Nadčasový Kontakthof v Paříži

Nadčasový Kontakthof v Paříži

Nadčasový Kontakthof v Paříži

Tanztheater Wuppertal přivezl do Francie legendární inscenaci Piny Bausch Kontakthof z roku 1978. Choreografie světoznámé Němky se tak s příchodem léta na pár dnů zabydlela v Théâtre de la Ville. V Paříži Tanztheater Wuppertal hostoval tentokrát po třiatřicáté. I navzdory své dlouhé historii a všeobecné známosti díla uznávané umělkyně, byly vstupenky vyprodány v den zahájení prodeje. A každý večer před představením se nejen okolo divadla, ale i v nejbližším metru Châtelet tísnili lidé s cedulkami: „Koupím lístek“. Divadlo zaplnilo publikum složené ze všech generací, aby pak ve stoje dlouze aplaudovalo a provolávalo „Bravo!“. Obecně se dá konstatovat, že mnozí ze zainteresovaných již Kontakthof viděli minimálně jednou, a to aspoň ze záznamu při různých retrospektivách a tanečních festivalech, a že všichni buď ví, anebo víceméně tuší, co je čeká. S tímto pocitem – „vím a tuším“, jsem do divadla vstoupila i já. A jsem ráda, že jsem se mýlila. Vidět Kontakthof na vlastní oči je velkým, chce se napsat - obrovským, zážitkem. Mimochodem, velké jeviště Théâtre de la Ville obsáhla choreografie Piny Bausch znamenitě. Na první pohled upoutala scéna v převažujícím šedém odstínu ve stylu klasického tanečního sálu, na druhý barevné šaty tanečnic a na třetí židle obsazené tanečníky všech generací. A pak přišla klasická předehra a následně se rozehrál koncert gest, rozezněly se směsice zvuků od křiku po dialogy s hudebními podkresy, za klapotu podpatků se rozvlnily pánve, střídaly se pro Kontakthof typické diagonály se stylizovanou chůzí po kruhu a k tomu všechna ta překvapení, jako např. myš, masky, koník, přechody mezi tancem a civilním projevem, kostýmové změny před zraky diváků, ad. Mezi muži a ženami to nikdy nebylo jednoduché a Pina Bausch je uvrhla do kabaretu vášní, do nepříjemných absurdních situací, které se nebála vygradovat do vysokých stupnic trapnosti. Pod maskou společenského chování vylézala krutost, hledání lásky, výsměch, zmar, neklid, touhu. Nechala jsem se vtáhnout do poetiky představení a užívala si veškeré detaily, které při projekcích vyznívají šedě a nenápadně. Po téměř tři hodiny jsem nekriticky pozorovala sborové choreografie, promluvy k divákům a dialogy, sledovala jsem, jak vše, co se děje na scéně, se nápaditě a funkčně prolíná. Obdivovala jsem široké věkové rozpětí tanečního souboru. Kouzlo inscenace Kontakthof pro mě spočívá v nadčasovosti, nadhledu, tragikomice, ve směsi tance, divadla a hudby a v propojení generací. A to jak na jevišti, tak v hledišti.  Psáno z představení 11. 6. 2013 v Théâtre de la Ville, Paříž. Režie a choreografie: Pina Bausch
Scénografie a kostýmy: Rolf Borzik
Umělecká spolupráce: Rolf Borzik, Marion Cito, Hans Pop
Režie zkoušek: Bénédicte Billiet, Josephine Ann Endicott, Dominique Mercy, Lutz Förster
Hudební spolupráce: Matthias Burkert
Tanečníci Tanztheater Wuppertal: Pablo Aran Gimeno, Andrey Berezin, Aleš Čuček, Clémentine Deluy, Silvia Farias Heredia, Scott Jennings, Ditta Miranda Jasjfi/Aida Vainieri, Barbara Kaufmann, Nayoung Kim,  Daphnis Kokkinos, Eddie Martinez, Thusnelda Mercy, Cristiana Morganti, Nazareth Panadero, Helena Pikon, Jorge Puerta Armenta, Franko Schmidt, Azusa Seyama, Julie Shanahan, Julie Anne Stanzak, Michael Strecker, Fernando Suels Mendoza, Anna Wehsarg, Paul White
Hudba: Juan Llossas, Jean Sibelius
Ukázka z filmu Lebensraum in Gefahr Thea Kubiaka je promítána se souhlasem autora z Radio Bremen.
Premiéra: 9. prosince 1978 Wuppertal

Témata článku

Zahraničí

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: