Fillet of Soul aneb Jeviště plné testosteronu

Fillet of Soul (Lukáš Lepold, Alexandr Volný, Valentin Verdure, Filip Staněk). Foto: Michaela Škvrňáková.

V podzemním prostoru DUP39 se 20. října 2018 uskutečnila premiéra představení Fillet of Soul tvůrců Lukáše Lepolda (bývalý člen Národního divadla moravskoslezského) a Alexandra Volného (člen souborů 420PEOPLE a Cirku La Putyka). Ti mají za sebou již dřívější společnou tvorbu, choreografii Stín z roku 2014. Lepold a Volný také vystoupili jako tanečníci po boku Filipa Staňka a Valentina Verdura.

Fillet of Soul je sondou do spletité mužské duše (i mozku), plné nejrůznějších pocitů a představ nejen o světě kolem, ale hlavně o sobě samém. Dílo si pokládá mnohé otázky: Jaké je to být k sobě upřímný? Říct opravdu kdo jsem a co si o sobě myslím? Být přirozený? Na tomto podkladu se rozvíjelo hodinové tanečně-pohybově-divadelní představení. Pohybové provedení nelze hodnotit jinak než jako brilantní. Účinkující proplouvali prostorem v nekonečných zvedačkách a akrobatických prvcích, celému dílu dominovala důsledná partnerská práce. Performeři vynikali přesností a jistotou od prosté chůze po náročná salta či vysoké výskoky. Jejich mužné a zároveň ladné pohyby opravdu fascinovaly. Mimo to jim nechyběl herecký um, dobré ovládnutí mimiky a gest.

Jedním z ústředních motivů se stalo točení s lanem, na jehož konci bylo cosi, co vydávalo zvuk připomínající let hmyzích křídel, napodobující nejspíš neustálé víření myšlenek v hlavě. Ty jsou jednou tišší a potlačené, podruhé zase intenzivnější, naplno hučící, přehlušující všechno ostatní a deroucí se na povrch. Jedním z vrcholů a silných momentů se stal zápas dvou mužů, kteří do sebe naráželi hlavami v helmách jako rozzuření berani či býci chránící si své teritorium a dokazující svou sílu, dominanci a osobnost, bojující hlavou proti hlavě a tělem na tělo až do maximálního vyčerpání. To vše kvůli prostému důvodu: snaze navzájem se překřičet v tom, kdo je horší, kdo má víc negativních vlastností – kdo je víc necitlivý, samolibý, smradlavý, slabošský a podobně.

Vážné scény vedoucí k zamyšlení se střídaly s banálními až bizarními výjevy. K těm patřil například moment, kdy se všichni performeři svlékli do trenek (s obrázky animovaných postaviček) a začali na sebe i na druhé přisávat s blaženým pohledem „zvony“ k čištění toalet. Rozvíjeli s nimi poměrně humorné výjevy, smysl akce však zůstal skryt a až k divákům nedozněl. Rekvizit se celkově používalo hojně, ať už to byl koberec, zahradní lehátko či pytle s hlínou. Každá měla své místo v jednom z mnoha krátkých obrazů a dějových linek. Bohužel však mezi jednotlivými obrazy chybělo celkové propojení. Každý tvořil dobrý samostatný výstup, byl poutavý a působivý sám o sobě, ztrácela se však jednotící linka a jakýsi hlubší význam a důvod „proč se to vše na jevišti děje“.

Fillet of Soul je kvalitní podívaná, která uchvátí zejména výbornými pohybovými výkony tanečníků. Na vysoké úrovni byl též light design Jana Mlčocha, který zdárně vytvářel atmosféru díla. Dramaturgie představení by si však zasloužila hlubší a detailnější propracování, zejména co se týče návaznosti akcí a propojení celku. Myšlenka je totiž zajímavá a lze na ní stavět.

Psáno z premiéry 20. října 2018, DUP39, Praha.

Fillet of Soul
Koncept a choreografie: Lukáš Lepold, Alexandr Volný