Kino Aero uvede v přímém přenosu originální muzikál Fela! v choreografii Billa T. Jonese
zprávy
Symbol afro-americké taneční scény Bill T. Jones se považuje za jednoho z nejinovativnějších choreografů 20. století. Za choreografii muzikálu Fela! získal již podruhé cenu Tony (Tony Award). Je držitelem mnoha nejvyšších ocenění jako Kennedy Center Honor, MacArthur Genius award, Bessie award ad. O tanec se začal zajímat skrze kontaktní improvizaci a postmoderní choreografy jako Yvonne Rainier. V roce 1982 vytvořil se svým životním partnerem Arniem Zanem slavný soubor Bill T. Jones/Arnie Zane Dance Company, pro který dosud vytvořil více než 140 děl. Soubor byl symbolem newyorské eroticky provokativní postmoderny 80. let. Kromě toho vytvořil i díla pro Alvin Ailey American Dance Theater, Boston Ballet, Balet lyonské opery a Berlínský balet, Glyndebourne Festival a další. Jeho choreografie vždy nesou výrazný výtvarný element, často se zajímal o politická a genderová témata, ale v posledních letech se přiklání k novým médiím a čistému abstraktnímu pohybu.
Pro Billa T. Jonese bylo představení Fela! režijním debutem, žádným nováčkem na muzikálové ani braodwayské scéně ovšem není. Před Fela! získal již jedno ocenění Tony za choreografii na představení Spring Awakening a mnoho dalších za choreografie moderního tance a baletu. Ačkoliv Fela! pochází z Broadwaye, není typickým broadwayským muzikálem s jeho stereotypy, naopak snaží se je bořit a klasický divadelní prostor zcela ponořit, prosáknout a zahalit atmosférou undergroundového klubu. Tanečníci často překračují hranici jeviště-hlediště a z diváků tak dělají účastníky. Bill T. Jones představuje žánrově sice muzikál, ovšem formou zcela ojedinělý s důrazem ne na příběh, ale na pocit a celkové emotivní vyznění inscenace. Hlavním hybatelem celého představení je rytmus a Felova hudba, těm jsou všichni na scéně podřízeni. V začátcích si Bill T. Jones a Jim Lewis, se kterým napsali scénář, představovali jen snové scény kolem Kutiho hudby, v klubu s tanečním parketem. Bill T. Jones vzpomíná: „Lidé, kteří do této záležitosti dali peníze nám ale říkali: `Ne ne, musíte dělat ústupky a vyprávět příběh – něco, co někde začíná a někam se vyvíjí` To bylo těžké.“
Více o představení FELA! A jeho tvůrcích na http://www.aerofilms.cz/novinky/132-V-hlavni-roli-kral-afrobeatu-FELA/. Zdroj: Aero
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?