Festival Dance Life! – Nakažlivá taneční euforie

Milovníkům tance se po roce opět naskytla jedinečná příležitost seznámit se s nepřeberným množstvím tanečních stylů a vyzkoušet si je „na vlastní tělo“ pod jednou střechou. Dance Life! se konal na brněnském výstavišti letos již pošesté, ve dnech 10.–12. listopadu rozzářil tváře více než dvěma tisícům tanečníků. Před lety začínal samostatně jako Dance Life Expo, poté se připojil k akci Sport Life a dnes je jednou z pěti částí festivalu Life!, k němuž postupně přibyly akce In-Joy Life!, Style Life! a You2ber Life!. Pestrá programová nabídka zahrnovala velké množství workshopů a soutěží. Na své si přišli tanečníci hip hopu, house dance, jazzu, bollywood dance, pole dance, klasického tance a mnoha dalších stylů. Překonán byl i taneční rekord ve flash mobu, kdy se na píseň Can’t Stop the Feeling! roztančilo neuvěřitelných 2052 tanečníků. Oproti minulým ročníkům se ale dramaturgie festivalu posunula více k současným tanečním trendům a divadelní tanec spíše upozadila.

Batuco a Faly Faye. Foto: Monika Čižmáriková

Batuco a Faly Faye. Foto: Monika Čižmáriková

Tanečníci v akci – zaplněné sály i pokořený rekord

I letos se uskutečnil všemi velmi očekávaný pokus o překonání rekordu v počtu tančících, který loni čítal na 1577 osob. Hlavními hvězdami, které měly podpořit účast a přilákat tanečníky, byly modelka Simona Krainová, herec Ondřej Sokol a moderátor Leoš Mareš. Hala pavilonu C se brzy zaplnila velkým počtem odhodlaných nadšenců. Moderátor setkání Ondřej Vodný neustále vyzýval všechny přítomné k aktivitě a rozproudil atmosféru nadšení i napjatého očekávání. Pavla Loučková, autorka choreografie flash mobu, spolu se svou skupinou Magic Free Group mezitím trénovala s diváky krátkou taneční variaci na skladbu Justina Timberlakea Can’t Stop the Feeling!. Vzápětí se do haly „vřítila“ Škoda 120, ze které vyskočili hlavní aktéři – Krainová, Sokol a Mareš ve stylových šusťákových soupravách. Diváci jejich příchod ocenili bouřlivým potleskem a křikem. Spolu s nimi se ještě několikrát zatančila hromadná choreografie, po níž následovalo očekávané sčítání přítomných. K radosti všech byl rekord překonán téměř o pět set lidí. Akce se letos účastnilo 2052 tančících, jejichž počet se účastníci rozhodli v příštím roce opět navýšit.

V rámci festivalu proběhlo mnoho tanečních dílen, umělecký tanec nevyjímaje. Workshop Contemporary vedl sólista baletu Národního divadla v Brně Martin Svobodník, který se akce účastnil již potřetí. I přes různou technickou úroveň tanečníků byl spokojen a ocenil i atmosféru a velikost akce. Jana Ryšlavá, která již tradičně vedla Contemporary partnering, nám prozradila: „Studenti byli příjemní, lekce je bavila a hledali nové možnosti pohybu. Festivalu se kromě jednoho ročníku pravidelně účastním a vidím změnu ve větším podílu hip hopu a street dance, přibylo několik nových stylů, které se zde v prvních ročnících neprezentovaly. Může to být dobré proto, že se žánry potkávají a propojují, ale v podstatě ubývá baletu, současného a moderního tance.“

Lekci jazzu a techniky Lestera Hortona vedl pedagog ateliéru muzikálového herectví divadelní fakulty Janáčkovy akademie v Brně David Strnad. Pro něj festival znamená „setkání s lidmi, se kterými bych se normálně nesetkal, tedy přijdou i ti, kteří mě nikdy neviděli a neslyšeli o mně. A třeba se dostanou k věcem, ke kterým by se nikdy nedostali. Možná je to nějakým způsobem osloví a tím pádem se budou věnovat tomu, co já miluji celý život – a to je tanec. Škála tanečníků je zde trochu jiná než moje cílová skupina, ale jsem rád, že sál je plný. Atmosféru úplně neprožívám, protože je tady hodně hlučných věcí, ale já už jsem starší generace. Trochu mě mrzí, že už zde není Theatre Stage, kde byla hudba i pohyb mého srdce. Dnes je festival více orientovaný na modernější žánry, krátkodobé módní záležitosti nebo hip hop, což neodsuzuji, jen to není šálek mého čaje.“ Lekci Contemporary jazz vedl již tradičně Tomáš Kuťák z Evil dancers, lekci klasického tance zas Béla Kéri Nagy z Jihočeského divadla.

Tanec ze všech koutů v podání škol i souborů

Na Expo Stage v pavilonu E po celou sobotu probíhala prezentace tanečních škol, lektorů a vystavovatelů. Návštěvníci mohli zhlédnout ukázky street dance, bollywood dance, salsy a mnoha dalších. Profesionální taneční instituci zastupovala Taneční konzervatoř Brno, kterou krátce představila Jarmila Vondrová. Po prezentaci následovala čtyři krátká vystoupení studentů – mladičká Tereza Kučerová předvedla vlastní choreografii Nádech, v níž prokázala svou přirozenou tanečnost a nezpochybnitelné pohybové dispozice. Další dvě posluchačky konzervatoře zatančily ukázku z baletu Koníček hrbáček a současný pohybový slovník se objevil v sólu Ondřeje Knápka na píseň Dancing on My Own. Posledním číslem byl úryvek z baletu Talisman v podání studentky Laury Brázdové.

Na pódiu Expo Stage následně vystoupil ředitel baletu brněnského Národního divadla Mário Radačovský, aby přítomné nalákal na blížící se premiéru a následné reprízy titulu West Side Story. Premiéra se uskuteční 25. listopadu 2017 netradičně na brněnském výstavišti v pavilonu P, a to z důvodu probíhající rekonstrukce Janáčkova divadla.

V úvodu večerní Art Show předvedli tanečníci skupiny Radost&Impuls Bohumín choreografii I moře má své břehy, ve které pohybově znázorňovali rozbouřené vlny i klidné mořské hladiny. Africkými rytmy a tanci rozproudila diváky skupina Batuco a senegalský bubeník Faly Faye. Brněnská Taneční škola Danza vystoupila s Famous of 2017, v níž se představili tanečníci od 11 do 70 let. Skupina Moving Souls přijela z Bratislavy s pohybově stylizovanou a nápaditou kompozicí Animalistic od Viky Kozákové. Na festivalu nechyběli ani novozélandští Maorové, kteří tancem doprovodili nejen své tradiční písně, ale zazpívali i českou státní hymnu. Téma pěti lidí, kteří se ocitli ve stejný čas na stejném místě, si jako námět vybrala Zuzana Dobešová pro své dílo The Blame Game, jehož část mohli v podání Contemporary Theatre vidět i návštěvníci festivalu.

Blok čísel v podání Taneční konzervatoře Brno uvedla velkolepá choreografie s názvem Entrée v podání studentů druhého až osmého ročníku, celkem se v ní objevilo 64 tanečníků. Ukázka konzervatoře pokračovala moderní choreografií Markéty Habalové s názvem Mája v podání Roberta Kocha a taneční kompozicí Jana Fouska s názvem Way to the freedom, kterou zatančila talentovaná studentka Táňa Palichová. Pražský komorní balet předvedl nové dílo choreografky Martiny Hajdyly Lacové s názvem Metamorphic. Následoval křehký duet Continuum, jehož autorem byl Uladzimir Ivanou, tentokrát v podání tanečníků Národního divadla v Brně. Na závěr vystoupili Lukáš Bezděk (Art 4 People) s nápaditou choreografií s velkým kruhem Cyr wheel, dále Zuzana Fialová ze Scholy Artist s Aerial hoop a celý blok uzavírala světelná show Laminatin autorů Jana Hermana a Moniky Válkové z uskupení Pyroterra.

Soudě podle řady nadšených výkřiků a potlesku rozléhajících se pavilony brněnského výstaviště, sklidil pestrý sobotní program nepochybně úspěch. I přes nižší počet vystoupení, na kterých se dříve představovaly taneční konzervatoře, baletní soubory i skupiny současného a moderního tance napříč republikou, nabídl festival Life! jedinečnou možnost spatřit široké spektrum především současných tanečních žánrů a stylů.

Psáno z festivalu Dance Life!, 11. listopadu 2017, Výstaviště Brno.

Témata článku

Výstaviště Brno

MultižánrovéTanec

Dance Life!

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: