Min Tanaka a Rin Ishihara vystoupí v Arše
zprávy
Ondřej Hrab, který organizoval tajná vystoupení Tanaky již v 80. letech, doplňuje: „Jeho tanec je založen především na extrémní pozornosti k prostoru a času. Je pro něj důležité, že se tanec odehrává vždy ,tady a teď‘. Jeho tělo je seismograf, který reaguje na všechny tektonické impulsy našeho duchovního prostředí. Tanakův tanec znejišťuje všechny fyzické zákony a vytváří tělesnou báseň. Je to tanec, který nemá formu, je plný neočekávaných událostí a zároveň pevně zakořeněn v zemi. Tanakova gesta vychází ze zemědělských prací, kterým se již po několik desetiletí věnuje na své farmě uprostřed japonských hor.“
V Praze poprvé vystoupil Min Tanaka v roce 1984. Jeho tehdejší tajné vystoupení viděla jen hrstka zasvěcených diváků. Tanaka byl prvním, kdo u nás představil butó, tanec japonské avantgardy, který se zrodil z potřeby znovu najít kořeny japonské kultury a odmítnout západní formální vzory. Pražské publikum mělo možnost pravidelně sledovat vývoj Tanakovy umělecké tvorby. Pověstná se stala jeho vystoupení v klubu Na Chmelnici, série představení Svěcení jara v Národním divadle v roce 1992, či ve společném vystoupení s Johnem Calem při otevření Divadla Archa v roce 1994. V druhé polovině devadesátých let vytvořil choreografii Grimm Grimm. Min Tanaka rovněž tančil uprostřed proudu řeky Vltavy při slavnostním znovuotevření Divadla Archa po povodni v říjnu 2003. V roce 2005 bylo představení Standing On the Edge (Stát na hraně) Tanakovým příspěvkem k Andersenovské sezoně, v Arše následně vystoupil v květnu 2012 v sólu Locus Focus a duetu Step into the Shadow. U příležitosti dvacátého výročí Archy vystoupil v červnu 2014 s představením Šťastný strom na Rohanském ostrově.
V současné době hospodaří na farmě v horách prefektury Jamanaši. Pěstuje zde organicky ošetřovanou zeleninu, rýži, sojové boby a čaj. Náročný tréninkový cyklus, kterému Tanaka říká Body Weather - Tělesné počasí v současné době praktikuje a rozšiřuje mnoho tanečníků po celém světě.
Taneční publicistka Jana Návratová doplňuje: „Pro české tanečníky a performery měl Min Tanaka veliký význam – řada z nich k němu na farmu jezdila a stále možná jezdí. Komplexní, filozofický systém, který ve svém Body Whether nabízel, totiž dával smysl jak uměleckým intencím, tak životu jako takovému. Prostě ty dvě linie spojil. A spojil je jako úkol, jako výzvu. Předpokládal dřinu, pokoru, dril – tak věčně diskutující evropská intelektuální povaha prošla zkušeností, která jí nastavila naprosto nový úhel pohledu na svět a sama sebe. Ale taky na umění, které nelze chápat jako projekt, leč jako imanentní součást práce a života, jako úrodu rýže.“
Zdroj: Divadlo Archa
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 15 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 16 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 17 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 31 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 33 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
před 52 dny
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí