Holandský taneční festival oslavoval 50. výročí Nederlands Dans Theater, které bylo zároveň rozloučením Jiřího Kyliána s kariérou

28. října – 15. listopadu 2009, Den Haag
pro Taneční aktuality.cz připravila Marcela Benoniová

Holland Dance Festival oslavil 50. narozeniny Nizozemského tanečního divadla. Od roku 1959 působí soubor v Den Haagu. Jeho tvůrci byli tehdy choreografové Benjamin Harkarvy, Anna Sokolow, John Butler, Glen Tetley a Hans van Manen. Ve výrazném vývoji avantgardního souboru i svérázné taneční expresi však zanechává nejdominantnější stopu náš, český choreograf, Jiří Kylián. Nastoupil do NDT jako talentovaný choreograf a v roce 1974 již stál vedle Hanse Knilla jako umělecký vedoucí souboru. Ohromná a svobodná šance odrazila tvůrčí talent k nejvyšším uměleckým metám.

Samotný festival se datuje ve stejné etapě, koná se však jednou za dva roky. K jubileu připravil Holland Dance Festival unikátní „sjezd“ všech bývalých tanečníků, choreografů, tvůrců všech uměleckých odvětví.

K údivu všech předvedl však Jiří Kylián jako rezidentní choreograf slavného souboru svou poslední premiéru Mémoires d´oubliettes. Důvodů, proč ukončuje své působení na domovské scéně, je více.

Možná už řekl všechno, co chtěl vyjádřit. Stovka choreografií a projektů zůstává jistě k dispozici. Hostování snad na všech světových scénách napříč světadíly mají tanečníci souboru i Kylián za sebou a je jasné, že se repertoár NDT bude k svému tvůrci neustále vracet. Jeho intenzivnímu působení a práci s tanečníky všech generací nikdy nechyběla velkolepost, lidskost, laskavost a hluboký intelektuální i emocionální náboj.

Opening večer

Opening program složený celkem tradičně ze tří choreografických opusů tří choreografů Kylián – Ligtfool and Léon – Inger pod názvem 50 years of Challenging Dance byl premiérou v honosném stylu za přítomnosti celé královské rodiny včele s královnou Beatrix. Dramaturgický výběr témat jak hudebních, tak i tanečně výrazových veselé slavnostní nálady moc nepřidal.

Všechna díla měla ve společném truchlivou a meditativní náladu, danou i hudebním výběrem. Hudební skladatel, Dirk Haubrich, má velké pochopení pro Kyliánovo autorské poselství Mémoires d´oubliettes. O nezapomenutelných prožitcích, vzpomínkách na zrození, matku, vzrušení, zapomnění, zlobu i vyrovnání s účty, to vše chce Jiří Kylián vyjádřit ve svém posledním díle. Potřebuje uklidit a vyčistit vše tak, aby před ním zůstala čistá nová cesta. Symboly sbírání a hrnutí odpadků vrcholí v apokalyptickém padání stříbřitých plechovek. S hudbou nás doprovází směsice hlasů a autorství je posvěceno v interpretaci Jiřího Kyliána a jeho partnerky Sabiny Kupferbergové na texty Samuela Becketta.

Poněkud sebestředné a formalistní dílo krásných pohybů autorského rukopisu dvojice Paula Ligtfoota a Sol Léonové s názvem Studio 2 pro mladší skupinu NDT II násobila slavná minimalistická skladba Arvo Pärta Tabula Rasa, koncert pro dvoje housle a smyčcový komorní orchestr. Partneři Ligtfoot and Léon, jak již řadu let vystupují, se přes své skromné tvůrčí začátky začínají velmi rozpustile a odvážně etablovat. Možná jim patří blízká budoucnost v NDT, ale rozhodně jejich poslední tvorbě schází vtip, originalita a zásadně emocionální hlubší rozměr. V choreografii Studio 2 si hrají s odrazem zrcadel i v nich se reflektujících pohybů. Krásno ale zapadá do nudného stereotypu.

Dissolve in It, hostujícího choreografa Johanna Ingera, na hudbu Iana Andrewse, Alva Nota a Brackena, v šedé morbidní scéně nás sice nepohltilo do nicoty, ale jako závěr jubilejního představení bylo nemístné. Na zemi jsou roztroušeny kousíčky šedých molitanových útržků. Tanečníci beze smyslu brouzdají, tančí i hrnou šedou plochu kolem sebe a před sebou.

