21.12.2010

Poznámka k Sunyatě Kateřiny Stupecké

V říjnu tohoto roku představila v divadle Ponec svoji novou choreografii Sunyata (s podtitulem Plodná prázdnota) mladá autorka Kateřina Stupecká, poslední laureátka Ceny Sazky za objev v tanci. Tuto cenu získala za své sólo Da Capo, se kterým taktéž vyhrála i choreografickou soutěž Cenu Jarmily Jeřábkové. Jelikož společnost Sazka přestala podporovat taneční umění a Cena Sazky již bohužel neexistuje, stala se absolventka Duncan Centra Kateřina Stupecká posledním tvůrcem, který obdržel poměrně velkou částku na vytvoření nového díla.
Když má choreograf dostatek peněz, nemusí se při tvorbě ohlížet tolik na rozpočet. Naopak má jistotu, díky které může uvolněněji tvořit. Tím byla Cena Sazky velmi významná. Pro Kateřinu Stupeckou to byl velký posun vpřed a zároveň výzva. Inspirovala se knihou Thomase Moorea Temné noci duše a vytvořila celovečerní choreografii pro čtyři tanečníky vyjadřující onu „plodnou prázdnotu“.
Je jasné, že pro takto mladou autorku, která byla oceněna za své sólo kratšího rozsahu, ušité jí samé na tělo, bude největším přínosem právě práce na tomto novém kuse. Je to velké sousto, se kterým Stupecká poctivě bojovala a zkušenosti, které touto prací získala, jsou tím nejpodstatnějším. To, že celé dění na jevišti, oddělené od diváků jakousi hedvábnou a průsvitnou látkou, nepřesáhne první řadu a zůstává jaksi odcizeno nebo že pohybový materiál, který tak dobře působil v sóle Stupecké, nemá zde tak průrazný a zajímavý charakter, jen potvrzuje, že v tomto případě byla cesta důležitější než cíl. Je třeba doufat, že získané zkušenosti bude moci Stupecká zúročit ve svém dalším díle, kde zkombinuje to nejlepší ze svého sóla i z této „dlouhometrážní“ zkušenosti a výsledkem třeba bude i taneční událost.

Kristina Durczaková

Psáno z premiéry 4. 10. 2010, divadlo Ponec.

<<   >>