Spolek Ostružina sdružuje taneční umělkyně Báru Látalovou, Zdenku Brungot Svítekovou a produkční Luciu Račkovou. Od založení uplynulo pět let, a tak se spolek rozhodl uspořádat týdenní přehlídku své tvorby, z níž je většina věnována dětskému publiku.
Jana Bitterová
Mgr. art. Jana Bitterová se věnuje současnému tanečnímu umění a improvizaci, a to jak z tvůrčího, tak i pedagogického a teoretického hlediska.
Pochází z Prahy, nyní pracuje jako umělkyně na volné noze po celé Evropě. Pořádá kurzy kreativního tance a kontaktní improvizace pro veřejnost a vede choreografické dílny pro děti na základních školách (pod organizací SE.S.TA.). Jana několik let žila v anglickém Cornwallu, kde vyučovala v tanečním programu Falmouth University (anatomie v pohybu, choreografie, improvizace).
Ve své umělecké práci tvoří sóla i multimediální představení ve spolupráci s umělci z různých oborů, zabývá se site specific a zapojením místních komunit do uměleckého procesu. Momentálně vyvíjí projekty spojující digitální technologie a tanec s vizuálním umělcem a technikem Ianem Biscoe.
Jana Bitterová vystudovala obor Moderní tanec – pedagogika tance na VŠMU v Bratislavě pod vedením Anky Sedlačkové a Marty Polákové (magisterská práce na téma Kontaktní improvizace) a bakalářský obor Taneční věda na pražské HAMU (bakalářská práce na téma Vývoj českého neprofesionálního scénického tance 1968–1989). Po absolvování Konzervatoře I. V. Psoty studovala tanec pod vedením Zuny Kozánkové a Milana Kozánka. Významné pro ni bylo setkání a vzdělávání s osobnostmi postmoderního tance a kontaktní improvizace, jako je například Nancy Stark Smith, Lisa Nelson, Daniel Lepkoff, Ruth Zaporah, Julyen Hamilton a Frey Faust.
V sezoně 2012/2013 pracovala jako asistentka ve francouzském choreografickém centru Territoire d’écritures en mouvement (Quimper, Bretaň) a s jeho ředitelem choreografem Patrickem Le Doaré dlouhodobě spolupracovala. V roce 2011 a 2012 pracovala v edukačním oddělení muzea současného umění Mu-ZEE v belgickém Ostende. Kromě Tanečních aktualit publikovala v časopisech Pam pam a Tempo.
Internetové stránky: www.movementtouch.com
Texty autora
Maja Hriešik: „Slovenská taneční platforma pro mě znamená spontánnost, spolupráci, otevřenost, je mezigenerační a experimentující.“
Od středy 26. května 2021 se koná historicky první Slovenská taneční platforma. Okolnosti posledních sezón přinutily organizátory přesunout akci z listopadu minulého roku na letošní jaro, a nakonec se i tak bude konat pouze v online verzi.
Michal Heriban: „Pro kreativitu je důležité odbourat strach a pocit zodpovědnosti.“
Michal Heriban je člověkem vskutku činným. I když živé umění je přidušeno protipandemickými opatřeními, pracuje letos již na třetí premiéře.
Diskuze nad pedagogickou praxí v tanečních oborech ZUŠ
Na 25. září byla naplánována Celostátní konference tanečních oborů ZUŠ s podtitulem Výchova a vzdělávání k tanečnímu umění.
Současný tanec svébytný
V květnu jsem si s očekáváním vyslechla dva pořady – Současnost současného tance na Českém rozhlase Vltava a Fenomén současný tanec v pořadu Artzóna na ČT Art.
Večer laureátů Ceny Jarmily Jeřábkové 2017
Určitě se sluší začít gratulací, protože večer 18. května 2018 se v Divadle Archa představily dvě choreografky – Johana Pocková a Sadie Cansu Ergin –, které v předchozím roce v klání o Cenu Jarmily Jeřábkové zvítězily. Obdiv jim patří i za to, že v květnovém večeru dokázaly ovládnout jeviště, když každá zatančila hned dvě vlastní sóla. Gratulace míří také k Festivalu Nové Evropy, k němuž se Cena Jarmily Jeřábkové váže, neboť se pod taktovkou Evy Blažíčkové konal jeho jubilejní patnáctý ročník.
Setkání s Josefem Nadjem ve Žďáru nad Sázavou
V červenci 2017 přijel do České republiky Josef Nadj, aby v rámci festivalu KoresponDance ve Žďáru nad Sázavou představil své nejnovější dílo s názvem Penzum.
S Bárou Sigfúsdottir: „Ráda přemýšlím o svém těle jako o vizuální entitě…“
Jedním z lákadel letošního festivalu Nultý bod je hostování Báry Sigfúsdottir. Tato islandská choreografka a tanečnice se v Praze představí vůbec poprvé.
Porta Llave, A Solo For Mr. Folk – Tajemství Davida Zambrana
Začátek června 2017 vyhlásilo Studio Alta jako období s umělcem věhlasného jména, venezuelského původu a často skloňovaného v evropských centrech současného tance: David Zambrano vede v Praze workshop a sám se několikrát objeví na jevišti.
Tancem obydlená Letná
Letošní festival Tanec Praha zařadil do programu několik vystoupení pod širým nebem v programové části nazvané VEN.ku TANCI.
Chipping z pohledu choreografky
V rámci celoročního projektu RespondART ve Studiu Alta hostoval umělecký tým z Německa s představením Chipping. Dílo zapadalo do dramaturgie projektu, který přináší divákům české a zahraniční produkce se společensky angažovanou tematikou, po nichž následují diskuse výborně moderované Alicí Koubovou.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?