30.6.2010

Balet ND a Hradišťan

Baletní soubor Národního divadla, přesněji šéf baletu Petr Zuska pokračuje letos ve vzájemné spolupráci se skupinou Hradišťan. Minulý rok v červnu představili společný tanečně-hudební program, na kterém se podílela také taneční složka souboru Hradišťan, letos vytvořili projekt nový, i když jen z části. Společné vystoupení na festivalu Smetanova Litomyšl předcházelo večeru ve Stavovském divadle, který se konal 15. června 2010.

Program vystoupení byl rozdělen na tři části, první bylo vystoupení hudebního souboru Hradišťan, v další se objevila oblíbená choreografie Petra Zusky Mariin sen, na závěr pak vystoupili tanečníci ND v doprovodu Hradišťanu v Zuskově kompozici Ej lásko.

Hudba Hradišťanu se těžko definuje, protože se jí prolíná řada žánrů: tradiční lidové písně, autorské skladby jejího primáše Jiřího Pavlici, kde v poslední době zaujímá důležité místo také hudba pro děti, písně folkové i inspirace vážnou hudbou nebo středověkými hudebními formami. K pozoruhodným počinům patří například zhudebňování básnických textů Jana Skácela. I ve společném večeru s baletem ND předvedli hudebníci všestrannost svou i svého repertoáru. Čtyři menší bloky skladeb byly tematicky odděleny, a začínalo se stylově písněmi o lásce shrnutými pod hlavičku Lásko, milá lásko. Blok písní Dětem představil skladby na texty Jana Skácela, Františka Nechvátala a Františka Halase. Dialogy s minulostí byly pozoruhodnou ukázkou hudební inspirace. Zhudebnění staroslověnského textu o rovnosti lidí před bohem dokreslil Pavlica mužským jednohlasem, a v další skladbě předvedl vlastní úpravu pasáže Sanctus z české hudební památky Missa brevis, sólový part zde zpíval s překvapivou silou kontratenor. Poslední blok písní Dialogy s nadějí obsahoval i oblíbenou skladbu Modlitba za vodu. Výkony hudebníků (kromě Pavlici hrají a zpívají David Burda, Milan Malina, Michal Krystýnek, Roman Gill, Dalibor Lesa a zpěvačka Alice Holubová) publikum ocenilo, v prostorách Stavovského divadla vyznělo vystoupení zcela přirozeně.

Taneční části večera byly v režii šéfa baletu Petra Zusky. Na diváky čekala změna oproti avizovanému programu – místo tří duetů pro sólisty souboru byl uveden krátký komický Mariin sen, oblíbené a často uváděné číslo, které je součástí představení Baletománie a objevuje se v příležitostných složených programech. U publika je tato choreografie, která je především sledem pohybových gagů a komického zobrazení „mužského baletu“, vždy úspěchem a nutno podotknout, že i divák, který ji viděl vícekrát, v ní nachází znovu vtipná místa. Tanečníci vystupovali ve složení Michal Štípa, Viktor Konvalinka, Olexandr Kysil a Tomáš Rychetský s Nikolou Márovou coby Marií snící celý tento groteskní sen.

Že si Petr Zuska často rozumí lépe s komikou než s vážnou notou, potvrzuje i kompozice Ej lásko, uvedená již minulý rok v rámci podobného programu. Skládanka z drobných lidských osudů podle osmi lidových písní ukazuje Zusku v jeho typickém stylu. Neomylně poznáme jeho oblíbená gesta, i celé kombinace, můžeme chvílemi s jistotou předpovídat, jaký prvek bude následovat. Choreografií prochází ženská postava (Nikola Márová) která na sebe bere úděl zosobnění tragiky, v úvodní písni jako snoubenka zabitého vojáka, a z této melancholické polohy ji choreograf nenechá vystoupit. Tančí procítěně a plasticky, a tím spíše by zaujala i bez předepsaných afektovaných gest. Veselé a vážné nálady provázejí další taneční výstupy, v nichž účinkují Ivana Mikešová, Edita Raušerová, Alexandre katsapov a Viktor Konvalinka. Choreografie působí původnějším dojmem v komických okamžicích, kde je Zuska skutečně mistrem pointy, o to častěji zadrhává ve vážné poloze.

Společné večery baletu ND a muziky Hradišťan jsou příjemnou tradicí, přesvědčují o tom, že neexistují styly, které by nebylo možné ústrojně propojit do celistvé podoby. Budeme však doufat, že další společný projekt přinese novinky nejen hudební, ale především choreografické.

Autor: Lucie Kocourková

<<   >>
  •