Novoroční taneční odpoledne věnované památce Gustava Voborníka
osobnosti
Gustav Voborník byl zakládajícím členem Československého souboru písní a tanců. V letech 1948–1950 se zúčastnil soustředění tohoto souboru v Kvasicích na Moravě, kde se soubor připravoval na profesionální činnost. V ČSNPT tančil až do roku 1959, kdy přijal angažmá v Národním divadle v Praze a zároveň začal studovat na taneční katedře AMU obor choreografie. Skloubit obojí bylo velmi náročné, protože tančil průběžně 16 představení měsíčně, na př. v Kamenném kvítku, v Dafnisovi a Chloé, Legendě o lásce aj. V té době spolupracoval i s činoherními divadly: v Hradci Králové to byl muzikál Večer tříkrálový, v Divadle Na Vinohradech Šest žen Jindřicha VIII.
Od r. 1966 působil Voborník jako šéf baletu a choreograf v Ústí nad Labem ve Státním divadle Zdeňka Nejedlého (později Městské divadlo v Ústí nad Labem, dnes Severočeské divadlo opery a baletu Ú. n. L.). Nastudoval zde Viktorku, Třírohý klobouk, Baladu o námořníkovi, Podivuhodného mandarina a Bachčisarajskou fontánu. Po půldruhém roce svou činnost v Ústí ukončil a odjel s Laternou magikou do USA, do San Antonia, kde byla Laterna angažována v rámci Hemisféry 68. Voborník v programu tančil s Dariou, zlatovlasou, půvabnou dívkou, sólistkou Laterny magiky, s kterou se seznámil při studiu na AMU. Do San Antonia již jeli jako manželé.
Když se Voborník vrátil do vlasti, nastala jeho nejvýznamnější umělecká éra. Přijal angažmá jako šéf baletu a choreograf v Divadle J. K. Tyla v Plzni. Pracoval zde třináct roků. Na tato léta vzpomínal:
„Bylo to nejkrásnější období mého života, naplněné spoustou nádherné práce. Za dobu mého působení v Plzni jsem mimo choreografie bezpočtu tanečních vložek v operách, operetách a činohrách uvedl přes třicet baletů, např. Slunečnici, Slovanské tance, Radegasta, Nokturno u fontány, Viktorku, Petrušku, Čerta na vsi, Louskáčka, Dům doni Bernardy atd. Největší úspěch u obecenstva měly balety Carmen, Gajané, Marná opatrnost a Anna Karenina.“
Od roku 1981–1990 Voborník působil opět v ČSSPT. Pro soubor vytvořil několik nezapomenutelných tanečních obrazů, např. Šest českých tanců z klavírního cyklu B. Smetany a Šest lašských tanců L. Janáčka. Svou choreografickou tvorbu rozšířil o taneční pohádky pro děti a mládež: Nebude vojna, nebude, Čertův prsten a Střevíček pro lásku.
V roce 1990 se stal prvním předsedou „Společnosti tanečních pedagogů“ STAP, první nezávislou profesní organizací po revoluci, kterou svou osobností uvedl do společenství taneční komunity. Dětem a mládeži se věnoval i době, kdy již mohl odpočívat a těšit se z plodů své práce.
Od r. 1994 do r. 2005 působil jako pedagog a choreograf v soukromé Taneční škole Jany Tomanové v Praze. Jeho žáci ho zbožňovali. Tance, které s nimi nastudoval, byla pravá umělecká díla. Kromě klasického repertoáru to byly Dvořákovy Slovanské tance, Janáčkovy Laššké tance aj. Dodnes zůstaly v kmenovém repertoáru školy.
Gustav Voborník se zapsal do duší všech, kteří ho znali. Novoroční taneční odpoledne uspořádané Společností tanečních pedagogů bylo důstojnou vzpomínkou na tohoto vynikajícího umělce a pedagoga.
zúčastnily se tyto školy a taneční skupiny:
Taneční škola Jany Tomanové, ZUŠ Praha - Stodůlky, ZUŠ Praha 5, ZUŠ Praha 4 - Dunícká, ZUŠ Kolín, ZUŠ Úpice, ZUŠ Chrudim, ZUŠ Nové Strašecí a Saltum dare, Hotapáček, ZUŠ Příbram, ZUŠ Dobříš, Fridolín TŠ Hes, MJ Studio a Hotapo.
Salesiánské divadlo v Praze, 21. ledna 2012 ve 13 hod.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 14 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 15 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 16 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 30 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 32 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
před 51 dny
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí