26.11.2008

Kontroverzní fauni Oliviera Dubois

18. října 2008 proběhlo v rámci festivalu TANZ IN.BERN kontroverzní taneční představení Faune(s) francouzského tvůrce Oliviera Dubois, což je netypický silnější  tanečník a choreograf, který je jinak například nositelem ceny „Syndicat de la critique“ (2007). V tomto díle se soustředil na čtyři různé interpretace mýtické postavy fauna. Na projektu dále spolupracoval s taneční historičkou Dominique Brun, s divadelní režisérkou Sophie Perez, filmařem Christophe Honoré a hudebníkem Xavierem Boussiron.

Představení zahájil krátký černobílý film Christopha Honoré, který se odehrával ve francouzském městě. Olivier Dubois jako faun deviant pozoroval a ukájel se šmírováním mladých pěkných chlapců – Tanel Derard, Jacob Lyon, Lucas Ruffié a Simon Truxillo, kteří hráli tenis. Již první část představení lehce naťukávala kontroverzní téma voyerů, kterým se ostatní posmívají a zahanbují je, a obchod mezi sledovanými a devianty, jelikož v závěru filmu jeden z chlapců svolí a prodá mu zpocené tričko. Olivier Dubois, ačkoliv není herec, zahrál svojí roli velmi přesvědčivě. Jeho postava vyvolávala ambivaletní pocity, z jedné strany byl „úchylákem“ a z druhé strany byl ve své podstatě chudák. Chlapci působili také opravdově, jako by skutečně v tu chvíli hráli tenis a bavili se tím, jak je někdo pozoruje. Film zbytečně nerozebíral, co nebylo potřeba, ale soustředil se na jednu věc a tu dovedl mistrně vykreslit i s atmosférou ve vztahu těchto lidí. Ačkoliv člověk nerozuměl francouzským rozhovorům, přesně věděl, o co jde.

Poté následovala rekonstrukce veleznámého díla Faunovo odpoledne od Václava Nižinského z roku 1912 s hudbou Clauda Dedussyho, které ve své době vyvolalo obrovský skandál. Dílo pro Oliviera Dubois z velké části zrekonstruovala Dominique Brun. Snaha o hodnověrnou rekonstrukci zde byla, jen nejspíše chyběly dostatečné prostředky. Člověk moc netušil, jestli si choreograf dělá z díla legraci nebo ho bere smrtelně vážně. Olivier Dubois totiž nemá taneční štíhlou postavu jako na dochovaných fotkách Nižinského Fauna, ale je středně vysoký a s velkým břichem a krátkýma nohama, což ve flekatém celotrikotu vypadá vtipně. Nymfy byly též každá jiná a krásy moc nepobraly. Tyto netypické vizuální prvky mírně rušily rekonstrukci Nižinského estetického Fauna. Schválně?

Před třetí částí se Olivier Dubois převlékl přímo na scéně do jakéhosi oblečku„bavorského“ lesníka, tedy vzal si podkolenky, klobouk s pérem, košily a pumpky. Ze zadního horizontu šel dopředu pomalou chůzí a velkým obloukem, při tom ještě občas fouknul do lesnického rohu. Z počátku to znělo jako vábení jelenů a diváci se i zasmáli, ale tento vtipně a lehce laděný výjev se změnil do  obrazu neuvěřitelně zoufalého trpícího zvířete, že by nad ním člověk plakal. Olivier Dubois se Sophie Perez vytvořili tento kontrast postupnou plížící se gradací, kde se zesilovala hudba, zvuk z rohu a Olivier Dubois pomalu měnil výraz v obličeji, brunátněl a plazil se po zemi. Poté vstal jakoby nic, obul si lodičky a zpíval a tancoval ve stylu amerických zpěvaček na koncertech. Diváci nevěděli, jestli se mají smát nebo brečet. Režisérka Sophie Perez vnesla do scény přesné načasování, kdy věděla, co který okamžik s diváky udělá, a pohrávala si s nimi střídáním zobrazování neuvěřitelného zoufalství s lehkým humorem.

Čtrvtá část byla nejzáhadnější, faun jako štvané zvíře na dně. Olivier Dubois si na scéně oblékl dlouhý hnědý kožich, ale co měl pod ním? Najednou se spustila palba, slyšeli jsme výbuchy, vrtulníky, chaos se neustále zvyšoval, byli jsme ve válce, vyvolávalo to strach. Faun stál zády k divákům a klepal se, kožich mu vylétl nahoru, hlavu si do něj schoval, ale nahé tělo už ne. Válka utichla, faun se svlékl a do ticha se položil, přijal a vyrovnal se se svým údělem.

