Liberecká Marná opatrnost
reportáže
Liberecká inscenace je pojata jako celovečerní balet o třech jednáních (dvě přestávky), což je velice ambiciózní. Je použita dnes již tradiční hudební verze L. J. F. Hérolda a J. Lanchberyho. Režie a choreografie Daniela Wiesnera nijak zvlášť nezasahuje do původní linie příběhu. Naopak by možná dnešní době neuškodilo, kdyby některé situace byly více rozvedené (např. scéna s máselnicí) či vypointované (scéna se snopy), tak aby působily více komičtěji (scény s Matkou Simonou), věrohodněji (symbolika Velikonoc - vejce, pomlázka v době sklizně) a nepřeskakovaly kostrbatě od obrazu k obrazu. Stejně tak by jistá inovativnost slušela tanečnímu slovníku, který se až křečovitě drží klasické techniky a chybí mu spontánnost a plynulost tanečnosti, které se dá v klasice přirozeně dosáhnout. Přesto si s ním sólisté i soubor baletu libereckého divadla vědí rady. Tančí čistě bez jakýchkoliv technických problémů. Lisetta Marie Gornalovové je velmi roztomilá, i když je znát, že její doménou jsou více lyrické role. Colas Alexeye Yurakova odpovídá představám milovníka. Asi výrazově nejpřesvědčivější postavou celého baletu je Alan v podání Jaroslava Koláře.
Jeho nejen vtipný, ale zároveň i technicky poměrně vyspělý projev dodává baletu jiskru. Stejně tak Vinař Thomas v podání Vjačeslava Ivanova. Nijak tanečně náročná role, nicméně výrazově bohatá baletnímu mistru sedne jak ulitá. Méně povedená je travesti role Simony, kterou ztvárnil Andrey Bayniyazov a nepřesvědčil ani v známém dřeváčkovém tanci. Možná to však bylo způsobeno robustním kostýmem, ve kterém se jinak vysoký tanečník pomalu ztrácel. Vůbec výprava a kostýmy patří mezi slabší články celé inscenace. Pro nijak velké jeviště libereckého divadla je scéna Josefa Jelínka zbytečně předimenzovaná a krade požitek z krásy pohybu. Horizont hemžící se všemi možnými náměty v koláži například v 2. obraze vůbec nenechá vyniknout jinak velmi důmyslné pas de deux (prezentováno jako tradiční pas de deux Fanny Elssler),
doplněné obrazci ze stuh, jež vytvářejí sborové tanečnice. Stejně tak kostýmy působí někdy až kýčovitě (slepice a kohout) a volba barev např. Lisettina kostýmu není příliš šťastná. Liberecká Marná opatrnost by si zasloužila větší pozornost tak významného výtvarníka anebo invečnost nového myšlení mladých talentů.
Marná opatrnost se snaží nalákat diváka na tradiční titul v tradiční formě. Snad se jí to povedlo, ale přesto by stálo za to více než na kostýmovanou podívanou zvát diváky na pěkný tanec, který baletní soubor Divadla F. X. Šaldy jistě produkuje. Psáno z preprízy 7. března 2009
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 15 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 16 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 17 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 31 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 33 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
před 52 dny
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí