2.4.2008

Balet ND na Dance Salad Festival – očima tanečníků
Mariin sen, jedna z choreografií, které balet ND na festivalu uvedl. Foto: Roman Sejkot

Balet Národního divadla v Praze poprvé za svou historii hostoval v USA. Celkem 14 členů souboru vystoupilo ve dnech od 20. do 22. března 2008 na mezinárodním tanečním festivalu Dance Salad Festival. Festival představil během divákům tří dnů špičkové tanečníky a choreografy z USA, Kanady, Německa, České republiky, Číny, Nizozemí a dalších zemí.

„Byly tam spousty významných tanečníků, největší zážitek pro mě bylo setkání s tanečníky  od Kyliána, bývalým souborem NDT III, nyní Paradox On, který na festivalu vystupoval s BIRTH-DAY od Kyliána. S Paradox On jsme i zkoušeli a trénovali společně, což byl úžasný zážitek,“ svěřila se Nikola Márová, primabalerína ND.

Každé představení festivalu se skládalo z mozaiky drobnějších děl, která tvořila jednotný celek. Soubor baletu ND pod vedením Petra Zusky představil v Americe ryze českou tvorbu z dílny legendárního Jiřího Kyliána (Stamping Ground) a samozřejmě i Petra Zusky (Mezi horami a Mariin sen). Všechna představení se uskutečnila ve Wortham Center, které má scénu velkou asi tak jako pražské Národní divadlo. „Americké publikum bylo mnohem živější než české, často volalo bravo, reagovalo na jednotlivé výstupy a nejvíce se smálo při Mariinu snu,“ pochválila publikum Nikola. „Festivalové publikum bylo velice pozorné a bylo vidět, že tanci rozumí,“ dodal Alexandre Katsapov, první sólista baletu ND.

Pražskému souboru se v USA moc líbilo. „Bylo to až překvapivé, čekal jsem totiž, že budu z pobytu otrávený, ale prostředí bylo příjemné a organizace na výborné úrovni,“ řekl Alexandre. „Bydleli jsme v luxusním hotelu a  kdykoliv jsme potřebovali někam jet, přistavili nám auto. Byl to jeden z nejlépe organizovaných zájezdů, kde jsem byla,“ doplnila Nikola, „Škoda jen, že jsme neměli čas jezdit na výlety. Chtěli jsme navštívit New York, podívat se do NASA nebo na rodeo. Jenom pár lidí ze souboru se bylo podívat v zoologické zahradě, ale to bylo poslední den, kdy jsme byli už hodně unavení a dali přednost spánku.“ „Cesta byla totiž tak vyčerpávající a šestihodinový časový posun tak znatelný, že jsme ho ještě několik dní po návratu nemohli rozdýchat,“ vysvětlil první sólista.

Naši tanečníci si z týdenního pobytu v Houstonu přivezli zážitky veselé i vážné. Jeden humorný se stal Alexandrovi přímo v letadle: „Objednal jsem si během cesty pivo a steward mě poprosil o průkaz. Řekl jsem mu, jestli si dělá legraci, že mi je 33 let. Nevěřil mi a musel jsem průkaz ukázat. Strašně si mi pak omlouval a pivo už nechtěl ani zaplatit“. Další zážitek, který se stal  členovi souboru při posledním představení, už rozhodně zábavný nebyl. „Lubor Kvaček si při Mariinu snu natrhl šlachu. Křuplo to na celé divadlo, dokulhal k lavičce a do zákulisí signalizoval, že nemůže dál pokračovat. Naštěstí se Saša Kysil, který dělá druhé obsazení, díval ze zákulisí, ihned se oblékl do kostýmu a vběhl na jeviště,“ rozpovídala se Nikola, „Byl to velmi nepříjemný zážitek, protože Lubora okamžitě odvezli do nemocnice, ale operovali ho až v Praze.“ Tak tedy zájezd vypadal očima umělců.

Pobyt v Americe byl pro tanečníky ND dobrou profesní zkušeností, pro soubor je cenné, že měli příležitost vystoupit na mezinárodním tanečním festivalu a setkat se špičkami ze světa tance. Kromě Kyliánova Paradox On se ho účastnily soubory National Ballet of Canada, Beijing LDTX Modern Dance Company (Čína), Hamburg Ballet, Staatsballet Berlin i jednotliví sólisté.

Lenka Trubačová

<<   >>
  •