L'AMOUR: Experiment – různé podoby lásky


Představení L’Amour: Experiment studentů Ateliéru klaunské scénické a filmové tvorby Divadelní fakulty JAMU propojuje živou scénickou hudbu s fyzickým divadlem a současným tancem, které doplňují prvky nového cirkusu a videoprojekce. Hlavní myšlenku inscenace popisuje Jaro Viňarský: „Nezkoumáme lásku jako vztah mezi partnery, ale spíše jako vztah jedince a jakékoli druhé osoby. Pro performery je touto osobou i publikum. Láska je pro nás nezištný cit, díky němuž můžeme znovuobjevit život, a ne někoho měnit nebo utvářet.“ Režisérka Marika Smreková pak dodává k inspiraci inscenace: „Inspirační zdroj inscenace je román Zpověď dítěte svého věku od Alfreda de Musseta.“

Video vytvářené přímo při představení oživuje objekty na scéně formou videomappingu a propojuje je s pohybem performera a živou hudbou. Vzniknou tak situace, které mezi zúčastněnými (ať hudebníky, performery, nebo diváky) překonají hierarchii a pevnou skladbu. To pramení z jejich přístupu k tvorbě, celá inscenace je tvořena přístupem zvaným devised theatre.

Úvod představení se odehrává ve foyer divadla, kde hudebníci polévají vodou ze sklenic performera a pomalu přecházejí do divadelního sálu; hudebníci usedají ke sklenicím a ke klavíru a doprovázejí pohyb tanečníka stojícího na zpoza osvětleném obdélníku (zaslechneme i zvuky vody). Tanečník posléze vysvleče své mokré šaty a zůstává nahý až do okamžiku, kdy mu jiný performer podá svoje oblečení. V průběhu úvodu se do sálu postupně dostávají další tanečníci se svým charakteristickým pohybem a později se dorozumívají zrychlujícími se specifickými pohyby rukou a prstů; komunikace je přerušena dlouhou tyčí na rameni nahého, které všichni uhýbají, nahý upadl, tyč přebírají další jakoukoli částí těla, postupně se tyč dostává do prostoru zrychlením i házením. Náhle performeři přecházejí do kopulačních pohybů na různých částech svých těl s nepřítomným výrazem ve tváři a po dlouhé době vyvrcholí tím, že všichni říkají: „Miluji tě.“ Nahotu přebírá jiný performer, kterému je darována bílá plachta pro skrytí pocitu trapnosti. Pohybový výzkum pokračuje pády a vzájemným chytáním a znovu narovnáním, jež vyvrcholí určitým typem rituálního tance a jeho náhlým zastavením, kdy jedna tanečnice před každým dalším zúčastněným dělá různé zrychlující se pohyby a její zvuk je snímán mikrofonem. Vše končí sjednoceným pohybem a pohledem všech interpretů do diváků.

Představení je kolektivní prací studentů, kde v podstatě nejsou sólisté. Spíše se jedná o pohybové než taneční divadlo s prvky cirkusu, kde jsou všichni účinkující po celou dobu produkce na jevišti. Mění se rytmus střídáním jednotlivých pasáží s různými podobami lásky, ať už fyzické, slovní, pohybově-taneční, gestické, ale i zapojením šálové akrobacie, prvky rituálu. Tvůrci zkoumají lásku v nejrůznějších formách s přesahem asociujícím rozmanité situace ve vztazích a v životě.

Celé představení je doprovázeno alternativní živou hudbou, kdy se na tradiční nástroje, jako například klavír, hraje nezvyklým způsobem na struny, přelévá se voda, preluduje se na sklenice.

Součástí vizuální stránky performance je videomapping promítaný na svislých pásech různé délky hustě zavěšených v horní části jevištního prostoru, v rozličných fázích i na podlaze a celém jevišti, přičemž dokresluje celý průběh představení, někdy je i výchozím bodem pro změnu situace. Celý proces zkoušení s výsledným představením je přínosný především pro studenty, kteří se i autorsky podíleli na inscenaci: otevírají se jim tak nové možnosti a obzory v jejich budoucím profesionálním životě.


Psáno z hlavní zkoušky 14. května 2015, Divadlo na Orlí, Hudebně-dramatická laboratoř JAMU.


L’Amour: Experiment

Autorský projekt studentů Hudební a Divadelní fakulty JAMU a jejich hostů 
Performeři a spoluautoři: Tereza Jurová, Ekaterina Plechková, Jazmína Piktorová, Tereza Sikorová, Viktor Černický, Vojtěch Hříbek, Tomáš Janypka a Martin Šalanda
Režie a choreografie: Marika Smreková j. h. a Jaro Viňarský j. h.
Dramaturgie: Jakub Liška
Scéna a kostýmy: Jana Tkáčová a Stanislav Cibulka
Videodesign: Lukáš Dřevjaný j. h.
Hudba: Petra Machková a Jan Neugebauer j. h.
Světelný design: Jakub Kubíček j. h.
Pedagogická supervize: Pierre Nadaud
Lighting design konzultant: Vladimír Burian j. h.
Premiéra: 15. května 2015

 

Autor: Sylva Tománková Brněnská redaktorka Tanečních aktualit
 
 

Nahoru

Žádné komentáře

Přidat komentář

* - povinné pole

*
*

Nahoru

Taneční kalendář:

<<   >>
>>DIÁŘ NA CELÝ MĚSÍC<<
po ut st čt so ne
  •  

Tento den na pořadu:

  •  
 
*pro další akce vyberte den (měsíc) v kalendáři
Licence Creative Commons
Taneční aktuality.cz, jejímž autorem je Taneční aktuality o.p.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.tanecniaktuality.cz
Podpora a partnerství: