4.10.2010

FAKT nebo FIKCE?

Charismatický, technicky vyspělý a skromný mladý tanečník, prototyp líbeznosti a pohybové inteligence, získává jakožto nositel kultury ještě za studia na konzervatoři, angažmá na místo prvního sólisty v nejuznávanějším divadle, aniž by musel podstoupit konkurz. Za své role je odměňován bouřlivými potlesky, diváckým obdivem, a především náklonností uměleckých kolegů a kritiků. Zrodí se mezinárodní hvězda. Zdraví je pevné, myšlení pozitivní, finanční problémy inexistenční. Práce je nekonečné dobrodružství v kolektivu půvabných, vždy usměvavých a technicky dokonale vybavených tanečnic. Život, doprovázen a vykreslován hudbou, podobně jak je tomu ve filmech pro vyvolání emocí, je tak dobrý, až se z toho sbíhají sliny. FAKT nebo FIKCE?

Determinovaný tuctový tanečník se na začátku posledního roku na konzervatoři probojuje přes nesčetné hodiny každodenního úsilí a bolesti do kolektivu špičkových tanečníků a jiných vážených umělců. Dostává pestré role blikajícího vánočního stromečku nebo obří jikernačky. Pevná vůle se po měsících prokáže být klíčem k úspěchu, když je tanečník povýšen do třetího obsazení sboristů. Drtivé neštěstí vykloubeného kolenního kloubu je v této chvíli stejně devastující zklamání, jako je pro tříletého chlapečka s lopatičkou a kyblíčkem na pláži vidina impozantního plochého chodidla náhodného kolemjdoucího, jak před bezradnýma modrýma očkama nenapravitelně a katastroficky sabotuje písečný hrádeček, do něhož věnovalo dítě předešlou hodinu soustředěné snahy. Také následný křik dítěte je analogií vzdychu opouštějícího tanečníkova ústa při úrazu. Osm měsíců odhodlanosti, intenzivní rehabilitace a kapička štěstí naučí tanečníka opět chodit. Závěrečné zkoušky na konzervatoři ukončí úspěšně s odřenýma ušima. Nemilosrdně ochuzen o příležitost ucházet se na konkurzech o angažmá do divadel čelí nyní roku nejistoty, dříve než dostane novou šanci. Finanční krize vybudí geniální myšlenky ohledně zužitkování pohybového talentu v nemravných nočních podnicích. Bujná představivost ohledně této činnosti však dokáže neetické nápady včas odehnat. Možná se nad tanečníkem smiluje celebrita na špičce hierarchie a spíše z lítosti nežli pro jiné kvality mu nabídne angažmá ve svém souboru. Tanečník je v euforii i přes propast mezi snem a skutečností. Monotónní stereotypnost ho baví, nadměrných deset kil jeho partnerek ho nezatěžuje – sluší jim to. Časté protivné nálady kolegů ho rovněž neobtěžují, jsou neosobní. Pracovní podmínky útočí ze všech stran na jeho důstojnost, ale tanečník stojí vždy hrdě, i s vykloubenými palci a prolomenou lordózou při zvedačkách. Z finančních důvodů usiluje o několik vedlejších pracovních příležitostí spřízněných alespoň náznakem s tancem, například jako vrátný hotelu, kde se pravděpodobně střetne s mnoha prestižními choreografy, kteří v něm, podle postoje a perfektní první pozice, ihned poznají tanečníka a nabídnou mu angažmá do svého prominentního souboru. Jeho ctižádost jej takto udržuje na cestě k úspěchu a je přesvědčen, že vybaven totální oddaností těžké začátky své dlouhé taneční kariéry relativně lehce sfoukne. FAKT nebo FIKCE?

Autor: Štěpán Pechar

<<   >>
  •