Národní divadlo moravskoslezské a pocta Cunninghamovi
zprávy
„Ostrava neboli ‚československý Pittsburgh‘ možná bylo hornické město, ale mělo slušné staré divadlo (i když naléhavě volající po opravě) přímo naproti dobrému hotelu s vanami u každého pokoje, s horkou vodou, fungujícím výtahem a obstojnou restaurací – vším, co může učinit unavené tanečníky šťastnými. Ale pro ty, kdo tam žili, byla Ostrava neutěšeným místem. Během dne nebyla v obchodech elektřina – stejně tam nebylo vlastně co kupovat, dokonce ani časopisy ne. Naše maskérka v divadle obdivovala kvalitu našich papírových kapesníčků a líčidel. V ostravském programu se z nás, žen, najednou staly Slovanky: jmenovaly jsme se Brownová, Farberová, Hayová, Lloydová a Neelsová. Vážně legrace!“ (Z knihy Carolyn Brown Chance and Circumstance: Twenty Years with Cage and Cunningham.)
Skupina Merce Cunningham Dance Company na svém světovém turné v roce 1964 vystoupila v Československu dvakrát. Ansámbl přicestoval do Prahy 21. září 1964 z Helsinek. Následujícího dne se skupina představila publiku v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka (dnešní Stromovka) a 23. září na besedě v pražském Divadle hudby. Dne 24. září 1964 odletěli do Ostravy, kde ještě týž den vystoupili v budově Divadla Zdeňka Nejedlého, dnešním Divadle Antonína Dvořáka: „Pozorovat po očku reakce běžných divadelních návštěvníků bylo velmi zajímavé. Bylo jasné, že mnozí z nich nečekali tento styl produkce a byli tím takříkajíc zaskočeni. Někteří byli tak trochu v šoku, neboť byli konsternováni nemelodickou hrou na klavír a drsným zacházením s tímto nástrojem. Po produkci nastalo nejdřív napjaté ticho a až po delší odmlce se publikum přece jenom nesměle roztleskalo. Nebyl to klasický balet se všemi jeho atributy a piruetami. To očividně některé diváky vyvedlo z míry. V hledišti byla zastoupena jak mladší, tak starší generace,“ vzpomíná akademický malíř a grafik Eduard Ovčáček. Druhý den pak skupina odcestovala na vystoupení do Varšavy.
Cílem současného projektu je uspořádat ojedinělé představení jako vzpomínku na tato výjimečná vystoupení amerických umělců v roce 1964. Merce Cunningham Dance Company, ve které působili a účinkovali také hudební skladatel John Cage a výtvarník Robert Rauschenberg, vystupovala v Československu. Pro mnoho umělců, zvláště hudebníků a skladatelů, měla tato vystoupení klíčový význam. Dalo by se říci, že úzká spolupráce Petra Kotíka s Johnem Cagem (která pokračovala až do Cageova úmrtí v roce 1992) má svůj počátek právě v jejich pražském vystoupení. Před padesáti lety tato vystoupení znamenala první živé setkání s nejnovějšími proudy soudobého performativního umění v tehdejším Československu.
Autorem choreografie bude bývalý člen Merce Cunningham Dance Company Daniel Squire. Na jevišti se kromě něj představí Nicole Morel – bývalá sólistka Ballett am Rhein Düsseldorf pod uměleckým vedením Martina Schläpfera – a členové baletu Národního divadla moravskoslezského v Ostravě (Isabelle Ayers, Giordano Bozza, Macbeth Konstantin Kaněra, Nicole Morel, Brígida Pereira Neves, Markéta Pospíšilová, Filip Staněk, Barbora Šulcová a Patrick Ulman).
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 38 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 40 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 41 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 42 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 56 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 58 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?