9.2.2009

Klenot klasického baletu zazáří v Národním divadle

Událostí sezóny baletu Národního divadla v Praze je letos bezpochyby uvedení nové verze Labutího jezera ve dnech 12. a 13. února v historické budově. Nejznámější a nejoblíbenější klasický balet připravuje se souborem choreograf, režisér a umělecký šéf Finského národního baletu Kenneth Greve.

Labutí jezero si získalo proslulost díky nesmrtelné hudbě Petra Iljiče Čajkovského a jeho nejznámější choreografii Lva Ivanova a Mariuse Petipy, která měla premiéru v roce 1895 v Mariinském divadle v Petrohradě. Národní divadlo nyní uvede jedenáctou verzi pohádky o krásné princezně Odettě, kterou zlý kníže Rotbart proměnil v labuť a o nešťastném princi, který zapomene na svou přísahu. Nahradí tak více než dvanáct let uváděnou inscenaci choreografů Ericha Waltera, Růženy Mazalové a Vlastimila Harapese. „Předchozí verze by se mohla hrát dál,“ řekl šéf baletu ND Petr Zuska, „avšak velké repertoárové stálice jako Labutí jezero nebo Louskáček by neměly opomíjet vývoj divadla, aniž by byla zavržena tradice.“ Petr Zuska proto oslovil Kennetha Greveho, který jeho představy naplňoval. Nové nastudování tohoto choreografa vychází z původní petipovsko-ivanovské verze, ale zároveň se snaží vytvořit režijní tvar odpovídající vývoji klasického tance i divadla moderní doby.
Více prozradila primabalerína Zuzana Susová: „Stěžejní pas de deux v druhém a třetím jednání jsou nastudována tradičně. Čtvrté jednání postavil choreograf prakticky celé jinak. Choreografický jazyk se projevuje především v jeho režijním záměru, chce po nás nejen technickou zdatnost, ale také abychom divákovi sdělili, co hrajeme, a udrželi linii vyprávění.“ Jiří Kodym, sólista baletu, pokračuje: „Líbí se mi, že Kenneth Greve posunul děj do civilnější podoby. Postava Prince je technicky velmi náročná a je mi příjemné, že je zde větší prostor pro herecké ztvárnění role.“
Snahou inscenačního týmu je přiblížit se původní literárně-hudební předloze, psychologii postav, zvláštnímu charakteru a symbolice tohoto velkého díla. Hlavní postavy proto nejsou jen dvě, princezna Odetta a princ Siegfried, ale důležitou roli má i přítel prince Benno a kníže Rotbart, který je nejen čarodějem, ale také snoubencem královny. „V předchozí verzi byla role Rotbarta spíše chodící, ale teď je mnohem více taneční. Ve třetím jednání mám dokonce nejtěžší variaci z celého baletu. Myslím si, že pokud bude provedení role dobré, bude mít u diváků úspěch,“ podotkl první sólista baletu Alexandre Katsapov, který Rotbarta ztvárňuje. Inscenaci připravuje s Kennethem Grevem scénografka a návrhářka kostýmů Karin Betz. Scénografie je čistá a střídmá, kombinuje romantické prvky s moderním designem. Kostýmy mají být velmi efektní, baleríny jsou celé pošité opravdovým peřím a úplně vodorovné.
Ve dvojroli Odetty/Odilie se představí Zuzana Susová a Nikola Márová, prince Siegfrieda ztvární Jiří Kodym a Michal Štípa. Proradného Rotbarta zatančí Alexandre Katsapov a Richard Kročil, přítele prince Karel Audy a Jiří Waňka.
Nové Labutí jezero studuje baletní soubor již od června, ale poslední měsíc zkouší s choreografem velmi intenzivně. Kenneth Greve býval vynikajícím tanečníkem, proto všechny baletní prvky a variace nejdřív tanečníkům ukazoval, než je chtěl od nich předvést, ať to byly zvedačky, piruety nebo skoky. „Spolupráce s Kennethem je náročná především po technické stránce, ale na druhou stranu je velmi příjemná. Je vidět, že choreografii stavěl přímo na nás, aby se nám dobře tančilo,“ popisuje Zuzana. „Má mnoho zkušeností, které nám na zkouškách předával, ale pracuje jiným způsobem, než jsme zvyklí. Bylo to pro mě přínosné,“ doplňuje primabalerína Nikola Márová, „Moc mi při nastudování role pomohl. Potěšilo mě, že mi nabídl hostování v roli Odetty ve svém souboru, což je úžasné.“

Přípravy inscenace nyní už opravdu vrcholí a každý den probíhají zkoušky na jevišti, kdy se den po dni střídají obě obsazení. Od minulého týdne se zkouší i s orchestrem, od pátku také v kostýmech a s celou jevištní výpravou. Sólisté i sbor zvládají své role s jistotou, zbývá jen doladit prostorovou orientaci na jevišti s kulisami a dokončení technických detailů scény, aby všechno fungovalo.
Za několik dní předvede baletní soubor ND své umění v nejkrásnějším klasickém baletu. „Je to pro mne nejnáročnější premiéra, kterou budu tančit,“ svěřila se Nikola. „Přeju si, aby byla už za mnou a všechno dobře dopadlo. Jsem zvědavá, co řeknou diváci a kritici tak odlišnému nastudovaní klasického díla jako je Labutí jezero.“

Lenka Trubačová

<<   >>
  •