18.12.2008

Balet Národního divadla nadchl Atény

V druhé polovině listopadu se soubor baletu Národního divadla Praha úspěšně představil s dvěma balety v řeckých Athénách. Tanečníci desetkrát vystoupili v Badminton Theatre, které pojme 2500 diváků, s balety Brel-Vysockij-Kryl/Sólo pro tři od Petra Zusky a Romeo a Julie v choreografii Youri Vàmose.
V první části zájezdu se uskutečnilo pět představení Sóla pro tři, ve kterém hlavní role tančili první sólisté baletu Alexandre Katsapov a Zuzana Susová. „V Badminton Theatre se mi vystupovalo velmi dobře, konstrukčně bylo jeviště skvěle provedené a mělo velké zákulisí. Hlediště vypadalo jako runway na letišti, a to mi umožňovalo navázat kontakt mezi mnou a diváky. Nepříjemná byla pro nás tvrdá podlaha, protože baletizol byl položený přímo na betonu. Po všech představeních jsme měli bolavé holeně a po návratu do Prahy jsme museli navštěvovat fyzioterapeuta,“ komentuje Saša Katsapov.
Bloková vystupování byla pro všechny tanečníky, a především pro hlavní protagonisty velmi vyčerpávající. Baletní večery začínaly až v devět hodin, ale než se zaplnilo hlediště diváky, bylo půl desáté. Odměnou baletnímu souboru bylo vyprodané hlediště a potlesk publika, přestože reagovalo dost nezvykle. „Při Sólu pro tři tleskali diváci v jiných místech a méně než v Praze, ale vždycky se chytli na vypalovačky jako je rozcvička nebo letušky,“ vypráví první sólistka baletu Nikola Márová. Největší úspěch měl u athénského publika přídavek na dvě řecké písně, který k baletu vytvořil Petr Zuska na přání pořadatelů dva týdny před odjezdem.

V druhé sérii pěti představení Romea a Julie v hlavních rolích excelovali sólisté baletu Národního divadla Adéla Pollertová a Michal Štípa. Balet Romeo a Julie se divákům velmi líbil, zvláště pak scény, kdy tragédie vrcholí. „Tleskali, když Merkucia zastřelil Tybalt, nebo když mě ke konci představení Michal vynesl z rakve a já ještě nebyla mrtvá. Začaly mi cukat koutky úst a chtělo se mi smát, což mě vyvedlo z koncentrace, ale naštěstí jsem to ustála,“ popsala atmosféru na jevišti Adéla.
Zájezd se také neobešel bez peripetií s orchestrem. Generálka proběhla ještě dobře, ale hned po ní první hornista onemocněl angínou. V noci před představením se za něj sháněl záskok, naštěstí se člence souboru podařilo najít athénského hudebníka. Přestože hrál Romea a Julii bez zkoušky a naposledy před deseti lety, zvládl to výborně. Nejen hornista, ale celý orchestr hrál skvěle a díky představením v blocích se stále zlepšoval. Orchestr si také pochvalovala Adéla: „Potěšilo mě, že s námi hudebníci táhli za jeden provaz a fandili nám, na konci každého představení volali bravo a tleskali. Byla jsem ráda, že s námi orchestr jel na zájezd, protože mnohem raději tančím na živou hudbu než na nahrávku. V průběhu pobytu jsme měli možnost se s muzikanty více seznámit, protože v Národním divadle se skoro nepotkáváme, což je škoda.“

Baletní soubor měl volného času poskrovnu a pokud se už nějaký naskytl, trávili ho tanečníci procházkami po pláži a někteří se dokonce koupali v moři. Bylo však studené a ve vodě se vyskytovali mořští ježci, proto bylo koupání pro tanečníky přímo nebezpečné. „Kdybych stoupl na ježka, měl bych po tancování a jel domů,“ podotýká Saša. Ženská část souboru raději nakupovala na trzích a v místních obchodech, kde sehnala i dárky na Vánoce. Naprosto překvapivý zážitek z nakupování měla Adéla. „V jednom obchůdku se dala se mnou do řeči prodavačka, po chvíli se na mě zadívala a najednou řekla: „Vy jste ta božská Julie, úžasně jste tančila a všichni jste byli báječní!“ Dostala jsem od ní neuvěřitelné slevy a konečně jsem tak na Julii vydělala. Navíc mě potěšilo, že mě poznala a že se jí představení tak líbilo,“ vypráví s úsměvem Adéla.
Jeden den soubor neměl představení a mohl vyrazit za historickými památkami. „Byli jsme na výletě na Akropoli, prošli jsme krásnými parky a navštívili památky, což bylo nádherné, ale jinak jsme čekali od Athén trochu víc,“ podotýkají Nikola se Sašou a pokračují ve vyprávění, „Tím však den neskončil. Celý soubor byl pozván do řecké taverny s výhledem na Akropoli, kde jsme slavili až do rána a ochutnali nejrůznější řecké speciality.“
Po zajímavém pobytu v Athénách a téměř letním počasí zažili tanečníci po návratu na letiště v Praze teplotní šok, mrzlo a bylo několik stupňů pod nulou. Mráz a zimní nálada je nyní čeká i na jevišti Národního divadla, maratón představení Louskáček – Vánoční příběh, bez kterého by si tanečníci, ale ani diváci neuměli Vánoce představit.

Lenka Trubačová

<<   >>
  •