31.3.2010

Othellova vášeň pohltí Národní divadlo

Nový balet Youriho Vàmose Othello bude mít světovou premiéru 1. a 2. dubna 2010 v historické budově Národního divadla v Praze. Autorem strohé, surrealistické scény a nevšedních kostýmů je Pet Halekej. S Vàmosem spolupracoval již v minulosti, například na baletech Spartakus nebo Andersenův svět v Deutsche Oper am Rhein.
Zajímavé je, že německý choreograf maďarského původu si vybral jako hudební doprovod dílo českého skladatele Leoše Janáčka. „Hudba k baletu je složená z různých Janáčkových skladeb, z nichž mi právě symfonická suita Taras Bulba dala ten rozhodující impulz,“ řekl inscenátor. „Janáčkova hudba je plná neustále se měnících citů přecházejících z extrému do extrému. V této skladbě je láska k synovi a ženě, tvrdost i něha, extrém a bohatost citů, které jsem pro Shakespearův text hledal a u Janáčka jsem je našel.“

Zuzana Susová a Richard Kročil, foto Roman Sejkot

Světoznámý tvůrce Youri Vàmos, označovaný jako „nejlepší choreografický vypravěč současnosti“, uvedl na českých jevištích již populární převzaté inscenace jako Louskáček – Vánoční příběh, Romeo a Julie, Spící krasavice – Poslední dcera cara a Coppélie z Montmartru. Balet Othello, který vytvořil speciálně pro tanečníky Národního divadla, je inspirovaný známou Shakespearovskou tragédií. Drama žárlivosti je o mouřenínském generálovi Othellovi, kterého nenávidí ctižádostivý důstojník Jago, protože se mu nedostalo povýšení. Místo něj se náměstkem stává přítel Othella Cassio. Othello připlouvá na ostrov Kypr jako vůdce výpravy proti Turkům a setkává se tam se svojí láskou Desdemonou, oba se však stávají obětí Jagovy intriky. Ten nastraží na Desdemonu léčku, aby vzbudil u Othella žárlivost. Tragedie vrcholí uškrcením nevinné oběti Desdemony žárlivým manželem.

Zuzana Susová a Richard Kročil, foto Pavel Hejný

Baletní drama Youriho Vámose vychází z dramaturgického základu příběhu, ale pro jeho interpretaci jsou důležité především emoce, pocity a chování jednotlivých postav. Stejně jako Shakespeare ukazuje, že nedorozumění, vztahovačnost, zaslepenost, nedůvěra a podezíravost dokáží zničit ušlechtilost i lásku a dovedou člověka až k vraždě. „Shakespearova dramata jsou dokonalá, ale já dělám balet. Právě tam, kde řeč dál nemůže, nastupuje tanec jako ideální vyjadřovací prostředek. Některé scény, které jsou u mluvených monologů velmi krátké, jsou u mě dlouhé a opačně, některé dokonce vynechávám,“ vysvětluje inscenátor. Saša Katsapov, který představuje Roderiga, dodává: „To, co se odehrává na jevišti, je Shakespearův symbolismus. Nejde tady vyloženě o vykreslení postav a intrik od začátku do konce, jako je tomu v literárním díle. V tomto baletu jde především o zobrazení charakterů, například Cassio je dobrák, Jago je zákeřný zloduch, Othello je žárlivec a chlapák.“

