Pražský komorní balet, DekkaDancers a Balet Bratislava na Nové scéně ND
zprávy
Sdružení profesionálních umělců DekkaDancers (Tom Rychetský, Viktor Konvalinka a Pavel Hejný) zvolilo pro komponovaný večer úspěšnou choreografii Nevyřčené ticho od Tomáše Rychetského na hudbu Leoše Janáčka. Inspirace klavírní sonátou Z ulice na motivy studentské tragédie z roku 1905, vedla k vytvoření intimní niterné miniatury pro jednoho muže a tři ženy. Zatančí členové DekkaDancers (zároveň sólisté baletu Národního divadla v Praze Zuzana Susová, Klára Jelínková, Kristýna Němečková a Tomáš Kopecký).
Poprvé se publiku v Praze představí nově založený soubor Balet Bratislava, který jako druhý host přijal pozvání Pražského komorního baletu, aby se podílel na komponovaném večeru. Balet Bratislava uvede novou choreografií Mária Radačovského Tři duety na hudbu Frédérika Chopina. Melodika a tok Chopinovy hudby se staly podkladem pro tři čisté pohybové kompozice. Jednotlivé duety se liší formou, dynamikou, ale i emocemi. Hudba podtrhuje intimitu fyzického kontaktu muže a ženy, který vytváří podstatu napětí jednotlivých duet. Premiéru v neděli zatančí sólisté Klaudia Bittererová, Katarína Kaanová, Veronika Hollá, Mário Radačovský, Dominik Vačok a Tamás Csizmadia. Balet Bratislava je nezávislý taneční soubor zaměřený na neoklasický styl tance. Soubor vznikl na jaře 2011 s cílem přinášet profesionální a umělecky kvalitní inscenace a stát se respektovaným souborem v mezinárodním kontextu. Balet Bratislava plánuje kvalitními tanečními produkcemi zaujmout na Slovensku i v zahraničí, na významných uměleckých festivalech. Uměleckým ředitelem souboru je Mário Radačovský.
Komponovaný večer uzavře Pražský komorní balet premiérou Hany Turečkové Mono no aware. Vedle sólistů Pražského komorního baletu (Lenka Bílková, Denisa Kubášová, Ivana Sikorová a David Stránský) choreografii nastudují hosté Tomáš Červinka a Jakub Sedláček. Choreografka Hana Turečková pozvala k hudební spolupráci Štěpána Polanského, k vytvoření světelného designu byl osloven renomovaný německý umělec Marcus Selg a návrh kostýmů bude realizován ve spolupráci s Ateliérem LaFormela. Název choreografie je odvozen od termínu „mono no aware“, který se objevuje v japonské literatuře a lze ho volně přeložit jako autentický povzdech bytosti. Jedná se o schopnost velké citlivosti, o uvědomění si krásy a pomíjivosti estetického předmětu nebo bytosti, jejíž ztělesněním je v Japonské tradici například krátké trvání sakurového květu. Je to jakýsi „výkřik duše“, vyřčení úžasu nad pomíjivou křehkostí nádherných lidských snů, ale i nad prchavostí, bolestí, stárnutím a často zvrhlou, neodbytnou žádostivostí, i nad všudypřítomným zánikem a rozkladem. V zachycení této rozpadající se krásy v tanci se dotýká Hana Turečková kolektivní paměti lidstva. Myšlenku vytvořit choreografii na toto téma ji vnukl butó workshop s geniální japonskou butó tanečnicí Sumako Koseki a její výklad a ztvárnění krásy, která pomíjí. Zdroj: PKB
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?