Možná měla být kompozice zajímavého Kyliánova tanečníka, Johanna Ingera, v závěru představení záměrně. Jistě proto, že se v projektu střídají obě taneční skupiny NDT I a NDT II. Ale skutečně celý večer vyšel poněkud až stroze naplano.
Sami tanečníci souboru komentovali celou akci jako průměrnou premiéru, a už vůbec ne vhodnou k půlstoletým oslavám.

Další program festivalu

Holland Dance Festival přivezl snad všechny taneční soubory, choreografy, tanečníky i školní instituce, které kdy co měly do činění od počátků s NDT.

Forsythovská linie byla představena dílem Dany Caspersenové (William Forsythe byl častým hostem v NDT). Daleko však od vrcholného forsythovského eklektismu se Dana Caspersenová snaží o podivné a málo zajímavé divadelní scény.

Present of Past byla přehlídkou komorního vyznání několika významných interpretů různých generací v čele s Gérardem Lemaitrem, který je jakýmsi bardem zakládajícím členem původního souboru. V Divadle Korzo, tedy v náhradním prostoru haagského předměstí, se v původně industriální budově odehrály na dvou rozdílných místech více méně sólové či komorní výstupy starších Kyliánových tanečníků. Bohužel však bez dramaturgické koncepce vyzněl večer jako tak trochu školní představení. Škoda, že bard souboru Gérard Lemaitre, zakládající člen skupiny i donedávna tanečník seniorského NDT III měl jen tři minuty k výstupu. Domnívala jsem se, že právě on, jako vynikající herec i tak trochu kabaretiér potáhne celý vzpomínkový večer Present of Past k radostnému bilancování.

Konzervatoře a Akademie z Den Haagu, Amsterdamu a Rotterdamu předvedly excelentní program s díly Hanse van Manena a Jiřího Kyliána. Dnes již zastaralá neoklasicky vyznívající díla van Manena Visions Fugitives, Monologue, Dialogue a Kammerballett, střídaly fragmenty vynikajících Kyliánových opusů – především  Falling Angels, Wings of Wax, Bella Figura a trochu vždy školního Indigo Rose.

Izraelský choreograf Ohad Naharin, šéf Batsheva Dance Company z Tel Avivu, má téměř domovské právo v Haagském souboru. Neuhasínající talent a svérázná osobnost na poli současného tance předvedl představení Love / Max spolu s choreografkou Sharon Eyalovou. Oharinův Max je však trochu matematickou kompozicí počítání i odpočítávání rytmů, spíše takovou Dalcrozovskou etudou. Tanečníci sice tančí na hudbu, ale do uší jim jsou vysílány zcela jiné signály. Bohužel tančí bez vášně i dynamického nabití, které u nich jindy obdivujeme. Rovněž velmi zajímavá choreografka Sharon Eyalová předvedla zcela studiovou etudu, bez náplně a zcela bez konce. Nejvřelejší okamžik byl při klaněčce, kdy Ohad Naharin do hlediště děkoval Jiřímu Kyliánovi, k dvacetiletému výročí spolupráce v NDT.

Přijel vynikající Nacho Duato s madridským souborem Compañia Nacional de Danza s tituly Arenal a Herrumbre a s hostováním flamenkové tanečnice Marie del Mar Bonet.

Krásná tanečnice a dnes vedoucí souboru IT Danza v Barceloně Cathérine Allardová předvedla zajímavý trojdílný program choreografů Stijn Celise, Rafaela Bonachela a Alexandera Ekmana.

Introdans a Het Nationale Ballet z Amsterdamu a švédský soubor Cullberg Ballet ze Stockholmu přehrály rovněž svůj poslední repertoár.

Sabine Kupferberg a Michael Schumacher se představili s dílem Qeen Lear v produkci Jiřího Kyliána a Michaela Schumachera.Určitě se dá předpokládat, že tento projekt uvidíme v Praze.

Nastupující generace v čele s Václavem Kunešem a Natašou Novotnou a skupinou 420PEOPLE se představila s kompletně dokončeným triptychem A Small Hour Ago, které bylo na přelomu listopadu a prosince prezentováno i v divadle Archa v Praze.

