Částečné znejistění – Jak cestuje Eskymák Evropou

Zábavnou a pohybově-vokální inscenaci představilo duo Michaela Raisová a Jana Novorytová na začátku listopadu v maličkém sálu Skautského institutu. Jednalo se o spletitý příběh, který se stal, když Prahu a další evropská města navštívil Eskymák. Z útržků novinových zpráv bylo možné jakžtakž zrekonstruovat, kam až jeho kroky vedly. To zjišťovaly uvedené dámy, které svá poznání navíc převedly do speciální „pohyblivé řeči“ (jak ji samy nazývají) a díky ní mohly divákům předat autentický zážitek o putování eskymáckého mladíka po Evropě (byl v Čechách, ve Slovinsku, Rakousku, Itálii i jinde).

Částečné znejistění (J. Novorytová, M. Raisová).

Příběh Částečného znejistění je mnohovrstevnatý, po čase si uvědomíte, že neposloucháte jen příběh o Eskymákovi, ale zároveň o různých individuích a především o výzkumnicích samotných, které s určitým osobitým akcentem malinko odkrývají sebe sama. Místy máte pocit, že se ve všech těch místech, lidech a věcech ztrácíte, ale najednou jste z částečného znejistění vyvedeni a znovu se „dostáváte do obrazu“. Jedná se však spíše o přednášku zasazenou do divadelního prostoru a ten ji spolu s originálním projevem povyšuje na poutavý výklad o jiné kultuře.

Produkce je velmi logicky uspořádána a Raisová s Novorytovou jsou skvělými vypravěčkami. Respektive jejich příběh je vystavěn tak dobře, že diváka zaujme a možná ani nepotřebuje vědět, jak to s Inuitem dopadne, ale užívá si aktuální pobavení, hru se slovy, hru s partnerem na jevišti. Na to, že jsou tyto tvůrkyně tak mladé, je jejich fungování na jevišti velmi profesionální. Rozhodně vědí, jak pracovat s autorským textem, a nechávají přirozeně mluvit své tělo tak, aby dokreslilo detaily barvité výpovědi. Mezi diváky nechávají kolovat také rekvizity jako živou rybu v igelitovém pytlíku, kožich polárního čtyřnožce, ptačí brko, dýku, deník.

Své poznatky prezentují výzkumnice i skrze pohyb. Během představení vytvářejí vlastní řeč, kterou se v závěru představení můžete naučit: překládají do ní totiž věty vzešlé od diváků. Sdělení v sobě nesou částečná znejistění začínající uvozením: „To je jako když…(si koupíš pizzu na zítřejší oběd a zjistíš, že už jsi ji snědla k večeři / požádáš svoji dívku o ruku a víš, že řekne ano, ale ten moment před tím, než to vyřkne, tě znejistí…).“ Obě interpretky se v „překladu“ do svého jazyka střídají a v závěru vyzvou diváky, aby se k nim připojili a naučili se ho.

Částečné znejistění ukazuje, že spojení Michaely Raisové, která vystudovala autorské divadlo, a tanečnice Jany Novorytové je úspěšné. Každá vnáší svůj um a představení má pak svěží šmrnc.

Psáno z reprízy 10. listopadu 2017, Skautský institut.

Částečné znejistění