Cirk-UFF 2018 #2 – A jak dál?


V sobotu 2. června 2018 Trutnov stále žil festivalem nového cirkusu a jeho doprovodným programem. Počasí Cirk-UFFu přálo, takže o diváky nebyla nouze, a především se bylo stále na co dívat. Kdo chtěl stihnout všechno, začínal v šapitó s představením Lov (recenze zde) a končil v pozdních nočních hodinách s kapelou Mydy Rabycad. Na programu byla mimo jiné skvělá pouliční hříčka Běžkařská odysea souboru Bratři v tricku, která se na festivalu Cirk-UFF premiérovala loni. Dále Sólo Radima Vizváryho, Miniatury souboru Squadra Sua a Kolaps Losers Cirque Company. A opět byl otevřen stan za Uffem s intenzivním zážitkem necirkusového charakteru, projektem Le Cabaret Nomade.

Sobotnímu večernímu programu dominoval australský soubor Time in space se svou evropskou premiérou inscenace The Displaced. Time in space vznikl v roce 2015 a záhy začal sklízet ceny na prestižním festivalu Adelaide Fringe. Jedná se o velmi mladý soubor, nejmladšímu členovi je šestnáct let, nejstaršímu dvacet čtyři. I přes svůj nízký věk všichni disponují výjimečnou zručností, ať už se jedná o akrobacii, žonglování nebo herecký výraz.

Představení jako celek velmi provokovalo. Kostýmy počínaje, přes hudbu, ve které se prolínaly klasické tony se zvláštní směsicí elektronických rytmů, až po jednotlivé výstupy. Svým pozměněným „jevištním řádem“ diváky dostávalo do neznámých situací, které místy přinášely rozpaky, údiv, ale vygradovalo v nadšený potlesk ve stoje…

Nechci znevažovat kvalitu zmíněných inscenací, ale zůstává faktem, že na festivalu téměř na všech představeních (aspoň mnou navštívených) při závěrečném potlesku publikum povstalo. Toto gesto bylo pro mne mimořádné a velmi silné. Ale jako vše, čím se plýtvá, postupem času zevšednělo.  

Do nedělního rána 3. června 2018, kdy se Trutnov pomalu probouzel po dlouhém, pestrém večerním programu, před Uffem vyrostla poslední festivalová novinka. Pestrobarevné šapitó cirkusu LeGrando. Úderem desáté hodiny ranní se na prázdném náměstí ze všech stran začaly objevovat děti se svými rodiči. Nebojácně se vrhaly do zkoušení jednotlivých cirkusových disciplín pod vedením lektorů z cirkusu LeGrando, který provozuje od roku 2005 volnočasovou cirkusovou školu v Brně. Po krátké chvíli se v malém stanu začal rozrůstat les točících talířů, provazochodců a v mnohých rodičích se probudil fakír s touhou stoupnout si na hřebíky.

Kromě vděčné zábavy pro děti s rodiči přispěl program k prolamování bariér. Jako v každém jiném oboru i zde platí, že pro zvedání úrovně je potřeba vzdělání a praxe. Čím více lidí si vyzkouší, jaké to je být aspoň na chvíli „cirkusákem“, vzrůstá pravděpodobnost, že propadnou tomuto kouzlu a opravdu zatouží stát se profesionálem. Volnočasových škol s výukou cirkusových disciplín stále přibývá – největší zůstává pražské centrum pro nový cirkus Cirqueon, který svou omezenou kapacitou (tři sály) obrovský zájem nepojme. Pozadu nezůstává Brno (již zmíněné LeGrando) ani Plzeň (Žongléros Ansámbl).

S takto rozrůstajícím se potenciálem začíná citelně chybět česká novocirkusová univerzita, která by se systematicky zabývala výchovou budoucích profesionálů v oboru akrobacie, žonglování, ale i potřebným reflektováním nového cirkusu (bohužel na festivalu neměl tento obor prostor ani ve formě diskuzí nebo zpravodaje).

Nedělní program uzavíralo představení souboru Holektiv Kaffeeklatsch a představení Chyba seskupení Vít Neznal a kol. Na úplný závěr proběhl takzvaný „pruhovaný finiš“. Společná fotka všech návštěvníků festivalu v pruhovaných tričkách a krátká vystoupení souborů Bratři v tricku, Squadra sua, cirkus LeGrando, Divadlo v Kufru a bubenická show skupiny Groove Army.

Vzhledem k výše zmíněným zážitkům a dojmům musím konstatovat, že Cirk-UFF patří mezi velmi zdařilé festivaly (divadelní a cirkusové) s již vybudovanou pevnou diváckou základnou. Nezbývá než si přát, aby se dále dramaturgicky rozrůstal a program obohatil i o řízené diskuze o představeních a cirkusovém žánru.

 

Psáno z festivalu Cirk-UFF 3. června 2018, Trutnov.

 

Lov
Koncept a režie: Veronika Poldauf Riedlbauchová
Hudba: Julie Lupačová
Výprava: Marianna Stránská
Světelný design: Ondřej Kyncl
Producent: ART Prometheus, Michaela Holbíková
Premiéra: 11. 4. 2018

Miniatury
Tvorba, performance: Squadra Sua

Sólo
Koncept, režie a hraje: Radim Vizváry
Světelný design: Karlos Šimek, Hugo Hejzlar
Výprava: Hugo Čačko
Produkce: Jakub Urban
Foto: David Konečný
Premiéra: 17. 4. 2016

Kolaps
Režie: Tomsa Legierski
Námět: Petr Horníček, Tomsa Legierski, Matyáš Ramba
Choreografie: Matyáš Ramba
Scéna: Petr Horníček, Štěpán Kuklík, Amar Mulabegovič
Animace: Amar Mulabegovič, Jan Šíma – Hyperbinary
Světelný design: Amar Mulabegovič, Michal Bláha
Kostýmy: Lucie Červíková
Hudba: Vladimír Mikláš, Josefina Žampová
Zvuk: Karel Mařík
Produkce: United Arts
Premiéra: 31. 8. 2017

The Displaced
Koncept, interpretace: Time in space

Kaffeeklatsch
Koncept, interpretace: Andrea Vykysalá, Karolína Křížková, Eva Stará
Hudba: Matěj Coufal a Julie Lupačová
Světelný design: L'non
Kostýmy: Barbora Procházková
Scéna: Anežka Kalivodová
Premiéra: 28. 5. 2017

Chyba
Režie: Vít Neznal
Dramaturgie: Petr Erbes
Scénografie: Petr Vítek
Hudba: Matouš Hejl
Lightdesign: Michal Horáček
Premiéra:18. 9. 2017


 

 

Autor: Kateřina Korychová
 
 

Nahoru

Žádné komentáře

Přidat komentář

* - povinné pole

*
*

Nahoru

Taneční kalendář:

<<   >>
>>DIÁŘ NA CELÝ MĚSÍC<<
po ut st čt so ne
  •  

Tento den na pořadu:

  •  
 
*pro další akce vyberte den (měsíc) v kalendáři
Licence Creative Commons
Taneční aktuality.cz, jejímž autorem je Taneční aktuality o.p.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.tanecniaktuality.cz
Podpora a partnerství: