17.2.2008

Příprava nové premiéry v baletu ND
Ivanna Illyenko jako Sylfida. Foto: Diana Zehetner

Přípravy baletu La Sylphide/Napoli vrcholí. První a druhá premiéra nového romantického baletu se uskuteční v Národním divadle v Praze 21. a 22. února. Inscenace je spojením dějového baletu La Sylphide a třetího jednání baletu Napoli.
Bournovillova choreografie La Sylphide měla premiéru roku 1836 v Královském dánském baletu. Geniálně pojatý příběh o lásce víly Sylfidy ke skotskému mladíkovi Jamesovi slavil v Kodani velký úspěch. Přestože jde o typické dílo romantického období, zásluhou stále závažného tématu, kterým je nemožnost volby v životě, má nadčasovou přitažlivost. Národní divadlo bude mít tento balet na repertoáru podruhé ve své historii. V roce 1987 byl v Praze nastudován pod vedením pařížského choreografa Lacotta, který ho vytvořil pro Pařížskou operu. Národní divadlo ho nyní uvede v originální verzi Bournovilla stejně jako třetí dějství Napoli v druhé části večera. Napoli je Bournovillův nejznámější balet, který je kombinací klasického a italského lidového tance.
Diváci budou mít možnost poznat jedinečnou dánskou taneční techniku, která je nová také pro tanečníky. „Tato technika je od základů jiná než ruská taneční škola, na kterou jsme zvyklí. Dánská je velmi náročná především svou skokovou technikou. Jsme ale rádi, že si ji můžeme vyzkoušet,“ uvedla Nikola Márová. Inscenaci se souborem studuje umělecký šéf Královského dánského baletu se svými asistenty. Frank Andersen podotýká: „Pracovat s tímto souborem je pro mne potěšením. Mohu říct, že přístup tanečníků k učení se novému stylu i novým baletům, mi působí nesmírnou radost.“
Roli vzdušné víly ztvární Nikola Márová, Adéla Pollertová, Ivanna Illyenko a Marta Drastíková. Roli Jamese zatančí Richard Kročil, Alexandre Katsapov, Michal Štípa a Matěj Urban. Jako čarodějnice Madge, která zaviní smrt Sylfidy, se představí Michaela Černá, Nelly Danko a Igor Žukov, asistenti choreografie tohoto baletu.
Pozornost na zkouškách je věnována především prvním dvěma obsazením Nikole Márové a Richardu Kročilovi, Adéle Pollertové a Alexandru Katsapovovi. Nový balet se studuje na sále šest dní v týdnu, osm hodin denně. Pokud se v jednom sále zkouší La Sylphide, v druhém tanečníci pilně nacvičují Napoli. Podívejme se na jednu takovou zkoušku, která proběhla minulý týden.
V sále Jiřího Kyliána zkouší Nikola Márová s Richardem Kročilem. Protože je choreograf Frank Andersen zrovna na dva dny doma v Dánsku, nacvičuje s nimi asistentka choreografie Marie Hybešová, zkouška má uvolněnější atmosféru. Na sále předvádí Nikola Márová s Richardem Kročilem rozverný duet ze začátku druhého jednání. Sylfida v něm naláká Jamese do lesa a ukazuje mu svůj domov. U obou sólistů můžeme vidět technicky přesně zatančené variace a lehké skoky. Marie Hybešová vždy komentuje odtančenou scénu, občas poopraví některé gesto či taneční prvek. Přestože by to nikdo na výkonu Nikoly Márové nepoznal, pro zablokování páteře musí pro ni zkouška předčasně skončit (druhý den již opět trénuje).
V druhém sále mezitím probíhá zkouška pas de six a tarantely z  Napoli. Jednotlivé variace tančí sólisté spolu se sborem. Asistentka choreografie Eva Kloborg z Dánského královského baletu tanečníky bedlivě pozoruje. Každou chvíli tanec zastavuje, tanečníkům spolu s Igorem Žukovem předvádí krokové variace, jak by měly správně vypadat. Zkouší se pak znovu a znovu, než začne pauza na oběd.
Po týdnu nácviku je příprava nového baletu už o mnoho dál. Zkoušky se nezastavují tak často, pilují se detaily, především herecké ztvárnění se stále zdokonaluje. Na jevišti divadla se již zkouší s orchestrem a také v kostýmech. „Jevištní zkoušky se od těch na sále velmi liší. Kulisy hodně zmenší jeviště, proto je třeba všechno nacvičit, kolik kroků mohu udělat, aby mi to vyšlo. Když už je scéna nasvícená a máme na sobě kostýmy, je to úplně jiný pocit. Také prostorová orientace je jiná,“ vysvětluje Nikola Márová.
Obě první obsazení jsou dobře ztančená. Zatímco Alexandre Katsapov s Adélou Pollertovou jsou tanečními partnery už dlouho, Nikola Márová a Richard Kročil, nový sólista baletu ND Praha, se spolu setkávají poprvé. Nový sólista souboru dodává. „Na spolupráci s Nikolou jsme se velmi těšil, ale nejsme partneři v páru, protože v tomto baletu každý tančí sám, jedná se především o oční kontakt a pantomimu. S Nikolou jsme si stylově a postavou podobní, myslím si proto, že nám to spolu půjde dobře. Na premiéru se moc těším a zároveň jsem trochu nervózní, protože je to moje první oficiální premiéra v Národním divadle v Praze.“
Již za několik dní budou mít diváci příležitost vidět po několika letech velký klasický balet s nadčasovým příběhem, s ojedinělou taneční technikou a s vynikajícím hlavním obsazením.

Autor: Lenka Trubačová

<<   >>