Mockumentary of a Contemporary Saviour – Úvahy a pochyby o lidské existenci

Wim Vandekeybus ve své nové produkci Mockumentary of a Contemporary Saviour vyšel tematicky z knihy Levá ruka tmy Ursuly Kroeber Le Guinové. Jakési její motto vyznívá asi takto: „Hovořím o bozích, ale jsem ateistka. Ale také umělkyně, a tedy lhářka. Neměli byste mi věřit ani slovo. A to je čirá pravda.“

Mockumentary of a Contemporary Saviour (M. Kolegova, F. D’Andrea, J. Quarles). Foto: Danny Willems

Mockumentary of a Contemporary Saviour (M. Kolegova, F. D’Andrea, J. Quarles). Foto: Danny Willems

Nacházíme se možná v daleké budoucnosti. Děsivá síla ničí veškerý život na Zemi. Ad absurdum jedno dítě zachrání skupinu lidí, aby se schovalo do bezpečného úkrytu. Ale ani v bezpečí není život snadný: lidské bytosti si navzájem překážejí. Přitom ani životu nemohou uniknout. Ani sebevražda nenabízí cestu ven. Chtějí se vůbec lidé zachránit, stojí vůbec lidstvo za záchranu?

Po dlouhé expozici nevidomého performera Saïda Gharbiho, který navozuje kontakt s publikem luskáním prstů a diváci mu odpovídají tak, aby porozuměl, vnímáme jeho roli jakéhosi průvodce. Poznáme sled jednotlivých postav tří žen a dalších dvou mužů.

Z nebe, shůry se zřítí postava tlusťocha (ať mi promine), britského herce Daniela Copelanda. Všichni si myslí, že je mrtvý, nakonec se probere a představí se jako psycholog. Ale je možná i postavou „imaginárního Spasitele“. Rozhodně by se řeklo, že do tanečního představení asi nepatří. Další vývoj pohybových i hereckých scén promlouvá o neuspokojených vztazích, o agresi mezi lidmi, o podivné nenaplněné lásce. Každý z interpretů je zcela odlišný: Flavio D’Andrea je vzrostlý atletický typ, proti němu je tu křehká Yun Liu z Tchaj-wanu, která na scénu přináší jako jediná jistou něhu a lyričnost. Je jedinečná ve svém sólovém monologu, posléze i v dynamicky silném duetu, plném artistních zvedaček, naskakování a nakonec i vřelejším kontaktu.

Rozervaná je postava ruské tanečnice Marie Kolegové se silnou výraznou expresí a líčením nelehké životní situace. Drsný je souboj Flavia D’Andrei s Jasonem Quarlesem, v němž se rýsují chlapská bojovnost a drtivá síla. Následuje také napětí mezi dvěma dívkami, kterých se chce muž zmocnit. Plánuje je obě zničit, nebo je „prodat“? Zajímavá je scéna o ztrátě rovnováhy. Všichni padají a hroutí se. Neudrží se na zemi nebo jim je už ze všeho tak zle a vlastně chtějí padnout navždy? Je to dost typické téma pro Wima Vandekeybuse a jeho technicky náročné pohybové principy a symboly.

Postava psychologa vstupuje chvílemi s komentářem do jednotlivých, nelogicky vystavěných příběhů. Jde o záměr inscenace, aby vyznělo vše jako futuristický či utopický obraz světa a lidského života? „Potřebujeme Boha, náboženství? Potřebujeme víru?“ ptají se aktéři. Žena ale potřebuje mít muže a dítě. Chce se stát matkou. To je její potřeba i nutnost k přežití. Tak vyznívá jedno poselství.

Nejhezčí na inscenaci jsou scénografie a light design. Nad scénou visí kulatý rám protkaný bílou, krásně prosvěcovanou látkou. Snad symbolizuje zemi, planetu. Režisér Vandekeybus s ní manipuluje do různých šikmých poloh a v závěru i ji nechá spadnout na zemi. To samo o sobě je výtvarnou koncepcí. Mimo to jsou na stranách i na horizontu u země malé prostory, jakési hranoly, přikryté hedvábnou látkou, rovněž bíle, červeně a rudě nasvěcované. Do těchto slují či rakví aktéři zalézají, snad jako by měli naznačit únik z reality a tohoto světa. Inscenace není ve všem srozumitelná, nepatří bezesporu k těm nejlepším dílům v produkci uskupení Ultima Vez. Ale přesto drsná obnaženost výrazných sdělení jednotlivých tanečníků a performerů zanechá v divákovi silný dojem.  

Psáno z představení 29. května 2017, Divadlo Archa.

Mockumentary of a Contemporary Saviour
Režie a choreografie: Wim Vandekeybus
Text: Wim Vandekeybus a Bart Meuleman
Umělecký asistent: Jerry Killick
Dramaturgie: Aïda Gabriëls
Scéna: Meryem Bayram a Wim Vandekeybus
Premiéra: 14. dubna 2017

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 0x

Témata článku

Wim Vandekeybus

Ultima Vez

Divadlo Archa

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: