Kouzelník Hirošima aneb Stručné leporelo niterných emocí

Kouzelník Hirošima. Foto: Pablo Kornfeld.

Novinka známé autorské dvojice Andrea Miltnerová a Jan Komárek si odvážně pohrává se známou historickou událostí – svržením bomby na japonské město Hirošima. Šetří velkým a výrazným pohybem a soustředí se výhradně na emoci, nikoliv expresivně vyjádřenou, nýbrž odehranou hluboko v nitru jedné bytosti. Silně apeluje na divákovu schopnost imaginace. Představení Kouzelník Hirošima bylo uvedeno poprvé 12. prosince ve spolupráci se Studiem Alta v divadle Venuše ve Švehlovce.

Skryté významy a osobní asociace

Nahraný česko-anglický proslov, který připomínal instruktážní projev letušky před startem letadla, a projekce černobílých obrázků, jak z knihy Sirotčinec slečny Peregrinové, vytvořily hned v úvodu napětí a až hororovou atmosféru. Poté se v naprostém tichu začala z útrob budovy do potemnělého sálu divadla vynořovat záhadná bytost. Co přesně tanečnice, performerka a choreografka Andrea Miltnerová v jednotlivých výstupech znázorňuje se lze pouze domýšlet. Významy a asociace nechává čistě na subjektivním vnímání diváka.

Části představení působí jako jednoduché obrázky z leporela. Na jednom vidíme třeba letadélko, na dalším asijskou ženu, jinde snad vojáka či bombu. V minimalisticky řešené scéně i světelném designu Jana Komárka se vyjímají zajímavě řešené kostýmy, přizpůsobené velmi rychlým převlekům.

Prvky asijského divadla

Nejen použití masek a šaty připomínající kimono, ale místy i náznaky v choreografii odkazují na styl asijského divadla. Povětšinou je však choreografie složena spíše z drobných vibrujících pohybů, které v závěru vystřídá jednotvárné pochodování, připomínající vojenské mašírování. Vše provedené s velikým vnitřním napětím, ke kterému zajímavě kontrastuje až stoický klid tanečnice.

Může zamrzet, že tentokrát není dostatečně využitý pohybový potenciál Miltnerové a samotná choreografie místy nepůsobí příliš zajímavě, ale bohužel spíše divně. Na druhou stranu hodnotit představení Kouzelník Hirošima pouze nebo hlavně po pohybové stránce není možné. Hlavní devízou díla je důraz na vnitřní prožitek a velmi nevšední náhled na známou historickou událost. Není potřeba vyprávět příběh, který by každý měl už dávno znát, ale dokázat nastolit atmosféru napětí, strachu, tísně a zmatenosti, které s sebou tato událost bezpochyby nesla, je umění, které se v tomto případě Miltnerové a Komárkovi určitě povedlo.

Psáno z premiéry 12. prosince 2018, divadlo Venuše ve Švehlovce.

Kouzelník Hirošima
Koncept, režie, zvukový a světelný design: Jan Komárek