3.12.2010

II. GRAND PRIX AWARD OLOMOUC 2010

Ačkoliv taneční festival Ballet Days Olomouc se v Moravském divadle v Olomouci uskutečnil již podruhé, a to včetně taneční soutěže Grand Prix Award, celá akce, která se konala ve dnech 14.–16. října 2010, probíhala od počátku až do finálového galavečera bez výraznějšího zájmu médií. Soutěž samotná byla tak i mezi tanečníky (mimo ústního rozšiřování jejich informovanými kolegy) avizována pouze vlastními internetovými stránkami, a tudíž se počet přihlášených ani zdaleka nepřibližoval loňskému ročníku její „zkušenější příbuzné“, Mezinárodní baletní soutěže v Brně.
Grand Prix v Olomouci však již svými propozicemi slibovala mnoho zajímavého jak pro účinkující, tak pro diváky – na rozdíl od jiných soutěží nepředepisovala povinný repertoár, soutěžilo se zároveň v klasickém, neoklasickém i moderním tanci, v jedné kategorii se představili jednotlivci i dvojice, tanečníci i tanečnice. Ačkoliv tento systém, kdy pozůstalo pouze dělení na kategorii Junior (od 14 do 18 let) a Senior (od 19 do 30 let), sám o sobě klade mnohem vyšší požadavky na objektivitu poroty, pro diváky sliboval více než pestrý program a pro soutěžící mimořádnou úroveň konkurence.
Soutěž, která měla završit celý taneční festival, se konala jeho poslední den, v sobotu 16. října. Vzhledem k tomu, že právě v sobotu ráno napadl v České republice první sníh a k registraci se měli soutěžící dostavit již v osm ráno, začal den s mimořádnou dopravní a logistickou náročností; někteří tanečníci v zájmu udržení fyzické kondice po celý soutěžní den přijeli již den předem.
Nakonec se při registraci ve foyer Moravského divadla Olomouc sešlo 12 studentů z tanečních konzervatoří (z Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, Taneční konzervatoře Brno a Janáčkovy konzervatoře Ostrava), kteří byli zařazeni do kategorie Junior. Z profesionálních tanečníků, tedy v kategorii Senior, přijelo soutěžit 8 adeptů, a to tanečníci z Národního divadla Prahy a z Moravského divadla Olomouc.

Soutěžící

Při registraci bylo soutěžícím konečně sděleno, jaký bude průběh celého soutěžního dne a jak bude organizován. Ihned po registraci následovala hodina přípravy, která zahrnovala rozcvičku na baletním sále, líčení a převlékání do kostýmů. Jakmile byli všichni připraveni, začala generálka na jevišti, aby si soutěžící vyzkoušeli své vystoupení, včetně prostoru a svícení.

Po jedenácté hodině dopoledne konečně zasedla pětičlenná porota v čele s Vlastimilem Harapesem na svá místa, diváci obsadili volná místa v hledišti, zhasla se světla, otevřela se opona a první kolo soutěže II. Grand Prix Award Olomouc mohlo začít. V prvním kole mohli diváci i porota zhlédnout přes 30 klasických, neoklasických či moderních variací a duetů.
První kolo tak zabralo poměrně dlouhou dobu, což způsobovalo potíže zejména tanečníkům, na které měla přijít řada až na jeho konci; většina soutěžících se navíc předvedla ve dvou tanečních číslech (což rovněž poměrně „rozvolněné“ regule soutěže ponechávaly na jejich výběru), takže udržení „na provozní teplotě“ bylo nezbytné a mnohdy velmi náročné. Diváci však díky tomu jistě ke své velké spokojenosti zhlédli velké množství čísel na velmi vysoké taneční úrovni: v prvním kole se jednalo o klasické variace a pas de deux z baletů Don Quijote, Korzár, Laurencia, Odpočinek kavalerie, Coppélia, Louskáček, Labutí jezero, Paquita, Giselle a Slavnost květin v Genzanu; z neoklasiky byla připravena čísla z Čajkovskij Pas de deux a z baletu Suita v bílém (zejména části z tohoto baletu byly samy o sobě až neuvěřitelně technicky náročné, avšak soutěžící zřejmě věděli velmi dobře, co dělají – čísla byla provedena v téměř perfektní kvalitě). V moderním repertoáru byly zastoupeny choreografie Zuzany Šimákové, Petra Zusky, Roberta Balogha, Aleny Drapalíkové a Davida Stránského.
Po dvou hodinách prvního kola následovala dlouhá a velice nezáviděníhodná porada poroty: z množství krásných čísel bylo nutno vybrat jen ta nejlepší, která měla zazářit ve večerním finále. K vyhlášení těchto prvních výsledků došlo pozdě odpoledne na jevišti Moravského divadla Olomouc, kde se znovu sešli všichni soutěžící. Z kategorie Junior bylo porotou vybráno 7 soutěžících a z kategorie Senior postoupilo nakonec všech 8 soutěžících.
Na soutěžících z kategorie Junior, kteří do druhého kola nepostoupili, bylo vidět velké zklamání, ale vzali to statečně. Vzhledem k tomu, že se jednalo o soutěžící do 18 let, kteří jsou teprve na startu své kariéry, dá se předpokládat, že se jim v blízké budoucnosti povede úspěšněji. Po výsledcích, které porota odpoledne vyřkla, se všichni postupující soutěžící odebrali odpočívat a načerpávat síly na finále.

Finalisté

S tím, jak se večer kvapem blížil, atmosféra značně „houstla“ a na soutěžících byla znát čím dál větší nervozita, která opanovala celé zákulisí. V 19 hodin se pak otevřela opona Moravského divadla podruhé a druhým kolem soutěže II. Grand prix Award Olomouc 2010 vyvrcholily celé Ballet Days Olomouc. Nezáviděníhodná role poroty pokračovala mnohem náročnějším úkolem: v každé kategorii bylo nutno vybrat tři nejlepší: v kategorii Junior tři nejlepší soutěžící, v kategorii Senior, kde se objevil hojný počet duetů, tři nejlepší čísla.
K jejich vyhlášení ovšem mohlo dojít až po opětovné prezentaci všech soutěžících. Všechna soutěžní vystoupení byla opět na velmi vysoké úrovni, i když na soutěžících byla vidět mírná únava a nervozita, na které se podepsal celý mimořádně náročný soutěžní den.
Během přestávky galavečera bylo konečně rozhodnuto o laureátech soutěže. Všichni kandidáti zase nervózně pošlapovali po jevišti a dvacetiminutová přestávka pro ně byla nekonečná. Nakonec se opona otevřela naposledy a porota přišla vyhlásit výsledky.

Porota

Jako první přišla na řadu kategorie Junior. Zde se na 3. místě umístila studentka z Taneční konzervatoře hl. m. Prahy Kateřina Plachá, která vystoupila ve finále s variací z baletu Korzár. Poté porota udělila 2. místo, které získala také studentka z Taneční konzervatoře hl. m. Prahy Zuzana Příhodová , která vystoupila ve finále s variací z neoklasického baletu Suita v bílém.
Přišlo to nejdůležitější pro soutěžící v kategorii Junior. A porota udělila 1. místo v kategorii opět dívce, ale tentokrát studentce z Taneční konzervatoře Brno Nikole Šmahelové , která zvítězila s variací Medory z baletu Korzár. „Vůbec jsem to nečekala, vždycky jsem si přála vyhrát soutěž!“ svěřovala se šťastná Nikola, kterou vzhledem k tomu, že se jednalo o první velký úspěch brněnské konzervatoře po několika sezónách, po návratu do Brna čekalo nadšené přivítání od všech pedagogů a gratulace zveřejněná na oficiální stránce školy.
V kategorii Senior porota udělila ceny takto: Přišlo velké překvapení, protože 3. místo bylo uděleno hned dvěma dvojicím, a tím bylo jasné, že se vlastně umístí všechny soutěžní dvojice. O 3. místo se tedy podělili členové Moravského divadla Olomouc Jan Seitl a Andrea Hrbková společně s párem, který tvořili Aya Shinoda a Mikina Kawamura. Na 2. místě v kategorii Senior se umístili sólisté z Národního divadla v Praze Karel Audy a Edita Raušerová, kteří sklízeli úspěchy již na loňské soutěži v Brně (tehdy však v klasickém pas de deux Diana a Acteon), s moderním duetem Deja vu od Petra Zusky. Toto vystoupení diváky velmi pobavilo, protože Karel Audy si zde v poslední části vyměnil roli s Editou Raušerovou a tančil na špičkách. Úspěšné číslo je nyní nově na repertoáru Národního divadla jako součást komponovaného večera Svěcení jara.

1. místo v kategorii Senior tedy získali členové z Národního divadla v Praze Adam Zvonař a Radka Příhodová , kteří zvítězili s moderním duetem I´m Waiting v choreografii Zuzany Šimákové a s neoklasickým duetem z baletu Suita v bílém.
Večer, a tím i celý náročný, emotivní a intenzivní den zakončili držitelé první ceny s posledním, triumfálním opakováním svého soutěžního čísla. Za nimi se naposledy zavřela opona a jak soutěž II. Grand Prix Award, tak festival Ballet Days Olomouc 2010 byl u konce. Než se po divácích rozjeli domů i všichni soutěžící, proběhlo ještě poslední loučení a fotografování na jevišti pro pozdější vzpomínky na vydařený večer. Zase za rok v Olomouci!

Denisa Šmídová

Fotografie: Tereza Hrubá

Kateřina Plachá