Premiéra v Ostravě již pozítří: Barocco & Carmina Burana

Premiéra v Ostravě již pozítří: Barocco & Carmina Burana

Premiéra v Ostravě již pozítří: Barocco & Carmina Burana

První premiéra roku 2015 v Národním divadle moravskoslezském – Barocco & Carmina Burana – spojí duchovní hudbu Johanna Sebastiana Bacha společně s mistrovským dílem Carla Orffa ve večeru složeném ze dvou baletů. Taneční dvojvečer představí publiku výsledky první spolupráce ostravského baletu s choreografy Jackem Przybyłowiczem a Yourim Vàmosem. Premiéry se konají 15. a 17. ledna 2015 v 18.30 hodin v Divadle Jiřího Myrona.
Pro dílo Barocco si choreograf Jacek Przybyłowicz zvolil geniální hudbu Johanna Sebastiana Bacha. V symbióze s ní vznikla choreografie inspirovaná duchem barokní doby, v autorově interpretaci mají obrazy na scéně odkrývat vztahy mezi oživeným reliéfem barokních figur: „Mám strašně rád barokní umění a na hudbě tohoto období jsem víceméně závislý. Baroko je jedním z nejzajímavějších období dějin umění – nejen úžasnou hudbou, velkolepou architekturou nebo významným posunem v dějinách tance,“ říká polský choreograf.
Carmina Burana bavorského skladatele Carla Orffa patří k nejhranějším skladbám 20. století. Orff použil anonymní německé, francouzské a latinské texty z konce 13. století, líčící smutnou i veselou podobu lásky, stížnosti na zkaženost světa a zkázu dobrých mravů. Osud a štěstí jsou zosobněny římskou bohyní Fortunou, bohyní náhody, personifikací naděje ve vítězství dobra a zosobnění nevypočitatelnosti života. Osudové kolo štěstí je symbolem vzestupů a pádů v životě lidí i ve vztazích mezi mužem a ženou. „Vidím, že tanečníci jsou odhodlání vydat ze sebe to nejlepší,“ dodává před premiérou choreograf Youri Vàmos.
V  hlavních rolích se představí mj. Chiara Lo Piparo, Brígida Pereira Neves, Olga Borisová-Pračiková, Zuzana Majvelderová, Barbora Šulcová, Giordano Bozza, Jan Krejčíř, Rei Masatomi, Koki Nishioka, Peter Ondrka, Vladimír Vašků, demisólista Baletu Národního divadla Praha Veaceslav Burlac a další. Na inscenaci se podílí pod taktovkou Marka Prášila operní sbor NDM, sólisté, hosté opery NDM a vůbec poprvé v historii v NDM vystoupí držitel nejvyššího ocenění Evropské unie umění v oblasti operního zpěvu Zlatá Europea barytonista Filip Bandžak. Součástí choreografie Barocco jsou vstupy Markéty Kubínové na violoncello.

Taneční workshop Mystická erotika baroka
Ve dnech 16. a 17. 1. 2015 proběhne ve foyer Divadla Jiřího Myrona společný pohybový workshop tanečníků baletního souboru NDM a studentů Janáčkovy akademie múzických umění pod vedením šéfky baletu Lenky Dřímalové. Společným výchozím bodem bude 17. ledna premiérovaná choreografie Barocco inspirovaná duchem barokní doby. Workshop bude ukončen 17. ledna v 17.30 hodin ve foyer DJM site-specific happeningem s živou hudbou (violoncello Markéta Kubínová) nejen pro diváky 2. premiéry inscenace Barocco & Carmina burana. Youri Vàmos, úspěšný a plodný choreograf, je rodákem z Budapešti. Jako absolvent maďarské Státní baletní školy získal sólové angažmá v Maďarské státní opeře; posléze byl prvním sólistou v Bayerische Staatsoper München. Po ukončení sólové taneční kariéry, během níž hostoval v Evropě, USA i Japonsku, se vydal na cestu choreografické tvorby. Šéfoval baletu v Dortmundu, Bonnu nebo Basileji, zvlášť významná je jeho třináctiletá éra v baletu Deutsche Oper am Rhein (Düsseldorf). Je autorem nových verzí klasických romantických baletů (Labutí jezero, Louskáček, Sen noci svatojánské, Spící krasavice ad.), zároveň je také autorem nových baletních titulů (např. Lucidor a Arabella, Julien Sorel, Případ Othello, Carmina burana). Youri Vámos nastudoval několik titulů s balety pražského a brněnského Národního divadla. S Národním divadlem moravskoslezským spolupracuje poprvé.

Jacek Przybyłowicz je polský tanečník a choreograf. Je absolventem Státní baletní školy a Hudební akademie ve Varšavě. Po čtyřech letech v sólovém angažmá Teatru Wielkiego ve Varšavě působil více než 10 let v zahraničí jako tanečník – především v izraelském souboru KCDC (Kibbutz Contemporary Dance Company, 1994–2001), s nímž procestoval celý svět. Už od přelomu 80. a 90. let se věnuje také choreografii
– ať už v Polsku (Teatr Wielki ve Varšavě), nebo zahraničí (KCDC, Dance Extentions 2002, Lambros Lambrou Dance Company, Balet ND Brno, Pražský komorní balet aj.). V roce 2002 se vrátil do Polska a začal spolupracovat mj. s Polskim Teatrem Tańca (Naszyjnik gołębicy, Barocco, Jesień – Nuembir), poté byl pět let zástupcem ředitele baletu Teatru Wielkiego v Poznani. Jako choreograf spolupracoval a spolupracuje s mnoha dalšími polskými i evropskými divadly a tanečními festivaly (inscenace Pieśń o nocy, Alpha Kryonie Xe, Sono nero ad.). Věnuje se také tanečně-pedagogické činnosti. S Národním divadlem moravskoslezským spolupracuje jako inscenátor také poprvé. Zdroj: NDM

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: