21.10.2010

Sonia Goméz – „Zážitky s cizincem”, večer festivalu 4 + 4 dny v pohybu v divadle Archa

Festival 4 + 4 dny v pohybu má již v kulturním programu každého podzimu své pevné místo, letos se jedná již o 15. ročník tohoto festivalu současného umění, který se se svými projekty dostává do povědomí stále širšího okruhu diváků. Snaží se vždy přicházet s novým prostorem, který návštěvníkům představuje, seznamuje ho s jeho historií a osudem, nabízí jiný pohled. V minulosti to byla například budova bývalého Federálního shromáždění, čistička odpadních vod v Bubenči, opuštěné tovární haly ČKD v Karlíně. Letos si za Místo činu” organizátoři (4) festivalu zvolili prostor v samém centru Prahy bývalé Ústředí lidové umělecké výroby (ÚLUV) na Národní třídě. Konají se zde organizované prohlídky, procházky městem vedené různými osobnostmi (Cílek, Švácha, Žižková, Lukeš), módní přehlídky, site specific projekty a večírky. Pro pohybová a taneční představení volí festival tradiční místa – La Fabrika, STUDIO ALT@ HALA 30 a divadlo Archa.

Právě v divadle Archa vystoupila ve středu večer se svým projektem Zážitky s cizincem katalánská tanečnice a performerka Sonia Goméz. Z popisu k představení se divák dozvídá, že pražská část projektu vznikla v rámci rezidence v Meetfactory, takže bude asi nejen pro něj, ale také pro účinkující středečního večera překvapení, “jak sociálně-kreativní experiment dopadne, jaké zážitky vyvolá”. A jak se celý večer vyvíjel?

Od okamžiku, kdy se diváci usadili a dostali informace o další večerní akci festivalu, se celý sál zahalil do tmy, na zadní stěnu sálu byl dataprojektorem promítnut email od účinkujícího – neherce muže–cizince – tanečnici a poté byly jedinými vjemy hlasy obou protagonistů, kteří spolu vedli rozhovor na různá témata. Ten byl vystřídán vtipným spotem o tom, jak je možné „plýtvat časem”, následovala opět sekce rozhovoru ve tmě. Celá první část trvala kolem dvaceti minut, ve kterých bylo možné ztratit pozornost, zájem, očekávání. Drobnou nevýhodou představení byl také fakt, že vše, co bylo řečeno či napsáno v promítaných částech, bylo v anglickém jazyce. Ano, je možné považovat tento jazyk za jakýsi globální komunikační prostředek, kterému rozumí většina populace, přesto se ze tmy ozývaly ještě jiné, i když tiché a tlumené hlasy, které se snažily v rychlosti přeložit svým sousedům, o čem je řeč.

V další části zatančila Sonia Goméz oblečená do lesklého zlatého topu, černých kalhotek a bot s vysokými podpatky divákům i “cizinci” krátké sólo. Na něj navazovaly další rozhovory, malý a ozvláštňující experiment natáčení detailních reakcí na vzájemné dotyky obou aktérů na videokameru (tahání za ucho, zarývání nehtu do prstu, šimrání, hlazení atd.), které byly divákům v zápětí přehrány, a krátké sólo muže–cizince. Poté se koncepce představení změnila v konferenci, kde Sonia Goméz promluvila o svém projektu Zážitky s cizincem, představila katalog svých služeb a pustila dvě videa ze svých akcí. Následoval prostor pro dotazy jako na klasické tiskové konferenci a tím celá akce poněkud „neohraničeně” skončila.

Je možné, že divák očekával něco jiného, něco ucelenějšího, více tance a pohybu, méně tmy a mluveného a psaného slova. Pokud se mu však podařilo oprostit se od všech svých očekávání, odcházel s pocitem, že to bylo zajímavé, a záleží asi na každém, jak dlouho v něm tento pocit zůstane.

Psáno z představení 20. října 2010.

Hana Galiová

<<   >>