17.9.2008

Taneční centrum Praha – prezentace letního workshopu

Ke konci léta proběhl 15. ročník tradičního letního workshopu, který pod hlavičkou Ballet Prague Junior pořádá Taneční centrum Praha. Celkem se akce účastnilo 42 vybraných studentů z 9 zemí světa. Výsledky této ojedinělé stáže mohli diváci zhlédnout 6. září 2008 v divadle ABC, kde se na jevišti prezentovalo nejlepších dvacet velmi slušně tanečně technicky vybavených studentů.

Čtyři choreografové v rámci workhopu vytvořili pro jeho účastníky šest původních choreografií, které mladým tanečníků tu méně, tu více vyhovovaly.

Nejplodnějším autorem byl Američan s českým jménem Jiří Voborský. Jeho dvě dílka Exodus a Jericho, ač pohybově velmi nápaditá, nevybočila, co se dotýká prostorové struktury, za hranice pódiových vystoupení. Zajímavější byla jeho třetí práce Půjdu za tebou, která byla sólem velmi šikovné mladé tanečnice, jejíž jméno však divákům, stejně jako jména ostatních, zůstalo v programu utajeno.

Španělský choreograf Ramón Oller vzal na sebe těžký úkol, převést na jeviště složitost vztahů. Střet generací v choreografii Sladký hřích však byl pro mladé studenty viditelnou neznámou a přes jejich veškerou snahu a taneční kvality se jim nepodařilo podstatu myšlenky opravdu prožít. Takový problém však nebyl v typicky revuální choreografii, která celý program uzavírala. Třpyt a prach maďarského choreografa Attila Egerháziho splnil veškerá očekávání a odhalil přednosti všech zúčastněných tanečníků. A to i při absenci inteligentního svícení vhodného pro tanec, která ovšem byla patrná i u ostatních tanečních děl.

Choreografií, která jednoznačně zanechala nejsilnější zážitek, bylo dílo  Vstup zakázán belgického choreografa Samuela Delvauxe. Autor velmi zajímavým pohybovým slovníkem dobře odhadl možnosti svých svěřenců a objasnil jim i svůj záměr, čímž stavěl na jistotě projevu a koncepčnosti současného tance.

Z pozice nezasvěceného diváka člověk jen velmi těžko odhadne dramaturgický záměr celého představení. Nezbývá, než jen doufat, že čas prověří sílu jednotlivých dílek, stejně jako bude prověřovat taneční schopnosti mladých studentů. A že si TCP pro příště ve snaze o kvalitní jevištní produkci pořídí i profesionálního light designera pro tanec, který tak posune celou, jistě velmi náročnou práci, na opravdu profesionální úroveň.

Zuzana Smugalová

<<   >>
  •