24.11.2009

Oidipús Rex ve Strašnicích

Již druhou sezónu se na prknech Strašnického divadla hraje jedno z nejslavnějších antických dramat, Sofoklův Oidipús Rex. Tuto tragédii o lidské vůli vzdorovat dávno vyřčené sudbě, o uvědomění si viny a přijetí trestu režíruje herec Národního divadla a režisér Jan Novotný, jenž se režíjní taktovky chopil i u dalších inscenací mladé strašnické scény (Faust, Škola pro ženy). Hlavní postavu osudem stíhaného krále ztvárnil Jiří Racek, v dalších rolích se představují Eva Režnarová jako královna Iokasté, Jan Skopeček coby slepý věštec Teiresiás a Milan Stehlík v roli Oidipova švagra Kréonta. Chór se ztenčil do jediné postavy – muže z lidu v podání Kryštofa Nohýnka, poslem a dřívějším královým pěstounem je pak Martin Davídek.
Zajímavostí pro taneční publikum je potom obsazení sólistky baletu Národního divadla Ivanny Illyenko do role baletky Xoreuptie, kterou původní dramatický text nezná a jež v Novotného pojetí rámuje celou inscenaci. Tuto postavu mi režisér popsal jako symbol dvou protikladů, života a smrti – v prologu jsme svědky toho, jak taneční představení pořádané v morem stižených Thébách za účasti samotného vládce je náhle uťato, když Xoreuptia přímo na jevišti umírá na mor, načež se začíná odvíjet pátrání po tom, kdo za zhoubou seslanou na město vlastně stojí. Tatáž postava potom v epilogu vyprovází zlomeného a oslepeného Oidipa na jeho cestě do vyhnanství verši z biblického Kázání na hoře.

Na to, jak toto spojení antického dramatu a tance vlastně vzniklo, jsem se zeptal její představitelky Ivanny Illyenko: „Režisér Honza Novotný mě oslovil s tím, že má představu o začlenění baletního sóla do své inscenace, nevěděl ale, na kterého choreografa se obrátit.
Výsledkem byla spolupráce s Hanou Turečkovou, choreografkou a demisólistkou baletu Národního divadla (z jejích choreografií uvedených v nedávné době jmenujme Los Sueños nebo Zpovědi beze slov a White is Colour of Sorrow, poslední dvě jmenované v rámci absolventského představení na jevišti Stavovského divadla v květnu letošního roku). Choreografie pro strašnickou inscenaci Oidipa na hudbu Richarda Wagnera potom nabývala podoby na sále baletu Národního divadla u Svaté Anny, kde byla režisérovi také představena.
A jak hodnotí vzniklou spolupráci Jan Novotný?
Vycházel jsem z toho, že bych soubor rád doplnil tím, co z něj cítím a jak v případě Oidipa, tak ve Strašnickém divadle obecně, se nám zatím daří v tom, že později příchozí kolegové téměř automaticky zapadají do stylu myšlení Strašnického divadla.“ (Citace a další informace na http://www.strasnickedivadlo.cz/.)

Sofoklés
Oidipús rex
Hrají: Jiří Racek, Eva Režnarová, Milan Stehlík, Jan Skopeček, Kryštof Nohýnek, Martin Davídek, Ivanna Illyenko. Překlad: Jaroslav Pokorný. Choreografie: Hana Turečková. Kostýmy: Kateřina Hájková. Scéna: Milan David. Technická spolupráce: Jakub Nagaj. Asistent režie: Vojtěch Štěpánek. Režie: Jan Novotný.

Tomáš Valníček
Foto (2): Viktor Kronbauer

<<   >>