Královský balet v Londýně předvede na plátnech kin Labutí jezero
zprávy
Čajkovského Labutí jezero je v baletním světě pojmem, který není třeba blíže představovat. Také v repertoáru Královského baletu v Londýně patří zcela přirozeně ke stálicím, na nichž vyrostly generace věhlasných tanečnic a tanečníků i choreografů. Balet je uváděn v choreografické úpravě Fredericka Ashtona a Davida Bintleyho.
„Baletní soubor v Labutím jezeře je hvězdou sama o sobě,“ upozorňuje režisér inscenace Anthony Dowell na klíčovou roli baletních sboristek v této proslulé feérii. „Dívky zde tvoří páteř, hlavu i srdce celé jevištní produkce a jen díky nim lze naplno prožívat magii příběhu.“ Dowellova slova jsou stále platná i téměř po třiceti letech, kdy pro Královský balet vytvořil tuto svoji verzi Labutího jezera. Jako hluboký a věrný ctitel klasického baletu Dowell navíc vycházel z původní a nepřekonatelné choreografie titánů Maria Petipy a Lva Ivanova z roku 1895, kdy Čajkovského opus světově proslavilo Mariinské divadlo v Petrohradě. Dowellova citlivá interpretace díla tak jen potvrzuje, že klasické pojetí baletu má své neochvějné místo i na scéně 21. století a zcela obstojí vedle moderního přístupu k současné choreografii a její snahy zaujmout co nejširší divácké obecenstvo především s důrazem na efekt.
A právě na tomto představení lze vedle hlavních rolí poukázat na úctyhodnou a skoro až galejní práci baletního souboru, hlavně při náročných hromadných scénách, kdykoli sboristky opanují jeviště. Ať už jde o tanečnice a dvořany honosného královského plesu či o příslovečný jezerní rej zakletých labutí.
„Je to mimořádné vypětí fyzických i duševních sil,“ poodhaluje jedna z členek souboru Sabina Westcombe zákulisní přípravu. „Přechod mezi dějstvími je tak hektický a rychlý, z kostýmů dvořanů a bujaré atmosféry královského plesu se musíte doslova vmžiku přerodit v zakleté labutě na jezerní hladině, kde jsou navíc i poměrně dlouhé pasáže ve strnulé poloze s vypjatou šíjí. Nikomu bych nepřála, co přitom tělo i mysl zažívá,“ směje se při vzpomínce na jakékoli z dosud absolvovaných představení. KDY a KDE:
17. března 20:15 – přímý přenos
Praha – Bio Oko
Brno – kino Scala
Hradec Králové – Bio Central
Písek – kino Portyč
Kopřivnice – kino Puls
Semily – kino Jitřenka
Humpolec – kino Humpolec
Český Krumlov – kino Luna
Polička – Tylův dům
Domažlice – kino Čakan
Varnsdorf – kino Centrum Panorama
Sušice – kino Sušice
Břeclav – kino Koruna
Žamberk – kino Fidiko
Mariánské Lázně – kino Slavia
Vsetín – kino Vatra
Uherské Hradiště – kino Hvězda
Šumperk – kino Oko
Rýmařov – kino Rýmařov
Dvůr Králové nad Labem – kino Svět
Žďár nad Sázavou – kino Vysočina
Zdroj: Balet v kině
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 15 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 16 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 17 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 31 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 33 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
před 52 dny
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí