Dance with Changing Parts Petry Fornayové na Nové scéně ND
zprávy
Ve své performanci nazvané Dance with Changing Parts propojují skladbu Philipa Glasse s tanečním vystoupením a live videem. Tyto tři složky koexistují ve zvláštní symbióze a vytvářejí tak originální provedení dnes už klasické a kanonické minimalistické skladby ze sedmdesátých let 20. století.
Music with Changing Parts je dílo s instrumentálně otevřenou partiturou. Skladba má repetitivní charakter typický pro ranou Glassovu tvorbu s rozpoznatelnými aditivními postupy ve smyslu přidávání nových elementů postupných proměn základních hudebních vzorců. Obsahuje improvizované pasáže sestávající z dlouhých tónů a několika částí, v nichž může nastoupit změna partu hráčů – odtud také název „changing parts“.
Cluster ensemble uvede kompozici ve složení tří elektrických varhan, flétny, klarinetu, saxofonu, elektrické kytary, analogového syntezátoru a vibrafonu. Trvání skladby se uvedení od uvedení liší, obvykle se pohybuje mezi 60 a 90 minutami. Taneční složka představení vychází z podobných principů jako partitura.
Stejně jako hudba i tanec se skládá z patternů, tedy pohybových vzorců. Choreografie Petry Fornayové je přesně daná, avšak tanečníci různě interpretují jednotlivé pohyby a každý si může zvolit, jak dlouho ve vzorcích vytrvá, ale žádný nesmí vynechat. Tělo tak, při neustálém dodržování rytmu, nabízí obrazy – tvořené jedním tanečníkem, ale taktéž tvořené ve vlnách celou skupinou. Výsledek tak závisí na schopnosti a ochotě poslouchat (se).
Hudbu a tanec doplňuje live video, jehož finální podoba vzniká vždy přímo během představení z předpřipravených fragmentů nafilmované choreografie. Tak se stává třetí vrstvou performance a do výsledného konceptu vkládá další „changing parts“.
V performance tančí Jitka Čechová, Monika Čertezni, Soňa Ferienčíková, Helena Ratajová, Michal Heriban, Lukáš Homola, Veronika Knytlová, Honza Malík, Nikola Němcová, Romana Packová, Kateřina Szymanszki, Eva Urbanová.
Trailer zde.
Zdroj: Studio ALTA
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?