Představení odkrývalo mnoho kontroverzních témat, o kterých je potřeba ve společnosti hovořit. Publikum odcházelo se smíšenými protichůdnými pocity, protože dílo vyvolávalo mnoho otázek a nedořešených odpovědí. Díky spolupráci mezi různými umělci se tento projekt vydařil a zapůsobil na diváka tak, že na něj dlouho nezapomene. Duboisův faun byl postaven na kontrastech: zoufalství a lehký humor, nahota a kostým, ticho a hlasitá hudba, historie a současnost. Minulé bylo konfrontováno s nynějším...

Tereza Babická

Miniinterview s Olivierem Dubois
Olivier Dubois, foto Patric Sagnes

Interview s Olivierem Dubois o jeho interpretaci L´après-midi d´un faune/Faunovo odpoledne, o skandálu a ideji čtyřnásobného fauna.

L´après-midi d´un faune/Faunovo odpoledne platí v dějinách tance za milník. Existuje mnoho reinterpretací a rekonstrukcí. Co vás vedlo k tomu tento kus znovu reprodukovat?
Olivier Dubois:
Dílo není esenciální jen pro tanec, ale i pro umění celkově. Zprostředkovává báseň Mallarmého, hudbu Debussyho a choreografii Nižinského, také znázorňuje spojení různých umění. Člověk netančí znovu Nižinského, ale může se s ním vypořádat a dovolit si provést svou vlastní interpretaci. Přitom se také musí umět vypořádat se silným obrazem pozůstalém po Nižinském. Vymyslet novou rekonstrukci, jak to zvládla udělat ještě Dominique Brun, to dnes již není možné. Je zde precizní notace, která není ale vždy dodržována, bohužel. To je aspekt, který se mi líbí: tančit hodnověrnou a pro mě jako interpreta ohraničenou verzi. Chtěl jsem jí dostat pod kůži, abych z ní mohl být potom osvobozen, abych svojí novou tvorbu postavil mimo jiné na otázce interpretace.

Premiéra L´après-midi d´un faune/Faunovo odpoledne v Paříži v roce 1912 způsobila opravdový skandál. Měl jste se svým faune(s) stejné ambice?
Jistě nemám žádné „ambice“ tohoto druhu. Skandál, který by mohl vyvolat faune(s), mě nezajímá. Udělat něco pro skandál je podle mého názoru nudná motivace a je silně spojena s osobními problémy. Nechoreografuji pro potřebu pozornosti. Dílo je otevřeno pro publikum, kritiku... Jsem tady, abych položil otázky, ne abych otázky zodpověděl. Jinak Nižinského si také nedokážu představit jako vyhledávače skandálu. Kdyby byl takový důvod, nepřežilo by toto dílo dlouho.

Spolupracoval jste s choreografkou a taneční historičkou Dominique Brun, s režisérkou Sophie Perez a filmařem Christophem Honoré, kteří také přispěli k jedinečné vizi fauna. Proč se tohoto fauna  čtyřikrát znásobil?
Aby bylo vidět fauna z jiných úhlů pohledu. Kus se neměl stát ohraničeným choreografickým dědictvím. Dominique Brun je dnešní specialistkou na Fauna. Dílo zná natolik dobře, že se nastudování této role stalo důvěrným činem mezi dílem a mnou. Důležitá byla také spolupráce se Sophií Perez. Chtěl jsem, aby tento kus byl svěřen do rukou režiséra, který respektuje dějiny, ale neděsí se provětrání tohoto monumentu, aby viděl, co by za tím ještě mohlo stát. Nakonec Christophe Honoré. Pro mě bylo důležité, že se i kino účastnilo dobrodružství, protože pro mě je to umění smrtelně-živoucí, vize mezi dvěma světy. A myslím, že faune(s) se nepřetržitě mazlí se smrtí! Ve své vlastní verzi jsem pomýšlel na to, že toto pronásledované zvíře skončí v boji. Mohl by to být Nižinský nebo faun, tedy každý interpret, který se nechá plně svým dílem přijmout.

Co je pro vás odpovídající výzvou a problémem, když interpretujete tak významné dílo historické avantgardy?
Musím rozlišit dvě věci: někteří mají tělesnou potřebu tančit Nižinského, vklouznout do jeho kostýmu, pro jiné je požitek interpretovat tento mistrovský kus. Pro mě je výzva přivádět toto dílo k životu, věnovat se rukopisu, a nakonec nechat zmizet Oliviera Dubois a nechat zjevit fauna. Obtíž leží také v tom, aby zmizel obraz Nižinského a aby se vůbec přivedla k životu nová interpretace. Také tím se stane patrnou modernost L´après-midi d´un faune/Faunova odpoledne.

Interview: Angela Bucher

Text vnikl v rámci semináře na Institutu pro divadelní vědu Univerzity Bern vedený Juliou Wehren. Volný překlad: Tereza Babická

<<   >>