Tanečníci NDT o odchodu Jiřího Kyliána Nederlands Dans Theater

Po šestatřiceti letech odchází tedy definitivně ze svého domovského působiště v Nederlands Dans Theater jeho představitel Jiří Kylián. Během svého pobytu na Holandském tanečním festivalu jsem se zeptala několika tanečníků, kteří působili v NDT, na jejich názory k odchodu Jiřího Kyliána a na nynější i budoucí situaci v souboru.Samozřejmě mne zajímaly především reakce našich českých a slovenských vynikajících umělců, kteří již řadu let v souboru působí:

Natálie Horečná, absolventka Taneční konzervatoře v Bratislavě, 9 let působila v hamburském baletním souboru u Johna Neumeiera a nyní tančí již 4 roky v  NDT v Den Haagu:

„Ja si osobne myslím, že NDT je tak úžasne silný, originálni a inovatívny súbor, jeden z najlepších na svete, za žiadnu cenu sa tejto pozície nevzdá. Na to ja pevne verím. Pán Kylián ho vybudoval vlastnými rukami, jeho repertoár sa uvádzať bude a on na väčšine skúšok bude prítomný, pokiaľ ja viem.

Aj napriek smutnej situácii a správe o jeho odchode, zostávám pozitívna. Uvidíme, čo budúcnosť prinesie.

Samozrejme, že jeho odchod sa nás všetkých nesmierne dotkol. Popri svojej genialite je to úžasný a veľmi ľudský človek.

Podľa môjho názoru, on neprestane tvoriť. Kreatívny umelci takéhoto formátu to proste nedokážu. Ale kto vie, môžem sa aj mýliť…

Každopádne mu želám všetko najlepšie, bude mne a nám veľmi, veľmi, veľmi chýbať…“

Jiří Pokorný, absolvent Taneční konzervatoře v Praze, byl členem souboru Laterny magiky. Nyní působí v NDT již 7 let:

„Odchod Jiřího Kyliána z NDT v souvislosti s dnešní situací divadla vnímám jako určitý přechod do zcela jiné podoby a image celého souboru. Jak se říká, všechno má svůj začátek a konec. A jak říká pan Kylián, je to jako se smrtí.
Narození a smrt jsou aspekty definitivní, ale to, co je mezi nimi, je jen určitá náplň.

Nikdo v této době zatím netuší, jak se bude chod NDT v budoucnosti vyvíjet. Jiří Kylián sice odchází z postu dvorního choreografa, ale neznamená to, že po dnes neurčené pauze se jednou nevrátí s přípravou nového díla. Myslím si, že to je i docela dost pravděpodobné. Jiří Kylián má za sebou obrovskou kariéru, sám cítí, že je trochu unaven, a potřebuje tak i více odpočívat, ale i pracovat mimo divadlo na menších projektech.

Přeji mu tak, aby si své volnosti co nejlépe užíval, a budeme se všichni jednou těšit na další z jeho geniálních prací.“

Lukáš Timulák, slovenský tanečník, tančí v NDT již 10 let:

„Momentálne je to moja desiata sezóna v NDT a za tieto roky som sa naučil veľa po všetkých stránkach či ľudských alebo umeleckých. NDT vnímam ako veľmi kreativné miesto, kde je možnosť stretnúť a pracovať s významnými ľuďmi a nadobudnúť priateľské vzťahy, ktoré držia a spájajú ľudí dlhé roky.

Za posledných desať rokov som mal tu česť pracovať na väčšine z posledných kreácií pána Kyliána a sú to všetko nezabudnuteľné zážitky, ktoré mi ostanú na celý život.

Jiří Kylián ma naučil vnímať tanec, ľudí a okolie všeobecne spôsobom, ktorý ma inspiruje do budúcnosti ako tanečníka, človeka či choreografa. Som mu za to, aj všetko, čo pre tento súbor spravil, nesmierne vďačný. Myslím si, že bude chýbať celému súboru, ale rešpektujem jeho vôľu, slobodu človeka a umeleckej tvorby. Tiež som zvedavý, aká bude perspektíva NDT a verím, že sa nájde cesta, ktorá bude viest a pokračovať v tvorivosti a bude inšpirovať veľa umelcov a ľudí do budúcnosti.“

Připravila Marcela Benoniová

<<   >>
  •