Manon v choreografii Filipa Veverky bude uvedena v Plzni
zprávy
Postavu Manon stvořil ve své novele francouzský spisovatel Antoine François Prévost v první polovině 18. století, jeho dílem se pak inspiroval Vítězslav Nezval ve svém veršovaném dramatu ze 40. let minulého století. Manon však od doby svého vzniku dráždí představivost umělců napříč žánry, setkáme se s ní například v operách Daniela Aubera, Giacoma Pucciniho nebo Julese Masseneta. Známá je také taneční podoba Manon choreografa Kennetha MacMillana, jehož inscenace, využívající hudební aranžmá z Massenetových komorních skladeb, se na repertoáru britského Královského baletu v Londýně drží více jak 40 let.
Ačkoliv se příběh Manon dostal na scénu plzeňského divadla již šestkrát (dvakrát v Pucciniho a dvakrát v Massenetově opeře a dvakrát v činohře), jako balet zde bude uvedena poprvé. Inscenace bude prvním celovečerním baletem Filipa Veverky, který má za sebou úspěšnou dráhu tanečníka. Po sedmi letech angažmá v pražském Národním divadle působil v Tulsa Ballet v Oklahomě, pak v baletním souboru Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu, kde tančil ve všech inscenacích šéfa baletu Youriho Vàmose, poté odešel do Švédského královského baletu. Svou první velkou roli, Vévodu Alberta v baletu Giselle, ale ztvárnil právě na jevišti Velkého divadla v Plzni. Po letech se tedy vrací na místo činu, aby zde zahájil svou druhou, jistě neméně úspěšnou, kariéru choreografa.
Filip Veverka je nejen choreografem a režisérem, ale také autorem libreta. Jako hudební podklad zvolil kompozice ruského skladatele Alexandra Glazunova. „Jeho hudba je dramatická, vždycky v ní najdu nějaký dialog a dobře se hodí do dějového baletu. Oslovil jsem kamaráda Torbjörna Helandera, se kterým jsem se seznámil ve Stockholmu, kde hraje v orchestru a komponuje. Ten mi pomohl vybrat další skladby a z toho všeho pak vytvořil hudební kompozici,“ uvádí choreograf. Dílo hudebně nastudoval s Orchestrem opery DJKT Jiří Petrdlík , kterého bude za dirigentským pultem střídat Chuhei Iwasaki.
Titulní roli Manon alternují Jarmila Hruškociová, Hyejun Park a nová členka souboru Carolina Cortesi. Roli rytíře Des Grieux nastudovali Joshua Lee a dva nováčci souboru: Gaëtan Pires a Karel Audy. Ten přišel do souboru DJKT z pražského Národního divadla, kde působil jako první sólista. Kostýmy jsou dílem Romana Šolce, scénu vytvořil Radek Honc ve spolupráci s vedoucím výroby dekorací DJKT Martinem Višňovským.
Zdroj: Divadlo J. K. Tyla
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?