7.1.2010

Listopadový Festival tanečních filmů ve Světozoru

Poprvé se uskutečnil v pražském kině Světozor Festival tanečních filmů. Ve třech dnech, 13.–15. listopadu 2009, mohli diváci a milovníci současného tance vychutnávat ryzí choreografický rukopis několika evropsky hodnotných souborů. Nedávná smrt Piny Bausch, významné německé choreografky a režisérky, byla více méně impulsem k této výjimečné akci.

Režisérka Anne Linselová vytvořila v roce 2006 filmový dokument o práci a zcela originálním pohybovém stylu Piny Bausch a jejím souboru Tanztheater Wuppertal. O několik let mladší snímek Auf der Suche nach Tanz – das anders Theater der Pina Bausch (Hledání tance – jiné divadlo Piny Bausch) v režii Patricie Corboudové se rovněž velmi autenticky dotýká tvůrčí práce choreografky a členů jejího souboru, kteří byli někdy více herci a někdy více tanečníky.
V zahájení festivalu 13. listopadu 2009 byla tato filmová vzpomínka na německou choreografku a hommage výjimečného díla zvláště důležitá.

Přednáška Norberta Servose, autora knihy Pina Bausch z roku 2008, byla sice hodně teoretická, a chvílemi i s nádechem přehnaného patosu, ale doplnila data i fakta o díle i autorce. Veselejší i bezprostřední bylo setkání českého tanečníka Jana Minaříka, který byl téměř taneční ikonou Wuppertalského souboru a velmi blízkým spolupracovníkem Piny Bausch, s novinářem Vladimírem Hulcem.
Jan Minařík byl spontánní, nezmínil se sice zcela srozumitelně o podstatě vzniku představení, na jehož scénáři se téměř vždy tanečníci podíleli, ale jeho vzpomínka na choreografku Pinu Bausch byla velmi autentická a humorná.

Ve spolupráci s Goethe Institutem v Praze a Německým tanečním archivem v Kolíně nad Rýnem byla 14. 11. 2009 uspořádána přehlídka dalších krátkometrážních tanečních filmů pod souhrnným názvem Dancin´ Germany. Za zmínku stojí zajímavý pohled na práci Williama Forsytha, Meg Stuarta, opět Pinu Bausch nebo Marciu Haydée.
Ve stejném večeru se promítal již známý snímek britské legendární skupiny DV8 Enter Achilles z roku 1995 v režii Clary Van Goolové. Problematika zcela vyhraněně mužská o síle a přesile, o kamarádství, ale i ješitnosti, o specifickém až sarkastickém humoru z pera Lloyda Newsona a jeho vynikajících interpretů.Ve stejném promítacím čase jsme viděli zcela krátké a více výtvarně zajímavé pohledy na tanec ve vzdálených kulturách Dance for Camera – od klasiků po experimenty, sestávající z některých filmů přehlídky Dance Screen on Tour, která se konala v letech 2005 a 2006 ve Vídni.

Večer 15. 11. 2009 byl celý věnován Wimu Vandekeybusovi a belgické skupině Ultima Vez. (Nejen) odborníci znají také z pražských početných hostování této svérázné skupiny originální a často agresivní výrazný projev a vynikající technické výkony jejích členů. První snímek, Body, body on the Wall, byl v režii Wima Vandekeybuse i výtvarníka a choreografa Jana Fabra. Druhý film Blush v režii Wima Vandekeybuse z roku 2005 je ostrým záběrem do nitra tohoto drsného autentického tvůrce.

Sice krátký, ale významný první ročník nového festivalu věnovaného tanečním filmům, které jinde v Evropě mají již živou tradici, se uskutečnil díky Janě Návratové, a především Martě Lajnerové jako ředitelce festivalu, která žije v současné době v Německu.

Marcela Benoniová

<<   >>
  •