ProART uctí dílo skladatelky Kaprálové a básníka Blatného v brněnské vile Tugendhat
zprávy
Projekt režiséra a choreografa Martina Dvořáka, uměleckého šéfa ProART Company, si nedává za cíl pouze interpretovat stávající díla obou umělců, ale reagovat na ně a iniciovat dnešní umělce k další tvorbě v již zmíněných uměleckých sférách s odkazem na díla obou autorů - skladatelky a dirigentky Kaprálové a básníka Blatného. V projektu pro herečku HaDivadla Kamilu Valůškovou, tanečníky Irenu Bauer a Martina Dvořáka, klavíristu Kostiantyna Tyshka a skladatele Omara Rojas Ruize a Františka Chaloupku stanou jako výchozí body tvůrčího procesu klavírní tvorba Kaprálové a básnické dílo Blatného. V novém díle jde ale především o to, jak současní žijící umělci čerpají inspiraci z děl V. Kaprálové a I. Blatného a včleňují ji do vlastní autorské tvorby. V rámci tvorby společné inscenace pak tvůrci ovlivňují i sebe navzájem.
„Tři aktéři budou reflektovat nejen samotnou hudbu, ale i text. Text bude volně plynout v tichu i přes hudbu. Cílem je prolnout všechny tři inspirační proudy: hudbu - text - pohyb, tanec, výraz interpretů. Scénický tvar nesleduje životní osud Kaprálové ani Blatného, ale pocity z něj, emoce hudby a její vliv na novou kompozici skladatelů Rojas Ruize a Chaloupky, stejně jako textovou kompozici, autora projektu, choreografa a režiséra Martina Dvořáka. Ve finále i dramatickou linii zastupovanou herečkou a tvůrčí potenciál tanečníků. Jde o jakési propojení kruhu odlišných uměleckých disciplín, které na sebe musí vzájemně reagovat a komunikovat,“ dodávají tvůrci.
Jde jim o nový inscenační přístup s cílem multižánrovosti a uměleckého dialogu. Snahou je pokusit se aplikovat tvůrčí postupy jednotlivých uměleckých odvětví (divadlo, tanec, hudba, kompozice) do odlišné žánrové sféry..
„V Kaprálové a Blatném nachází nejen město Brno, ale i celá národní kulturní obec dva geniální umělce, jejichž tvorba stojí neprávem ve stínu jiných prominentů. Dejme příležitost zaostřit kulturní objektiv právě na tyto dva stínové velikány národní kultury i jinou než-li koncertní či literární formou,“ uzavírají organizátoři.
Více: www.proart-festival.cz
Zdroj: ProART
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?