobností, které přijaly naše pozvání do mezinárodní jury, její složení bylo nesmírně zajímavé. Dramaturgové z Vídně a Bratislavy, ředitelka berlínského Tanz im August, prezidentka EDN z Portugalska a ředitelka tanečního domu v kanadském Montréalu, to byla skvělá společnost našim pěti expertům pro názorově pestrou debatu,“ říká Yvona Kreuzmannová, zakladatelka platformy a ředitelka Tance Praha. Hosté měli možnost vnímat dynamiku rozvoje naší scény i díky spolupráci všech prostor, které nabídly podmínky k prezentaci a mnohé i tvorbě, díky Ateliéru EDN navíc mohli porovnat situaci v ČR se zeměmi Visegrádu i blízkými postsovětskými státy. Pondělní přijetí hostů Ateliéru EDN na pražské radnici potěšilo všechny zúčastněné. „Máme společný sen o skutečném tanečním domu v hlavním městě,“ řekla Eliška Kaplicky, předsedkyně Výboru pro kulturu ZHMP. Cena za světelný design byla letos udělena Jiřímu Šmirkovi za světelný design, který je i součástí scény inscenace Vypravěč. Ocenění Manažer roku / Cena Jiřího Opěly si odnesla Lucia Kašiarová za rozvoj Studia ALTA. Iniciátor tohoto ocenění pak na závěr večera vzdal osobní poctu Yvoně Kreuzmannové jako Manažerce století včetně věcné ceny z dílny Dalibora Šípka, syna známého umělce.
Vyjádření poroty k oceněním ČTP ze dne 19. dubna 2018
V současném tanci platí, že kvalita výsledného formátu je přímo závislá na tom, co do díla investují performeři/tanečníci. A naopak - tanečníci mohou ukázat jen tolik ze svého umu a hlavně flexibility jen potud, co jim dovolí dílo samotné. Kategorie nejlepšího díla a nejlepšího performera jsou tak z podstaty neodlučně propojené. Jako porota jsme se rozhodli udělit ocenění Tanečnice roku 2018 Cécile da Costa, považujeme ale za důležité říct, že cena je také uznáním celému dílu Vypravěč, jakožto výsledku spolupráce Cécile a Petra Boháče. Ocenění Taneční inscenace roku, která je historicky spjatá s ideou 'objev roku', pak patří tvůrčímu týmu Soma #8 Martina Talagy a je tak z naší strany zároveň oceněním tří výrazných performerů - Radima Kláska, Antona Eliáše a Marka Menšíka.
Guy Cools (překlad Barbora Čermáková)
Festivalová porota 2018:Zahraniční členové poroty: Guy Cools (BE/AT) – taneční kritik, kurátor a dramaturg Francine Gagné (CA) – generální a umělecká ředitelka Circuit-Est Centre Chorégraphique Montréal Maja Hriešik (SK) – režisérka a dramaturgyně Pia Krämer (PT) – O Espaço do Tempo / prezidentka EDN (European Dancehouse Network) Virve Sutinen (FI) – umělecká ředitelka Tanz im August
Dramaturgická rada: Petra Hauerová – choreografka, tanečnice a taneční pedagožka Yvona Kreuzmannová – zakladatelka a ředitelka Tance Praha, 1 společný hlas s Markétou Perroud Martin Macháček – editor internetové Taneční zóny Markéta Perroud – spoluředitelka festivalu TANEC PRAHA, 1 společný hlas s Yvonou Kreuzmannovou Nina Vangeli – taneční publicistka Jan Žůrek – ředitel DW7, o.p.s.
Porota Ceny pro manažera roku: Jiří Opěla Karolína Hejnová Jan Malík
Porota Ceny za světelný design: Lukas Noll Amálie Bulandrová Martin Špetlík
Zdroj: ČTP, Tanec Praha
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?