Přinášíme slíbenou druhou část rozhovoru Daniely Machové a Kristiny Soukupové, dlouholetých členek redakce Tanečních aktualit. Dnes slaví kulaté jubileum Daniela Machová, současná ředitelka Tanečních aktualit.
Daniela Machová
MgA. Mgr. Daniela Machová, Ph.D.
Od roku 2007 je redaktorkou a od roku 2017 ředitelkou Tanečních aktualit. Příležitostně publikuje na kulturním portálu Artzóna České televize.
Vystudovala sociologii na filozofické fakultě UK a taneční vědu na HAMU. V rámci programu NOMADs (Nordic Master's Degree in Dance studies) absolvovala kurz taneční historie na KUA (The University of Copenhagen, Denmark) a kurz taneční antropologie na UTA (University of Tampere, Finland). Zúčastnila se také mezinárodního intenzivního kurzu IPEDAK (Intensive Program on Dance Knowledge) a IPEDAM (Movement of Past and Present) na NTNU (Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, Norway).
V badatelské práci uplatňuje metody sociologického výzkumu na studium tanečních jevů. Dlouhodobě se zabývá profesí tanečního mistra a fenoménem středoškolských „tanečních“. V minulosti vypracovala studii tanečního publika (Výzkum tanečního publika. Porovnání diváků klasické a alternativní taneční scény v publikaci Tanec a společnost vydané Nakladatelstvím AMU v roce 2009) a kvalitativní sondu do profese tanečníka (Svoboda na volné noze versus jistota v angažmá? Sonda do života tanečníků v 21. století v Čechách v publikaci Profese tanečníka: mezi obdivem a odsouzením vydané Nakladatelstvím AMU v roce 2013). Ve spolupráci s Institutem umění-Divadelním ústavem realizovala v rámci projektu Mapování kulturních a kreativních průmyslů v ČR rozsáhlý výzkum tanečních studií (Taneční studia – Struktura a rysy v rámci taneční podnikatelské komunity, IDU, 2016).
Texty autora
Dlouholeté členky redakce Tanečních aktualit ve speciálním dvojrozhovoru: „Tanec byl pro mě zjevením“, říká Kristina Soukupová
Danielu Machovou a Kristinu Soukupovou pojí stejný rok narození a v jejich cestě životem i kariérou se dají nalézt určité paralely.
Co umělečtí kritici a kritičky potřebují? Možnost dialogu
Na konci června uspořádaly Taneční aktuality kulatý stůl o potřebách umělecké kritiky, na němž se sešla více než desítka zainteresovaných.
Seismic – Když se naše bytí otřásá v základech…
Dnešní doba s covidem, válečným konfliktem na Ukrajině, ekonomickou a ekologickou krizí nám více než kdy jindy připomíná, že jedinou jistotou, se kterou můžeme v životě počítat, je naprostá nejistota.
Mohou si kritici dovolit zvolnit?
Čas je nedostatkové zboží, vzácnost, luxus... Jakkoli byl bezesporu příchod covidu tragický, nedá se mu upřít, že nám dovolil, i když mnohým nedobrovolně, se zastavit a zvolnit.
Úvahy nad psaním o tanci umožnily nahlédnout do povolání tanečních kritiků
Proč a pro koho píšeme? Co přináší teoretická reflexe rozvoji tanečního umění? Jaké jsou podmínky, překážky a radosti psaní o tanci?
Marie Kinsky: „Můj cíl je oživit Vizi tance, aby fungovala pro obor.“
Marie Kinsky předsedá po předešlé roční zkušenosti znovu oborové organizaci Vize tance, která po delší pauze nabírá druhý dech.
Tereza Ondrová: „Baví mě nechat se unést někam jinam.“
Tereza Ondrová obohacuje svou uměleckou tvorbou českou taneční scénu už více než patnáct let. Nejdříve pod hlavičkou spolku VerTeDance, nyní ve spolupráci s uskupením Temporary Collective.
This is not about me! – Bravurní studie politických projevů
Kauzy a činy politiků jsou stejně jako jejich veřejné proslovy často předmětem vášnivých společenských diskusí a mnohokráte i terčem posměchu. Byly inspirací i pro sólové představení Michaely Daškové...
Transverse Orientation – Nezapomenutelné obrazy z dvouhodinové jízdy podvědomím
Tak jsme se dočkali. Poprvé zavítal do naší metropole řecký choreograf, režisér a výtvarník Dimitris Papaioannou. V rámci festivalu Tanec Praha představil na cestě po celosvětovém turné svůj nejnovější počin Transverse Orientation...
Tumor: Karcinogenní romance – Překvapivé zpracování závažného tématu
Rakovina patří v současné době mezi jednu z nejčastějších civilizačních chorob, skoro každý máme v okolí někoho, kdo se s ní potýká.
Rise again, rise, My dust – Zvířený prach v ostravské Textilii
V rámci sedmého ročníku festivalu Move Fest se na pár okamžiků otevřela veřejnosti chátrající budova bývalého věhlasného obchodního domu Ostravica-Textilia.
NEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí