10.11.2010

Tanečníci vítají Svěcení jara potem a bouřlivými emocemi

Ve čtvrtek a pátek 11. a 12. listopadu se uskuteční premiéry nového baletu Národního divadla s výmluvným názvem Svěcení jara. Představení je tvořeno mozaikou děl, jejímž hlavním pojítkem je jejich tvůrce Petr Zuska, umělecký šéf baletu ND. Důležitým aspektem večera je folklór, který se stal hudebním motivem několika choreografií: 1. symfonie D-dur od slavného Gustava Mahlera, Svěcení jara od ruského skladatele Igora Stravinského a duet Lyrická, kde jsou hudebním podkladem rusínské a slovenské balady.

Původně měl být uveden na repertoár divadla jiný balet Amerikana III., večer amerických legendárních choreografů - George Balanchina, Williama Forsytha a Jerome Robbinse. Z finančních důvodů však došlo ke změně. „Vše bylo již domluvené, ale naštěstí nikoli nasmlouvané. Jedinou možností, jak narychlo situaci vyřešit, abychom premiéru zachovali, bylo vytvořit něco jiného z vlastních zdrojů. Musel jsem se rozhodnout do dvou dnů. Vzhledem k tomu, že jsem pár dnů předtím měl premiéru Svěcení jara v Austrálii, ve West Australian Ballet v Perthu, která dopadla velmi dobře, vzal jsem to jako inspiraci. A právě tato choreografie se stala titulní pro celý komponovaný večer,“ řekl Petr Zuska.

1. symfonie D-dur, foto Pavel Hejný

Významný český choreograf, s jehož díly se na jevišti Národního divadla nesetkáváme poprvé, pro tento baletní soubor vytvořil například choreografii Mezi horami, Ways 03 a Les Bras de Mer, které uvedl v rámci různých komponovaných večerů. Je autorem také několika celovečerních baletů, jako Ibbur aneb Pražské mystérium nebo Sólo pro tři, které sklízí úspěchy nejen u českého publika, ale také na zahraničních scénách. Tanečníci Národního divadla jeho osobitý rukopis už znají, přesto je jeho choreografie stále něčím novým překvapují.
"Na Svěcení jara se mi líbí, že je něčím jiné než ostatní Zuskova díla, která znám. navíc Stravinského hudba je geniální a možná i proto tak přitažlivá pro současné posluchače," vypráví Kristýna Němečková.

Balet Národního divadla zkouší nový balet od začátku sezóny, jeho nastudování je velmi náročné. Členové souboru hodnotí spolupráci s Petrem Zuskou velmi pozitivně.
„Je výhodou, když děláme některé variace nebo prvky, že jsme s ním naladěni na stejnou vlnu. Petr obsazuje lidi podle toho, jak se hodí do jednotlivých rolí, jak cítí jeho věci a vzniká tak vzájemná symbióza,“ vystihuje Alexandre Katsapov a Edita Raušerová doplňuje: „Pracuje se mi s ním výborně, snažím se udělat, co mi řekne a většinou je se mnou spokojený. Ale není každý den bez mráčku, teď jsme všichni před premiérou nervózní, jsme unavení a něco nám nejde, jak bychom si přáli. Vždycky to naštěstí dopadne dobře.“

1. symfonie D-dur, Nikola Márová a Michal Štípa, foto Pavel Hejný

Již několik týdnů probíhají také zkoušky na jevišti, většinou se jedou jednotlivé kusy ve stejném pořadí, jak je diváci uvidí na představení. Večer zahájí výpravné neoklasické dílo 1. symfonie D-dur na melodickou hudbu Gustava Mahlera, která měla premiéru v Šanghaji na světové výstavě EXPO 2010. Soubor má tuto choreografii nazkoušenou a nyní ji stačilo jen „oprášit“. „Podmínky v Číně nebyly tak dobré, jako máme tady. Bylo tam málo času na vystavění scény a světel. Nyní je to více vypilované a byly provedeny malé úpravy, některé kroky byly pozměněny,“ popisuje Saša Katsapov.
V této choreografii ztvárňují sólové páry tito tanečníci: Nikola Márová, Michal Štípa, Michaela Wenzelová, Jiří Kodym, Adéla Pollertová, Alexandre Katsapov, Karel Audy a Edita Raušerová. Autorem krásných kostýmů je Roman Šolc, dívky mají delší splývavé šaty v pastelových barvách se třpytkami, mužská část souboru s nimi dokonale ladí, pojetí kostýmů připomíná mistrovství světa v krasobruslení tanečních párů.

Déjà vu, Adéla Pollertová a Alexandre Katsapov, foto Roman Sejkot

Prostřední část večera tvoří tři duety vytvořené pro přední sólisty za účelem jejich prezentace na zahraničních galapředstaveních. Prvním v pořadí je rozverné Déjà vu, s kterým Adéla Pollertová a Saša Katsapov vystupovali na různých světových festivalech a získali s ním mnoho cen. „Tohle koncertní číslo je potěšení tančit, vzniklo jako takový dárek od Petra Zusky před třemi lety, stavěl to přímo na nás a vybíral se mnou i hudbu,“ vypráví Saša, „Petr mě proto požádal, abych nazkoušel duet s druhým obsazením Editou Raušerovou a Karlem Audym.“
„Saša nám moc pomohl, už to máme naučené a doděláváme jen některé nuance,“ pokračuje Edita, „Teď se akorát musíme potýkat s osvětlením na jevišti, které nám tam dělá pěknou paseku. Světla tvoří dva pruhy, po kterých jdeme, hrozně nás oslňují, což je nepříjemné. Po pár zkouškách si člověk ale zvykne.“
„V Déjà vu jsou náročnější místa, kde nám už dochází síly, ale je tam i pomalejší část a při ní se snažíme odpočívat,“ vysvětluje Karel, „Celkově to působí odlehčeně a má to docela zajímavý spád. Nejdříve jdeme s Editou stejnou cestou, ale potom si jakoby zaměníme svoje těla.“ Tanečníci si prohodí nejen své role, ale také kostýmy a baletní variace. Diváci se proto mohou těšit na veselé okamžiky, uvidí například Sašu Katsapova a Karla Audyho tančit na špičkách.

Lyrická, Petr Zuska a Zuzana Susová, foto Roman Sejkot

Okouzlující Déjà vu vystřídá neméně interesantní pas de deux Lyrická. Na hudební podklad rusínských a slovenských písní vytvořil původně Petr Zuska pro sebe a Evu Horákovou tuto choreografii pro pražský Balet Gala, který se konal v roce 2008 v Národním divadle. Nyní tento lyrický duet tančí Petr Zuska se Zuzanou Susovou. Už při první hlavní zkoušce na jevišti působí zcela sehraně, jejich výkon je dokonalý nejen po taneční stránce, ale především je prodchnut emocemi a niterným prožitkem. Vše podtrhuje nevšední pojetí scény, hra se světelnými obdélníky a promítaná obloha. V dalším obsazení tančí Zuzana Šimáková s Viktorem Konvalinkou.

Posledním duetem večera bude Empty Title, který na premiéru studuje Nikola Márová s Michalem Štípou a Magda Matějková s Richardem Kročilem. Pojetí vášnivého tance je u každého páru odlišné. „Dodržovaní choreografie je důležité, ale někdy se dělá kompromis, protože každý potřebuje něco jiného. Když je choreografie utvořená pro více lidí, jako 1. symfonie, je tam vše dané, tanečník se musí přizpůsobit,“ říká Richard Kročil.
Poutavé Empty Title spočívá na dvou hudebních kontrastech – argentinského tanga a melancholické písně Elvise Costella. Střídají se také dynamické a pomalejší části, více to přibližuje Richard: „Začíná to takovým živočišnějším tancem, potom střední část je lyrická a hodně o emocích, v závěru je zase rychlé tango. Celý duet trvá asi deset minut a je obtížný na kondici. Je důležité, aby se to projíždělo pořád v kuse a člověk si zvykl na svižné tempo a fyzickou námahu. Takovýmto krátkým choreografiím se říká rychlá smrt, člověk vyběhne na jeviště, zatančí velmi těžkou choreografii, pak zas odběhne do portálu a tam lapá po dechu.“

Svěcení jara, Klára Jelínková a Alexandre Katsapov, foto Roman Sejkot

Vyvrcholením celého představení je Svěcení jara na strhující hudbu Igora Stravinského. Jde o oslavu lidského života, o dualitu muže a ženy a o animální stránku skrytou v člověku. Stavinskij se inspiroval fantastičnem a pohanským jarním rituálem. V tomto kuse tančí osm sborových párů a vévodí jim jeden sólový, který tvoří Kristýna Němečková s Viktorem Konvalinkou, Klára Jelínková s Alexandrem Katsapovem a ve třetím obsazení Edita Raušerová s Petrem Strnadem.
"Svěcení jara je náročné jak pro sólisty, tak pro sbor. Stravinskij je živel a my za ním nemůžeme zůstat pozadu, musíme taky živlit :-). Není tady důležitý jen fyzický výkon, ale je třeba ukázat i svoje nitro. Tančit v této choreografii je pro mě zážitek a moc si to užívám," vysvětluje pojetí Kristýna.
„Na konci této choreografie se opakuje jedno sólo, kdy si člověk říká, že už vůbec nemůže, opravdu plive krev,“ doplňuje ji Saša, „Celých dvacet pět minut, které Svěcení jara trvá, se musím stoprocentně soustředit. Stravinskij je hodně obtížný na rytmus, doby jsou posunuté, hudba chrlí a hodně akcentuje.“

Svěcení jara, Kristýna Němečková a Viktor Konvalinka, foto Pavel Hejný

Baletní večer Svěcení jara má premiéru teprve před sebou, ale již nyní je z příjemně nervózní atmosféry zkoušek na sále patrné, že se tanečníci věnují naplno všem choreografiím a pokud je to potřeba až do absolutního vyčerpání. Na jevišti si pak členové souboru zvykají na nový prostor, aby se cítili jistě a mohli bravurně ztvárnit své role. Scénická výprava se světly doladí tu správnou náladu. Diváci se mohou těšit na originální představení a nevšední zážitek už zítra!

Lenka Trubačová

<<   >>
  •