Česká taneční platforma: Rozhovor s Miřenkou Čechovou o Nedotknutelných
rozhovory
Koho vůbec napadl název představení Nedotknutelní a proč?
Představení je volně inspirováno románem Virginie Woolf Vlny. Vycházeli jsme nejen ze struktury jejího psaní, které juxtapozičně skládá a spojuje různé vrstvy nahlížení příběhu, ale také z jejích charakterů. Při důkladnější znalosti Woolfové zde zřetelně vystopujete tři charaktery, ze kterých jsme při naší tvůrčí práci vycházeli. Jejich vzájemné vztahy jsou pak výsledkem společné autorské práce režiséra a performerů, které se zrodily v procesu zkoušení. Ona nedotknutelnost je hlavním rysem tohoto vzájemného vztahu: nedotknutelnost jako omezení, nedotknutelnost jako ochrana, nedotknutelnost jako posvěcení. Koho název „napadl“, je v tomto případě nedůležité, ale myslím si, že to byl Petr Boháč, režisér.
Na Nedotknutelných se choreograficky podílel Jiří Pokorný. Poprvé se souborem spolupracoval už na díle Chaplinův proces. Jak došlo na spolupráci bývalého tanečníka holandského NDT a Spitfire Company? Co vás svedlo dohromady? Náhoda? Záměr?
Jiří Pokorný je můj spolužák a kamarád z konzervatoře. Studoval o ročník výš a zažili jsme společně spoustu zážitků, kterými jsme se docela vymezovali vůči stereotypně pojímanému a rigoróznímu klasickému baletu. Já jsem byla v NDT na rezidenci, během které jsem psala svou diplomku zabývající se režií v porovnání s choreografií. Takže velmi přirozeně vyplynulo, že Jirka pak zase uskuteční něco s námi v ČR. To, že v jeho totálně nabitém pracovním tempu našel čas s námi intenzivně zkoušet a tvořit, je pro mě velmi cenné.
Nakolik byl koncept představení, příběh pevně dán předem a nakolik se vyvíjel v průběhu zkoušení?
Myslím si, že v tvůrčích procesech současných divadelních souborů je poměrně obvyklé, že autorská role nenáleží pouze jednomu člověku, nýbrž je rozložena na všechny tvůrce představení. Jistěže režisér je tím, kdo udává směr, navádí, předvídá, motivuje, ale pak je to především performer, který využívá vlastní tělo, imaginaci, intuici a rozumění záměru, které autorsky zpracovává v procesu zkoušení. A takhle Spitfire Company funguje. Není postavena na hercích/tanečnících, kteří by slepě plnily zadané úkoly, nýbrž dochází k dialogu, velmi intimnímu a někdy i velmi určujícímu. Dá se řící, že náš peformer si „píše“ roli a tím i příběh sám.
V jednom z rozhovorů jste se nechala slyšet, že „podoba představení nekončí premiérou“. Premiéra Nedotknutelných se konala v září 2010, tedy pomalu před rokem a půl. Prodělalo představení od té doby nějaké výraznou změnu, posun?
Určitě. Je to vlastně neustálý proces. Před každým představením intenzivně zkoušíme a zaměřujeme se vždy na něco nového, ještě neobjeveného, se kterým se chceme v představení utkat. A tak je to vždy, nová výzva, nový dialog. Tím může být každé představení pro nás stále zázrakem. Foto z představení: Martin Mařák
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?