Balet Othello uvede Národní divadlo ve své historii již po několikáté. Poprvé byl nastudován v roce 1959 Jiřím Němečkem, hudbu a libreto napsal Jan Hanuš. Ve složitém dramatu skládajícího se ze čtyř jednání a sedmi obrazů se v hlavích rolích představili Viktor Malcev, Olga Skálová, Miroslav Kůra a Růžena Mazalová. Zajímavým zpracováním othellovského tématu na jevišti Národního divadla byla Maurova pavana od José Limona (na hudbu H. Purcella), která byla součástí komponovaného představení Amerikána a měla premiéru v roce 1995. V choreografii tančili Luboš Hajn, Helena Jandová, Jaroslav Slavický, Nelly Danko a další.
V novém zpracování ztvární hlavní roli Othella Richard Kročil, Michal Štípa a Jiří Kodym, jeho proradného nepřítele Jaga Viktor Konvalinka a Karel Audy. Nešťastného Roderiga zatančí Alexandre Katsapov a Petr Strnad. V roli milující a něžné Desdemony se představí Zuzana Susová, Klára Kutilová a Nikola Márová. „Desdemona je zajímavá a dramatická role. Touží po vášni, po lásce se vším všudy. Přestože je dobrá a čistá, díky nedopatření a lsti Jaga přijde o život,“ vypráví primabalerína Zuzana Susová. Jejím partnerem v tomto baletu je Richard Kročil. Milostný pár spolu tvoří poprvé: „Jsem rád, že konečně ze Zuzkou tančím. Myslím si, že v charakterních rolích máme společné cítění. Pohyby nám společně plynou a máme stejný taneční prožitek. V duetech se skvěle doplňujeme, zvláště poslední scénu, kdy Zuzku škrtím, si skvěle užíváme. Jsem moc rád, že si tak rozumíme a že nám to spolu takhle vychází.“

Alexandre Katsapov, foto Hana Smejkalová

Baletní drama Othello studuje soubor Národního divadla již od ledna. Kromě Youriho Vàmose zkouší s tanečníky také jeho asistenti Joyce Cuoco, Alexej Afanassiev a Veronika Iblová, kteří jsou stejně důslední jako choreograf. Youri Vàmos býval předním prvním sólistou, proto tanečníkům předvádí jednotlivé variace a prvky, jak je od nich technicky a výrazově požaduje. Tanečníci popisují spolupráci s ním jako velmi přínosnou. „Je to jiný druh práce, než jaký známe, s takovou metodou jsem se ještě nesetkala,“ popisuje Zuzana Susová, „Jako choreograf má přesnou představu o svém baletu, jak choreografickou, tak hereckou, s jakým pocitem bychom měli na jeviště jít. Myslím, že je správné, že je náročný a že výsledný efekt bude vidět.“ Richard Kročil pokračuje: „Je to moje první spolupráce s Yourim. Nejdříve jsem se musel do jeho stylu dostat. Choreografii s námi stavěl tak, že nás naformoval do určitých póz, aby viděl výsledný obrazec. Potom jsme se snažili vložit variace do hudby, aby nám to sedělo. Čím déle se zkoušelo, tím to bylo lepší. Zatím se Youri tváří, že je nadšený, tak doufám, že splňujeme jeho očekávání.“ Viktor Konvalinka doplňuje: „Pro nás tanečníky je nezvyklé, že choreograf požaduje, abychom hráli hlavně na diváka, když máme duet, abychom se nedívali na sebe, ale jen na publikum, chce tak na diváka přenést co nejvíce emocí. Ale pro mě by bylo přirozenější dívat se na toho, s kým hraji.“

Na zkoušce a na scéně - foto Hana Smejkalová

Přípravy inscenace nyní vrcholí a každý den probíhají zkoušky na jevišti, kdy se den po dni střídají dvě obsazení. Od minulého týdne se zkouší s orchestrem a od čtvrtka s kostýmy a s celou jevištní výpravou. Zkoušky na scéně divadla se od těch na sále velmi liší. „Na jevišti je jiný, kompaktnější prostor. Jsme omezení kulisami a světly, proto je to méně pohodlné,“ vystihuje Saša Katsapov, „Také kostýmy to někdy ovlivňují. V Othellovi tančíme v kabátech, které jsou těžké a dlouhé, takže se v nich špatně točí a různě se na ně šlape.“ Do premiéry zbývá jen doladit detaily kostýmů a scény, aby bylo vše dokonalé.
Ve čtvrtek a v pátek předvede baletní soubor své umění v Shakespearovském tanečním dramatu. Premiéru s napětím očekávají nejen diváci, ale i tanečníci. „Na tuto premiéru se opravdu těším. Líbí se mi celkové pojetí Othella, krásná hudba, kostýmy a výprava,“ svěřil se Richard, „Cítím, že do své role dávám něco ze sebe. Premiéru budu tančit s tím, že si to užiju.“

Foto ze zkoušky Hana Smejkalová

Lenka Trubačová

<<   >>