Petite Mort, lednová premiéra baletu Národního divadla Brno
zprávy
Premiérový večer otevře dvojice choreografií uměleckého šéfa baletu NdB Mária Radačovského. Ten letos na jaře uvedl v severoamerickém Grand Rapids Ballet původní balet Beethoven, jehož část otevře i brněnský večer. Miniatura na hudbu 1. věty 5. symfonie Osudové Ludwiga van Beethovena je roztančeným symfonickým orchestrem bez dirigenta. Druhou Radačovského choreografií bude Spolu na hudbu Franze Schuberta. „Spolu je mikropříběhem člověka a jeho cesty životem, se všemi vrcholy a pády, hledáním, nacházením a ztrácením, radostmi i zklamáním, neustálými pokusy postavit se na vlastní nohy. Na cestě životem jdeme často spolu s někým nebo vedle někoho, společníky získáváme i ztrácíme, důležité je ale nezůstat sám. I o tom je Spolu,“ říká tvůrce.
Lukáš Timulák je mladý slovenský choreograf, který má za sebou kariéru tanečníka v souborech Les Ballets de Monte Carlo a Nederlands Dans Theater. Choreografie začal tvořit již od svého příchodu do NDT v choreografických workshopech, později i pro soubor NDT 1, NDT 2 a soubory ve Švýcarsku, Švédsku nebo Slovensku. Masculine / Feminine vytvořil pro NDT 2 v roce 2011. „Vtipně v něm zkoumá některé z největších záhad našeho každodenního života, rozdíly mezi mužským a ženským světem nevyhnutelně danými biologickou předurčeností,“ dodávají zástupci NdB.
Večer uzavře Petite Mort Jiřího Kyliána. Autor vytvořil balet speciálně pro Salcburský festival k příležitosti dvoustého výročí úmrtí W. A. Mozarta v roce 1991. Pro svou choreografii si vybral pomalé části z dvou Mozartových klavírních koncertů.
V této sezoně se Balet NdB zaměřil na rozšíření repertoáru v oblasti neoklasických a současných choreografických děl. Po podzimní premiéře, kdy byl na repertoár poprvé uveden George Balanchine, půjde nyní o Petite Mort Jiřího Kyliána. „Kyliánova mistrovská choreografie patří k jeho dnes vůbec nejžádanějším dílům. A je potřeba hovořit i o prestiži, jakou obě jména, Balanchine a Kylián, přináší našemu baletu a divadlu. Dostáváme se do vybrané společnosti padesáti souborů světa, která má tato dvě jména ve svém repertoáru. A tento fakt je o to cennější, že nejsme souborem specializujícím se pouze na neoklasický a současný repertoár, ale uvádíme také velké klasické tituly jako Čajkovského Labutí jezero, Louskáčka nebo Minkusovu Bajadéru. Toto široké rozkročení našeho repertoáru klade na interprety-tanečníky daleko vyšší nároky. Na jejich technickou úroveň a připravenost, na způsob interpretace, formu, styl. Je ale samozřejmě také daleko složitější a náročnější produkčně, provozně i ekonomicky,“ dodávají zástupci baletu NdB.
Zdroj: Národní divadlo Brno
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?