Jediný balet Ludwiga van Beethovena v nové premiéře 2. července ve Valticích
zprávy
„Beethovenův ,heroicko-alegorický‘ a osvícenectvím inspirovaný balet Die Geschöpfe des Prometheus, Op. 43, je po hudební stránce bezesporu jedním z nejgrandióznějších děl určených pro jevištní taneční zpracování,“ vysvětluje režisérka a choreografka inscenace, Prof. Helena Kazárová. „Premiéra tohoto výjimečného díla se konala 28. března 1801 v Burgtheateru ve Vídni v choreografii Itala Salvatora Viganò, který patřil k neobdivovanějším mužům tehdejší Evropy. Byl dokonce nazýván Shakespearem baletu. Beethoven pracoval s jeho italským libretem, které se dosud nepodařilo objevit a má se tudíž za ztracené.“
Choreografka sestavila jednotlivé scény po pečlivých rešerších jak původních pramenů, tak i odborných beethovenovských studií. „Inscenátoři se rozhodli použít český překlad původního názvu Gli uomini di Prometeo ossia La forza della musica e della danza – Prométheovi lidé aneb Moc hudby a tance, neboť překlad z němčiny je poněkud zavádějící a nelibozvučný (Prométheova stvoření, Tvorové Prométheovi atd.). Dosavadní česká uvedení se celého názvu vzdala a uváděla dílo pod názvem Prométheus a s novým libretem,“ vysvětlují organizátoři. Beethovenův balet byl během 20. století třikrát nastudován i v Národním divadle v Praze.
Tento balet byl Beethovenovým prvním obsáhlejším dílem pro divadlo a v průběhu sezony 1801/02 se dával téměř třicetkrát.
Roli titána Prométhea přijal tanečník a pedagog, vedoucí taneční katedry pražské HAMU Václav Janeček. Role Muže a Ženy, prvních lidí, které Prométheus vytvořil z hlíny a oživil je ohněm z Olympu, tančí Jiří Jelínek, sólista řady světových scén, a Jaime Reid ze souboru Béjart Ballet Lausanne. Diváci se setkají také s dalšími hosty a samozřejmě i se stálými členy souboru Hartig Ensemble.
Hudebního nastudování se ujal dirigent a umělecký vedoucí orchestru Musica Florea Marek Štryncl, který dodává: „Po hudební stránce jde o velmi zajímavé dílo, v němž je možné vystopovat motivy, které Beethoven použil ve svých budoucích, možná proslulejších skladbách. Beethovenova partitura obsahuje předehru, na ní napojenou introdukci (La tempesta – Bouře) a 16 čísel. Téma předehry se objevuje již v jeho První symfonii, jež byla provedena v roce 1800. Téma z finále baletu (No.16) Beethoven později použil ve svých Variacích pro klavír, Op. 35 a zejména ve své III. Symfonii, zvané Eroica.“
Kostýmy navrhl výtvarník Roman Šolc, masky vytvořila Barbara Fehérová. Výtvarníky scény jsou Václav Krajc a Jiří Bláha.
Inscenace je dedikována tanečníkovi a choreografovi Pavlu Šmokovi, velké osobnosti českého baletu, která nás opustila v letošním roce.
Zdroj: Musica Florea
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 15 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 16 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 17 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 31 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 33 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
před 52 dny
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí