Dva barokní balety na nádvoří Lichtenštejnského paláce v Praze
zprávy
Barokní balety patří k hudebnímu dědictví stejně jako operní repertoár. Na programu souborů Musica Florea a Hartig Ensemble se vyskytují hned dva a také jeden z nich měl letos premiéru. Balet Didone abbandonata (Opuštěná Didó) měl novodobou premiéru letos 15. června v Českém Krumlově. Je dílem velkého reformátora tanečního umění Gaspara Angioliniho, který byl průkopníkem baletu jako samostatného jevištního žánru, který se postupně vydělil z operního představení, jehož byl původně součástí. Inscenace Didone abbandonata vznikla roku 1766 a jejím námětem se stal příběh o tragické lásce královny Kartága a antického hrdiny Aenea, který je v mytologii otcem římského národa. Protože balety v této době byly ještě součástí větších dramatických celků, neměly ještě rozsah celovečerních inscenací, jaké známe dnes – i tento průkopnický opus trval jen půl hodiny.
Rokokový balet La guirlande enchantée (Čarovná girlanda) měl ve své rekonstruované podobě premiéru v roce 2007 v Českém Krumlově a současně se jednalo o první takto obsáhlou spolupráci souboru Hartig s orchestrem Musica Florea. Prameny k baletu byly objeveny v zámeckém archivu v Českém Krumlově. Čarovná girlanda je v tomto směru unikátní, neboť se k ní dochovaly podklady jak hudební, tak ikonografické i písemné, takže bylo možné provést co nejpřesnější rekonstrukci. Autorství baletu je připisováno vídeňskému skladateli Josephu Starzerovi, choreografii vytvořil další významný baletní reformátor Franz Anton Hilverding. Balet měl premiéru v roce 1757 ve Vídni.
Musica Florea a Hartig Ensemble mají za sebou řadu společných projektů. Po Čarovné girlandě vznikla v roce 2009 rekonstrukce díla Ch. W. Glucka La Danza a následujícího roku česká premiéra Terpsichory G. F. Händla s hostující primabalerínou Barborou Kohoutkovou v hlavní roli. Spolupráce pokračovala barokní operou Dioklecián Henryho Purcella (2013), Scarlattiho Armidou (2014) a baletem Didone abbadonata Gaspara Angioliniho (2015) a Fuxovou operou Costanza e Fortezza (2015).
Své společné projekty v posledních měsících předvedly na festivalech doma i v zahraničí. V srpnu soubory vyjely s barokní operou Armida na festival barokního divadla a hudby v Polsku, který se konal v lázeňském městě Szczawnica. V sobotu 22. srpna společně vystoupily se suitou dobových tanců v rámci barokní slavnosti na zámku Manětín a 29. srpna vystoupil Hartig Ensemble v rakouském Bad Ischl v rámci tanečního festivalu se suitou z baletu Čarovná girlanda.
Více informací o Hartig Ensemble zde.
Více informací o Musica Florea zde.
Zdroj: Hartig Ensemble
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?