Podzemí Kina 64 U Hradeb ožije dnes a zítra pohybovým představením The Trial

Podzemí Kina 64 U Hradeb ožije dnes a zítra pohybovým představením The Trial

Podzemí Kina 64 U Hradeb ožije dnes a zítra pohybovým představením The Trial

Mezinárodní divadelní projekt The Trial je založený na souhře šesti performerů inspirovaných ruským režisérem Maximem Didenkem, prózou Franze Kafky a mašinérií soudů v dobách stalinismu i v současném Rusku. Inscenace vzniká v těchto dnech v prostoru pražského Kina 64 U Hradeb v Mostecké ulici na Malé Straně. Premiérové uvedení The Trial proběhne 27. a 28. února 2017. Producentem představení je produkční platforma ProFitArt.

„Kafka je pro mě neuchopitelný, přináší otázky, které neumím zodpovědět. Pokaždé, když si myslím, že jsem odpověď našel, zjistím, že ještě ne. Proces jsem si vybral, protože to co se děje dnes všude ve světě, je nevyzpytatelné. Jde o mašinérii, se kterou nemůžeme nic dělat, nějakým způsobem je všudypřítomná. Tenhle stroj, kterému říkáme civilizace, z nás dělá vězně, proto mě to téma zajímá,” říká režisér Maxim Didenko.
The Trial osciluje mezi několika žánry – šest performerů hledá nový divadelní jazyk propojením současného tance, pohybového divadla s prvky hudebního a dokumentárního divadla. „S Maximem se mi zkouší dobře, protože mám pocit, že mi dává prostor a přijímá to, co dělám. Když hledáme materiál, necítím pocit svázanosti a můžu překonávat své určité strachy, a tak rozvíjím to, co mě baví. Prostor mi přijde kouzelný, nabízí spoustu pohledů, je to takové hraní si. Zároveň to ale má v sobě dost špíny, zimy a takového nepříjemného pocitu. Ale kdybych si měl vybrat, rozhodně sem půjdu znovu. Maxim tohle všechno ve zkoušení zohledňuje, vše prohýbá ruku v ruce s prostorem. To se mi na jeho práci líbí, že dokáže přijmout kde je, a to přetvořit skrze nás do obrazu, který předává divákům,” shrnuje spolupráci s Maximem Didenkem performer Martin Šalanda.
Na vytvoření scény a kostýmů se také podílel jeden ze zakladatelů Divadla AKHE a spolupracující scénograf Divadla Derevo, Pavel Semchenko. S režisérem Maximem Didenkem spolupracoval již na inscenaci Idiot v Theatre of Nations v Moskvě, u níž je autorem scénografie a light designu.
Inscenace The Trial je vyvrcholením třífázového tvůrčího procesu. V září 2015 se uskutečnil selektivní workshop, ve druhé fázi během léta 2016 proběhly intenzivní zkoušky, vývoj skriptů a partitur pro performery a work in progress v prostoru Kina 64 U Hradeb. Třetí fáze se odehrává během těchto dní tamtéž a vyvrcholí uvedeními 27. a 28. února.
„The Trial je určen pro každého, kdo žije na téhle planetě, ale hlavně pro ty kteří se nebojí být zodpovědní sami za sebe. Prostor Kina 64 U Hradeb je stále v rekonstrukci, když sem vstupujete musíte podepsat papír, že jdete na vlastní zodpovědnost. Tedy jste-li dostatečně zodpovědní, měli byste přijít. Představení se zkouší v několika jazycích, diváci se tedy nemusí bát, že by nerozuměli, ať už mluví jakkoliv,” zve na premiéry Maxim Didenko.

Maxim Didenko
Petrohradský režisér Maxim Didenko aktivně vyhledává různé experimentální divadelní formy, jako je tanec, pantomima, klauniády, drama – a již od pol. 90. let v nich působí nejenom jako herec, ale i jako režisér. Poté, co dokončil vysokoškolské studium v oboru herectví a divadelní režie (Omská státní univerzita, Petrohradské státní divadlo a akademie umění), zůstal Didenko věrný alternativnímu divadlu. Mezi lety 2004 a 2009 byl členem souboru Derevo (Petrohrad − Drážďany). Od roku 2007 spolupracuje s ruským divadlem AKHE, věnuje se pedagogické činnosti a vlastním divadelním projektům. Jako režisér spolupracuje s producentem Slavou Poluninem. Působí v Rusku, Ukrajině, České republice, Německu a Brazílii. V roce 2014 obdržel cenu Petrohradkého divadla mladým umělcům „The Breakthrough“ za nejlepšího mladého režiséra. V září 2016 získal ocenění „Vyrobeno v Rusku 2016“ v kategorii divadelní režie za inscenaci Pasternak. My Sister – Life.

Zdroj: ProFitArt

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: